EuroBonus 2.0

Trist for dere som flyr på hobbybasis for å få poeng nok til gullkort/diamant bare fordi det er kult å ha. Kjenner at jeg ikke akkurat har mye sympati.

I praksis ubetydelig for oss som reiser mye i jobbsammenheng.
 
Dersom dette skal ha noe for seg, så må fordelene ved å ha Gull eller Diamant få en kraftig facelift. Softblock, prioritert boarding og mindre bingo med oppgraderinger er en forutsetning.

Derutover: de fleste av SAS' egne lounger er både like overfylte, lite tiltalende og mat- og drikkemessige elendige som en gjennomsnittlig kjøpesentercafé på en lørdag. Som en som reiser mye i jobbsammenheng, og derfor forhåpentligvis er meningskvalifisert i siste talers øyne (for en idiotisk post, forresten), er jeg særlig i OSL og CPH-loungene flere ganger i uken, og jeg blir mindre og mindre fornøyd. Ingen variasjon i serving, treg etterfylling og jevnt over stappfullt. I fast track på OSL får dessuten personalet med jevne mellomrom hjerneblødning, slik at køen der blir like lang som i vanlig sikkerhet.

Kort sagt: hvis devalueringen av Eurobonus skal rettferdiggjøres, så må selve produktet rett og slett bli mye bedre.
 
Heisann!

Jeg sendte en mail til Diamond-mailen og sa klart i fra at man burde få poeng for reiser som allerede er bestilt for 2015, etter den gamle opptjeningstabellen. Fikk akkurat nå dette svaret:

"Som det ser ut just nu så kan man om bokningen är gjord före den 1 december 2014 ansöka om att få poäng enligt tidigare regler. För att göra detta krävs förutom att bokningen är gjord före den 1 december 2014 att resan är genomförd och att den har registrerats på ert EuroBonus konto.

Observera att reglerna gällande detta kan komma att ändras då ändringen ännu inte är genomförd."

Så her kan det vel være, som Nils Arne Eggen engang sa, "Hope in a hanging snore"

Kim
 
Trist for dere som flyr på hobbybasis for å få poeng nok til gullkort/diamant bare fordi det er kult å ha. Kjenner at jeg ikke akkurat har mye sympati.

I praksis ubetydelig for oss som reiser mye i jobbsammenheng.

Tror du det er mange som flyr nok på hobbybasis for å få EBD? Dette er ikke "i praksis ubetydelig" for de som reiser mye i jobbsammenheng. For de som reiser virkelig mye spiller det nok neppe noen stor rolle, men det er nok en hel del som vil vurdere betydningen av bonusprogrammet som utvisket og at man da heller ser på andre forhold (pris, wifi, frekvens, osv.) når man avgjør hvilket selskap man skal fly med. Det er forsåvidt helt OK, og i forhold til frekvens vil sannsynligvis SAS score bedre enn innenlandskonkurrenten på en del ruter. Hvis man derimot ønsker et bonusprogram for å skape lojalitet så holder det imidlertid ikke å ha et system som kun gjør de som reiser virkelig mye lojale, og da er det heller ikke dumt å ha flere kunder på høy status.
 
Last edited:

SAS' informasjonssjef, Knut Morten Johansen i SAS avviser at endringene blir så dramatiske som Bonusfeber-oppslaget kan tyde på, men innrømmer at det blir færre poeng enn nå på de billigste billettene:
- Den justering i bonusopptjening som nå har skjedd, berører bare enkelte prisklasser. De fleste reisende med SAS vil ikke berøres av justeringen, mener Johansen.

Nei, så at man nå må reise 40 innenlandsreiser i stedet for 10 for å få en gratis tur er ikke noe de fleste reisende vil merke? :headbang
Bra provoserende utsagn av informasjonsjefen,,
 
Trist for dere som flyr på hobbybasis for å få poeng nok til gullkort/diamant bare fordi det er kult å ha. Kjenner at jeg ikke akkurat har mye sympati.



I praksis ubetydelig for oss som reiser mye i jobbsammenheng.


Er du helt på nett? Selvsagt påvirker dette masse ALLE, også vi som reiser mye i jobben.
 
Nå vil du med 45 reiser få gull, så vi som har ekstremt mange legs innenlands på billigbilletter har forsatt sjangs på gull. det blir bare mer tungvindt.

Ja, men nå var vel poenget mitt at en som har 40 reiser faktisk er en veldig god kunde, men får hverken gull, og knappt nok en gratisreise. Virker vel ikke fremmende for lojalitet det ?

Det jeg mener er at det nye systemet har for lite insentiver for de som reiser mye og kort, men ikke tilstrekkelig for å få nok legs til å kvalifisere. Tror det er feil å undervurdere betydingen av dette
 
Er du helt på nett? Selvsagt påvirker dette masse ALLE, også vi som reiser mye i jobben.

Det han mener er vel at de som fly biz over dammen i jobbsammenheng ikke vil merke det i stor grad.

Vi som haier SVG-OSL, evt SVG-BGO i GO vil merke det i aller høyeste grad
 
Heisann!

Jeg sendte en mail til Diamond-mailen og sa klart i fra at man burde få poeng for reiser som allerede er bestilt for 2015, etter den gamle opptjeningstabellen. Fikk akkurat nå dette svaret:

"Som det ser ut just nu så kan man om bokningen är gjord före den 1 december 2014 ansöka om att få poäng enligt tidigare regler. För att göra detta krävs förutom att bokningen är gjord före den 1 december 2014 att resan är genomförd och att den har registrerats på ert EuroBonus konto.

Observera att reglerna gällande detta kan komma att ändras då ändringen ännu inte är genomförd."

Så her kan det vel være, som Nils Arne Eggen engang sa, "Hope in a hanging snore"

Kim

Ville ikke være alt for sikker på dette. Jeg har klaget på dette før uten å fått medhold. Dette gjalt riktignok endring i EB opptjening hos LX, men prinsippet er det samme. Reglene tillater SAS å endre når det måtte passe dem uten "kompensasjon"
 
Som andre har påpekt før så henger ikke opptjeningen på innenriks og pris sammen i det hele tatt. 799kr er nå fastprisen for billigste billetter OSL-BGO/TRD/SVG, og disse billettene regner jeg med er i bookingklasse U, K, L, T, O, V, G som gir 250EB.

OSL-EWR gir 6000 EB poeng tur/retur i samme klasser, og koster mellom 3-6000kr.

6000/250=24 24*800kr= 19200kr

Man må altså fly for nesten 20K kr innenriks for å få samme antall poeng som en billig tur til EWR. Da er jeg mer fan over UA sin poeng pr dollar spent.

Jeg synes ikke at opptjeningen var så veldig høy på innenriks før, men nå er det jo helt skandale, særlig med tanke på hvor dyre billettene er blitt.
 
Man må altså fly for nesten 20K kr innenriks for å få samme antall poeng som en billig tur til EWR. Da er jeg mer fan over UA sin poeng pr dollar spent.
Enig. Dette virker overilt. Håper at de har regnet skikkelig på dette og forstår konsekvensene, men dette lukter litt som om de -i kjent stil - igjen har "tatt en SAS"...
 
"Som det ser ut just nu så kan man om bokningen är gjord före den 1 december 2014 ansöka om att få poäng enligt tidigare regler. För att göra detta krävs förutom att bokningen är gjord före den 1 december 2014 att resan är genomförd och att den har registrerats på ert EuroBonus konto.

Observera att reglerna gällande detta kan komma att ändras då ändringen ännu inte är genomförd."

Godt forsøk fra SAS på å lure fra oss flere penger i løpet av kort tid gjennom å lokke oss til å bestille flere reiser i løpet av de neste dagene.
 
Trist for dere som flyr på hobbybasis for å få poeng nok til gullkort/diamant bare fordi det er kult å ha. Kjenner at jeg ikke akkurat har mye sympati.

I praksis ubetydelig for oss som reiser mye i jobbsammenheng.
Hva er det du vil frem til? Jeg synes det er gøy å bli satt pris på som lojal kunde. Jeg har 50-60 reiser innenriks det siste året, mesteparten med enten SK eller WF. De neste 50-60 reisende blir så langt det lar seg gjøre gjennomført med DY.
 
Hva er det du vil frem til? Jeg synes det er gøy å bli satt pris på som lojal kunde. Jeg har 50-60 reiser innenriks det siste året, mesteparten med enten SK eller WF.

...og i tillegg tror jeg ikke SAS egentlig skiller på om kundene legger sine egne private penger i bolagets billetter eller om det er arbeidsgiveres penger som brukes...
 
Nei og nei, dette var skrale greier SAS! Vote with your feet, de som kan. For egen del er dessverre rødnesene sjelden noe alternativ innenriks. :(

Skjønner godt at opptjeninga til Sør-Europa reduseres, spesielt mtp. å bekjempe MR. 250 poeng per leg innenriks og i Europa derimot er jo en vits. På europeiske flighter blir det svært lite insentiv for å fly SK når man får nesten like mange poeng av å fly Lufthansa (med Warsteiner++ inkludert). Kun på long haul blir det en bortimot ubetydlig økning for noen, men hvem er det egentlig som flyr SK long haul utenom galninger og Öresundbeboere, når det fins så mange bedre alternativer? ;)

Ville ikke være alt for sikker på dette. Jeg har klaget på dette før uten å fått medhold. Dette gjalt riktignok endring i EB opptjening hos LX, men prinsippet er det samme. Reglene tillater SAS å endre når det måtte passe dem uten "kompensasjon"

Har du klaget til SAS eller til ekstern part som f.eks. Forbrukerrådet/-tilsynet/hvem-det-nå-er?
Syns egentlig det er rart at program som EB ikke er bedre regulert i lovverket. I de aller fleste bransjer vil et så betydelig avvik mellom bestilt og levert produkt utløse ei lang liste med rettigheter ifbm. reklamasjon, men med bonusprogram virker det å være fritt fram for å behandle kunden etter eget forgodtbefinnende.
 
Har du klaget til SAS eller til ekstern part som f.eks. Forbrukerrådet/-tilsynet/hvem-det-nå-er?
Syns egentlig det er rart at program som EB ikke er bedre regulert i lovverket. I de aller fleste bransjer vil et så betydelig avvik mellom bestilt og levert produkt utløse ei lang liste med rettigheter ifbm. reklamasjon, men med bonusprogram virker det å være fritt fram for å behandle kunden etter eget forgodtbefinnende.

Har det ja, men de synes ikke dette var viktig eller prinsipielt nok da det ikke var penger men poeng det var snakk om.
 
Dersom dette skal ha noe for seg, så må fordelene ved å ha Gull eller Diamant få en kraftig facelift. Softblock, prioritert boarding og mindre bingo med oppgraderinger er en forutsetning.

Derutover: de fleste av SAS' egne lounger er både like overfylte, lite tiltalende og mat- og drikkemessige elendige som en gjennomsnittlig kjøpesentercafé på en lørdag. Som en som reiser mye i jobbsammenheng, og derfor forhåpentligvis er meningskvalifisert i siste talers øyne (for en idiotisk post, forresten), er jeg særlig i OSL og CPH-loungene flere ganger i uken, og jeg blir mindre og mindre fornøyd. Ingen variasjon i serving, treg etterfylling og jevnt over stappfullt. I fast track på OSL får dessuten personalet med jevne mellomrom hjerneblødning, slik at køen der blir like lang som i vanlig sikkerhet.

Kort sagt: hvis devalueringen av Eurobonus skal rettferdiggjøres, så må selve produktet rett og slett bli mye bedre.

Loungene er overfylt takket være miles run og personer som Thomas Lone bla, problemet her er jo at det er alt for lett å få gullkort og diamant. For de av oss som reiser mye, og som begynner å bli lei å gå inn i stappfulle lounger i Oslo, København, London, Madrid, New York, Tokyo, Frankfurt, Munchen and so on.

Vi ser jo hvem som klager mest, de som henger seg på mileage runs for å få kortstatus...

Jeg forventer samtidig at bonusprogrammet forbedres, jeg vil ha kuponger tilsvarende Lufthansa for å få oppgraderinger til business class, og selv om det ser ekstremt skjelden jeg flyr noe annet enn business så har jeg enda ikke vært borti oppgraderinger.
 
...og i tillegg tror jeg ikke SAS egentlig skiller på om kundene legger sine egne private penger i bolagets billetter eller om det er arbeidsgiveres penger som brukes...
Det har du rett i. Siden gjeninnføringen av EB i Norge har jo SAS rullet ut det ene og det andre reklamestuntet om eurobonus. Greit nok at det har gått noe inflasjon i poengene men de kjører jo samme bonuspolitikk som pengepolitikken til Zimbabwe. I mitt tilfelle som reiser BGO-OSLO-BGO ganske så ofte, er det veldig lett å velge DY til 599,- fremfor SK til 799,- når jeg ikke får noe som helst igjen for å være lojal til SK.
 
Loungene er overfylt takket være miles run og personer som Thomas Lone bla, problemet her er jo at det er alt for lett å få gullkort og diamant.
Jeg vil nok anta at grepet med å tillate alle Plus-passasjerer loungetilgang er en langt større synder mht. fulle lounger enn de svært få dedikerte poengjunkiene som finnes i Norge. Legg til at andre selskaper (f. eks. Aegean) har kastet gullkort etter folk, som igjen bruker disse til å komme inn i bl.a. SAS-lounger, så skjønner man at stakkars Thomas Lone ikke skal ha skylden for at du ikke vil gå i loungen lenger.

SAS sine endringer er brutale. Særlig innenriks. Hvorfor betale 200 kr mer for å fly med SAS når man kun får 250 poeng?

Lufthansa leverer et bedre produkt enn SAS til Europa, og f. eks. S-klasse der vil gi langt flere poeng enn SAS til samme pris.

Med en sone for opptjening innen Europa, forventer jeg naturligvis en sone for uttak også.

LYR-OSL-LPA-OSL-LYR for 20k poeng here we come!
 
Back
Top