EuroBonus 2.0

Var inne å kiket på ungdomsbilletter, og i oversikter over hvor mange EB-poeng man tjener står det ingenting. Hele boksen med bla hvor man kan velge status osv for å beregne poeng er borte fra bestillingssiden på ungdomsbillett. :drunk::drunk::drunk::drunk:

Regjeringa må gå!

Det er harde tider, oljeprisen går nedover, arbeidsløysa stig, og no dette!

Det er sjarmerande at det er eit tilnærma folkeopprør mot SAS her no. Eg veit ikkje kvifor, men det verkar som nokon gløymer at SAS har Eurobonus fordi dei skal tene pengar. Og eg trur kanskje SAS har eit betre talgrunnlag til å gjere det dei trur er best enn kva Flyprat sine engasjerte reisarar har.

Uansett trur eg det var på høg tid å avskaffe dei "øl-kanta" turane til Sør-Europa (som eg sjølv skal ta i desember for å sikre Gull-status neste år). Sanninga er vel at det har vore alt for lett å skaffe seg eit gullkort eit par år. 15000 NOK er kanskje litt under det nivået SK treng?

Samstundes vil eg minne om at 100 eller 200 prosent opptening ikkje er ein menneskerett, og at menneskerettsdomstolen neppe vil bruke mykje tid på desse sakene.

Er det noen som har en screensave av at sas sier på face at hvis reisen er bestilt før xx.xx.xxxx så får man full opptjening???

Kan være greit å ha da SAS har en tendens til å gå tilbake på ting de tidligere har sagt.

Så sent som 24. november postet SAS på Facebook "Hvordan oppnå EuroBonus Diamant kun med fritidsreiser. Les hvordan her." Kan ikke se at den lengere ligger i newsfeeden fra SAS. ;)

attachment.php

Attachments

• diamant.jpg
    diamant.jpg
    71.3 KB · Views: 2,185
Er det noen som har en screensave av at sas sier på face at hvis reisen er bestilt før xx.xx.xxxx så får man full opptjening???

Kan være greit å ha da SAS har en tendens til å gå tilbake på ting de tidligere har sagt.

Jepp, ligger i dropboxen.

Var inne å kiket på ungdomsbilletter, og i oversikter over hvor mange EB-poeng man tjener står det ingenting. Hele boksen med bla hvor man kan velge status osv for å beregne poeng er borte fra bestillingssiden på ungdomsbillett. :drunk::drunk::drunk::drunk:

V-klasse står spesifisert med "25%" opptjening. :)

Har gjort meg noen tanker rundt dette, det ble en veldig lang post.

For egen del, vil jeg jeg havne rundt 83.000 poeng i denne kvalikperioden, etter de nye reglene fra 1. januar. Helt fint det, driter i om det står G eller D på kortet. Sjekker ikke alternativer med mindre SAS ikke har avganger eller prisene er skyhøye. Dette fordi vi har gode erfaringer med SAS, er blitt lojale kunder og OCD´en min liker å se at EB-poengene tikker inn på konto :-)

Fast Track i Bergen er gull verdt, og det kombinert med raskere tilgang til skranke ved innsjekk på utestasjon og når noe går skeis, er beste grunn for meg til å kvalifisere til EBG. 25% ekstra poeng er flott det, pri-tag er en vits, ekstra kolli er kjekt når man trenger det, en kaffe i loungen i Oslo er fint det, men ellers, da? Flott å komme først i køen på telefonen, men det hadde vært mye bedre om SAS fikset alle de antikvariske feilene så jeg slapp å ringe i utgangspunktet.

Når vi betaler fra 300-1500 ekstra pr strekning for å fly SAS, skal det gi en viss merverdi.

Jeg er klar over at de fleste her reiser mye i jobb på dyre billetter, og at det er dere SAS lever av. Dog vil jeg komme med et eksempel på hvordan denne siste endringen i EB kan slå ut:

Skulle tidligere i høst booke reise for å være tolk og guide ifbm huskjøp i EU3. DY skulle ha 1.600 t/r og SK 3.300 t/r i Plus. Jeg nektet seff DY, etter litt gneldring ble det SK Plus. Fikk registrert begge i EuroBonus, 10000 poeng hver og de syntes Fast Track og lounge var strålende. Sikkert mange her inne som gremmes og vrir seg i smerte nå (hehe). Med nyanskaffet “hytte" i Sør-Europa betyr dette hyppig flyvirksomhet de neste årene for familien.

Prisforskjellen på 1700 kroner pr. hode for SK Plus kontra DY fikk de følgende verdi for: koffert, salat, noe snacks og et par enheter drikke pr leg. 10.000 bonuspoeng. Fast Track i Bergen, et raskt glass i loungen i Oslo på utreise og lounge på returen på utestasjon + Fast Track i Oslo. Det kan forsvares.

Med god opptjening av EB-poeng og Sølvkortet i sikte med ekstra bagasje, så de nytten av å betale ekstra for å fly SAS. Kanskje ikke alltid Plus, men noen ganger.

Etter 1. januar?

Prisforskjellen mellom DY og SK Go forsvares ikke av avis, kaffe og koffert alene. (Mulig prisbildet fra OSL er annerledes, men fra Bergen til Europa er DY ofte rimeligere.) Poengopptjeningen blir for lav til at det blir en faktor.

EDIT (Takk, Are G!): 5 t/r vil kvalifisere til sølv. For denne kundegruppen er ekstra bagasje og FT/lounge i ferier en kjøpsmotiverende faktor. Her har SAS truffet blink i mine øyne, og får utnyttet infrastrukturen når kjernekundene ikke reiser til å gi fritidsreisende et ekstra motiv for å fly SAS.

Når man regner på hva man betaler i SK Plus kontra DY, inkl. Fast Track, bagasje, mat og drikke på flyplassen og om bord, er jeg ikke sikker på at regnestykket går i SK sin favør.

Poeng og Sølvkort var utslagsgivende for mine venner da jeg "solgte" det inn til de (dog får man i overkant mye poeng).

Familie med nyinnkjøpt eiendom i utlandet må være midt i blinken som kunder, med 4-5 turer i året, gjerne i skoleferiene der prisene er høye. Gjett hvilket selskap som kommer til å få disse reisende i stedet.

Ja, jeg vet at SAS ikke lever av leisure, og at prisene til Europa er alt for lave. Men prisnivået er sannsynligvis kommet for å bli. Poengopptjeningen var latterlig høy, helt udiskutabelt, men kuttet er for stort til at prisforskjellen kan forsvares. Produktet skiller seg ikke nok fra de rimeligere konkurrentene, og på denne typen trafikk er pris en faktor.

Så kan man spørre seg om SAS i det hele tatt tjener penger på denne trafikken, og om de planlegger å øke eller minske på leisure…?

Kommentarer mottas :)

Last edited:
Liten kommentar, 5 t/r gir sølv på legs, selv om det ikke gjør det på poeng :-)

Ellers er jeg enig med deg at dine eksempler gir god mening.
1500,- ekstra for 10k poeng er grei deal når disse poengene kan brukes på reise innenriks senere.

Dog så lenge sas fortsetter å kjøre bonus challenge og diverse tilbud/avtaler rundt omkring vil dette få en begrenset betydning for min saldo.
Reiser nesten kun billig go og 70% av mine poeng er ekstrapoeng, selv om noe også kommet fra doble poeng for reiser..

Det at man har fastpris på poengbilletter uten høye kostnader kjøpt samme dag som avreisen er gull verdt for meg, hvorvidt det ville lønt seg å fly DY istedenfor og spare poeng kun med kredittkort har jeg ikke regnet på..

Har selv "hytte" i NCE. 5 turer i pluss tr via CPH har gitt EBG. Pris 13-15 tusen. Nå blir det LH via FRA til 1.300 pr t/r. Skal nyte Gullkortet i 15 måneder til i loungen på OSL, FRA og NCE. Deretter er det slutt. Har ingen mulighet for gull med mitt reisemønster. Deretter blir det "Rødneser" og de som til enhver tid har de beste tilbudene.

Så sent som 24. november postet SAS på Facebook "Hvordan oppnå EuroBonus Diamant kun med fritidsreiser. Les hvordan her." Kan ikke se at den lengere ligger i newsfeeden fra SAS. ;)
Den vises fortsatt for meg. Husk at posten er targeted, kan være at noen av begrensingene gjør at du ikke ser den nå.

Det jeg skrev om i den artikkelen er forøvrig noe som knapt gjelder nå med de endringene som er annonsert fom. 1. januar neste år. Jeg vil kalle det svært dårlig koordinering, må nesten anta at de var klar over endringene som ville komme et par dager etter at de postet link til artikkelen.

Utrolig skuffet over SAS, tror det neste for min del blir BA og OW. Ville forstått mindre endringer og justeringer, men dette...

Tror du på dette selv, eller bare troller du?
Loungene er overfyllt på grunn av at alle som trenger en fleksibel billett, får tilgang til loungen. Høye priser på siste liten Go og lave priser i Plus gir mange i loungene.

Men ja, det er på tide at noe skjer med EB. En del destinasjoner har gitt altfor mye poeng. F.eks. en vei OSL-BCN gir 5000poeng, koster 1000kr. En vei OSL-SVG gir 1250 poeng, koster 2200kr.

På sikt håper jeg at SAS går over til revenuebasert bonusprogram, f.eks. årlig omsetning hos SAS på 50 000kr gir gull og 100 000kr gir diamant, og så kan man løfte fordelene litt for de som faktisk er gode kunder, og ikke bare oppnår en status den enkle veien. Inntjening hos partnere kan senkes, slik at man oppnår mest mulig bis-miles.
Kanskje forbruksbasert opptening hadde vore greit. Då hadde iallefall dei dyre innanlandsbillettane kunne nådd opp til noko som står i samsvar med billege sydenturar og masse poeng. Det skeivforhaldet blir jo værende. 250 på "billig" innland er jo ingenting.

Kanskje forbruksbasert opptening hadde vore greit. Då hadde iallefall dei dyre innanlandsbillettane kunne nådd opp til noko som står i samsvar med billege sydenturar og masse poeng. Det skeivforhaldet blir jo værende. 250 på "billig" innland er jo ingenting.
Forbruksbasert opptjening hadde vi på slutten av 90-tallet med Braathens Wings, men det forsvant etter hvert, så tanken er hvertfall ikke ny her tillands ;)

Forbruksbasert opptjening hadde vi på slutten av 90-tallet med Braathens Wings, men det forsvant etter hvert, så tanken er hvertfall ikke ny her tillands ;)
Det vart såvidt før mi tid, det. Så eg kan på påberope meg rett til å synse uten førehandskunnskap. :)

Jeg har ikke fulgt med som mye men har en 40-50 runs imellom Oslo og Beijing/Shanghai/Manila/Bangkok i året(i snitt). De senere åra har det blitt mindre og mindre SAS fordi kabinen og materialet stinker(jada vet det skal byttes, ingen unskuldning). Har prioritert Finnair og Aeroflot til Østen for da reiser man ihvertfall i riktig retning med så kort mellomlanding som mulig er.
Var nede i SAS sølv en periode men etter noen dyre billetter til Asia(inkl en i SAS biz fra CPH til PEK)så ble jeg atter en EBG. Nå er det for mye styr med detta. Synes
DY sitt enkle konsept med at man tjener inn 10% av billettprisen(premium)og kan bruke disse "pengene" for å få "rabatt" på fremtidige reiser med de til å være hlt suverent. Innimellom kjører d jo også at du får 20% på de dyre billettene i rene penger. Mere oversiktelig og spiselig. Loungetilbudet, fasttrack(ofte like raskt el raskere i normal security på OSL)er bedre en denna Gull loungen(er ingen storforbruker av dette)på OSL. Dette kaoset med Plus innenriks of Biz utenriks har jeg ikke fulgt opp særlig da andre *selskaper leverer et vesentlig bedre produkt i utg pkt en SAS.
Dette kan vel være en spiker i kista(ikke at de konker)ift SAS og alle som føler seg lurt. Uten å ha særlig interesse har jeg sett at denne poenginfluasjonen måtte ta en ende. Tipper dette blir demantert etterhvert via en mellomløsning men det var dritt for mange MR's at de lot det gå så langt som de gjorde(SAS).

Har gjort meg noen flere tanker om de endringene i opptjening fra 1. Jan 2015. Da særlig med mitt eget reisemønster som basis, er dette en vesentlig endring.

Jeg reiser i hovedsak OSL-ARN-HEL-CPH, og har ca 30 - 70 legs pr år avhengig av hvor og hvilke prosjekter jeg jobber på. Jeg har i alt tatt inn ca 1.8 Mill EB poeng siden oppstarten, og de fleste av disse er basispoeng. Det er først i det siste ekstra poengene har betydd vesentlig for opptjeningen, som skyldes corp card osv. Jeg kan vel basert på dette i alle høyeste grad regnes som en lojal kunde, som det er i SAS sin interresse å opprettholde fremover.

Men la oss se på den nye opptjeningen og regne litt. La oss si at neste år blir det "bare" 40 legs, og med den policy min arbeidsgiver har, blir ca 90 % i laveste bilettgruppe, dvs med 25 % opptjening. Da vil 40 legs kun gi 10000 EB poeng ( plus EBG bonus ) Dette gir hverken noen fortsettelse som EBG, og knappt nok poeng til en bonus tur. Dette er ikke noe som innbyr til noen lojalitet, og dessuten synes jeg vel at en person som for eks har ca 40 legs pr år over en lang rekke er en god kunde som SAS burde ivareta. Dette gir jo tross alt en inntekt på ca 40 K i året inkl avgifter.

I tillegg har jeg en del privatreiser som har gitt en god del bonus tidligere, som har gitt meg mulighet til å beholde EBG i mange år. Men med så lite basis opptjening som man får nå blir dette også svært vanskelig.

Etter min oppfatning er jeg, og andre med samme reisemønster "gull" verd for SAS. Det er hele tiden vi som bringer konstant strøm av penger inn i systement. Men om de når tar fra oss de "minimale" fordelene som er igjen ved å degradere oss. Hvorfor skal vi da være lojale tilbake. Egentlig er det vel ingen grunn til det, og jeg tror nok SAS har feilberegnet litt her.

Hovedproblemet er at SAS nå får en del kunder som reiser mye, men samtidig mister status pga lav opptjening. Dette er ikke heldig, når man samtidig på en reise til for eks NY tjener 6000 poeng, det samme som 24 reiser i Norden!

Min anbefaling er følgende. Til nød behold 25 % reglen, men innfør da også en frekevens bonus slik de hadde tidligere, for å fange opp de som reiser mye. Disse er mye viktigere en en person som tilfeldigvis reiser 2 turer i C til NY og dermed blir gull, til tross for at SAS har tjent bra på denne personen. Kutt ut eller reduser alle ekstra poengene som koster mye for SAS i form av bonusturer. Honorer lojalitet til SAS og ikke alt annet. Nå er det jo slikt at amex poeng blir høyre en basis poeng ved en reise OSL-ARN, og slik bør det vel ikke være. Eventuellt et rent revenue basert opptjeningssystem, med kanskje et frekvesbonus også her. Det er viktig for SAS å ha en solid stamme på deres primære nett, og det er SH. LH er tross alt en mindre del av virksomheten, og bør derfor ikke ha så mye høyere opptjening.

Og så til slutt. Noen påstår at alle MR som er gjennomført i år er noe av problemet og årsaken til endringene som kommer nå . "Urimelig" opptjening på enkelte ruter javel, men MR tror jeg er ren "bonus" for SAS og står for en del ekstra inntekter som de ellers ikke hadde fått. Mange av MR turene hadde nok ikke vært gjennomført uten gunstige bonusordninger, og derigjennom har de skaffet en del ekstrainntekt. Ikke så dumt det med hensyn til inntjening for SAS. På en annen side kanskje ikke urimelig at man justerer litt her, men det kommer til å koste SAS en del, med alle MR som nå forsvinner

Back