Har gjort meg noen tanker rundt dette, det ble en veldig lang post.
For egen del, vil jeg jeg havne rundt 83.000 poeng i denne kvalikperioden, etter de nye reglene fra 1. januar. Helt fint det, driter i om det står G eller D på kortet. Sjekker ikke alternativer med mindre SAS ikke har avganger eller prisene er skyhøye. Dette fordi vi har gode erfaringer med SAS, er blitt lojale kunder og OCD´en min liker å se at EB-poengene tikker inn på konto
Fast Track i Bergen er gull verdt, og det kombinert med raskere tilgang til skranke ved innsjekk på utestasjon og når noe går skeis, er beste grunn for meg til å kvalifisere til EBG. 25% ekstra poeng er flott det, pri-tag er en vits, ekstra kolli er kjekt når man trenger det, en kaffe i loungen i Oslo er fint det, men ellers, da? Flott å komme først i køen på telefonen, men det hadde vært mye bedre om SAS fikset alle de antikvariske feilene så jeg slapp å ringe i utgangspunktet.
Når vi betaler fra 300-1500 ekstra pr strekning for å fly SAS, skal det gi en viss merverdi.
Jeg er klar over at de fleste her reiser mye i jobb på dyre billetter, og at det er dere SAS lever av. Dog vil jeg komme med et eksempel på hvordan denne siste endringen i EB kan slå ut:
Skulle tidligere i høst booke reise for å være tolk og guide ifbm huskjøp i EU3. DY skulle ha 1.600 t/r og SK 3.300 t/r i Plus. Jeg nektet seff DY, etter litt gneldring ble det SK Plus. Fikk registrert begge i EuroBonus, 10000 poeng hver og de syntes Fast Track og lounge var strålende. Sikkert mange her inne som gremmes og vrir seg i smerte nå (hehe). Med nyanskaffet “hytte" i Sør-Europa betyr dette hyppig flyvirksomhet de neste årene for familien.
Prisforskjellen på 1700 kroner pr. hode for SK Plus kontra DY fikk de følgende verdi for: koffert, salat, noe snacks og et par enheter drikke pr leg. 10.000 bonuspoeng. Fast Track i Bergen, et raskt glass i loungen i Oslo på utreise og lounge på returen på utestasjon + Fast Track i Oslo. Det kan forsvares.
Med god opptjening av EB-poeng og Sølvkortet i sikte med ekstra bagasje, så de nytten av å betale ekstra for å fly SAS. Kanskje ikke alltid Plus, men noen ganger.
Etter 1. januar?
Prisforskjellen mellom DY og SK Go forsvares ikke av avis, kaffe og koffert alene. (Mulig prisbildet fra OSL er annerledes, men fra Bergen til Europa er DY ofte rimeligere.) Poengopptjeningen blir for lav til at det blir en faktor.
EDIT (Takk, Are G!): 5 t/r vil kvalifisere til sølv. For denne kundegruppen er ekstra bagasje og FT/lounge i ferier en kjøpsmotiverende faktor. Her har SAS truffet blink i mine øyne, og får utnyttet infrastrukturen når kjernekundene ikke reiser til å gi fritidsreisende et ekstra motiv for å fly SAS.
Når man regner på hva man betaler i SK Plus kontra DY, inkl. Fast Track, bagasje, mat og drikke på flyplassen og om bord, er jeg ikke sikker på at regnestykket går i SK sin favør.
Poeng og Sølvkort var utslagsgivende for mine venner da jeg "solgte" det inn til de (dog får man i overkant mye poeng).
Familie med nyinnkjøpt eiendom i utlandet må være midt i blinken som kunder, med 4-5 turer i året, gjerne i skoleferiene der prisene er høye. Gjett hvilket selskap som kommer til å få disse reisende i stedet.
Ja, jeg vet at SAS ikke lever av leisure, og at prisene til Europa er alt for lave. Men prisnivået er sannsynligvis kommet for å bli. Poengopptjeningen var latterlig høy, helt udiskutabelt, men kuttet er for stort til at prisforskjellen kan forsvares. Produktet skiller seg ikke nok fra de rimeligere konkurrentene, og på denne typen trafikk er pris en faktor.
Så kan man spørre seg om SAS i det hele tatt tjener penger på denne trafikken, og om de planlegger å øke eller minske på leisure…?
Kommentarer mottas