BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold
Skjønner. Vel, slik jeg tolker situasjonen tror nok ikke de som tar tog istedenfor fly til København i morgen at morgendagens flyavgang kommer til å kanselleres som følge av dette.
Ambisjonen er nok noe mer langsiktig enn så. Det finnes mange eksempler på at endringer i billettsalg kan påvirke antallet flyavganger. (Spør hvilken trafikkplanlegger som helst.) Det er nok slike endringer de prøver å bidra til.
Jeg har ikke noe særlig tro på at folk flest noen gang kommer til å tenke langsiktig når det gjelder å velge mellom fly eller andre fremkomstmidler. Det blir heller et valg om hva som er mest tilgjenglig og hensiktsmessig for den enkelte.
Når det er sagt så må jeg si at jeg stusser litt når jeg hører at Lan Marie Berg tar toget til Barcelona i stedet for fly. Det blir anbefalt å ta buss til Gøteborg og tog videre. Så må man gjerne ta flere stopp på veien og overnatte på hotell.
Da lurer jeg veldig på hvordan klimaavtrykket blir når man tenker på hvor mye utslipp man forårsaker i løpet av 2-3 dager sammenlignet med en 3 timers flytur. Buss, tog, hotell, mat osv. osv. Og når man også anbefaler å ta flere stopp på veien blir det jo enda mer utslipp.
Og ikke nok med det. Setet du kunne ha kjøpt på flyet ble i stedet brukt av et annet menneske.
Am I right or am I wrong?
:fly