EuroBonus 2.0

Det har du rett i. Siden gjeninnføringen av EB i Norge har jo SAS rullet ut det ene og det andre reklamestuntet om eurobonus. Greit nok at det har gått noe inflasjon i poengene men de kjører jo samme bonuspolitikk som pengepolitikken til Zimbabwe. I mitt tilfelle som reiser BGO-OSLO-BGO ganske så ofte, er det veldig lett å velge DY til 599,- fremfor SK til 799,- når jeg ikke får noe som helst igjen for å være lojal til SK.

Du får Fastrack og lounge + mulighet å velge sete når du bestiller ( alle 3 tingene kan riktignok kjøpes hos DY også).

Men om bonuspoengene er eneste incentiv for å velge SAS kan jeg være enig i at "man ikke får noe".

Loungene er overfylt takket være miles run og personer som Thomas Lone bla, problemet her er jo at det er alt for lett å få gullkort og diamant. For de av oss som reiser mye, og som begynner å bli lei å gå inn i stappfulle lounger i Oslo, København, London, Madrid, New York, Tokyo, Frankfurt, Munchen and so on.

Som andre nevner så tror jeg nok en vesentlig forklaring på fulle lounger er alle som tidligere var Econ Extra nå reiser i Pluss og dermed får loungetilgang - i alle fall i Europa. Hva som er forklaringen andre steder i verden vet jeg ikke, men betviler vel at det har med mange EBG/EBD å gjøre.

SAS svarer ikke paa spm om Eurobonus sendt via nettsiden: http://www.flysas.com/feedback per mail. Man maa ringe. Hyggelig service det ogsaa. Stakkars ansatte, de risikerer mye sinte kunder etter dette. Dette er aa skyte seg selv i foten grundig. Jeg tipper et tilbaketog vil komme. SAS stiger uansett paa boersen idag, men det henger vel mer sammen med gode nyheter paa all business-ruten til Houston.

Du får Fastrack og lounge + mulighet å velge sete når du bestiller ( alle 3 tingene kan riktignok kjøpes hos DY også).

Men om bonuspoengene er eneste incentiv for å velge SAS kan jeg være enig i at "man ikke får noe".
Jeg flyr kun BGO-OSL eller BGO-TRF innenriks. De 3 siste gangene jeg har hatt morgenavgang med SK har jeg blitt viftet bort til den vanlige sikkerhetskontrollen av vakten, som sa at det ville ta kortere tid. Lounge finnes ikke på hverken TRF eller BGO og på hjemreisen fra OSL er som regel gjennom sikkerhetskontrollen noen minutter før boarding så innenriksloungen har jeg kun besøkt en gang. Da er det kun poengene igjen som har holdt meg hos SK siden loungetilgang på CPH eller LHR er noe jeg setter pris på.

Loungene er overfylt takket være miles run og personer som Thomas Lone bla, problemet her er jo at det er alt for lett å få gullkort og diamant. For de av oss som reiser mye, og som begynner å bli lei å gå inn i stappfulle lounger i Oslo, København, London, Madrid, New York, Tokyo, Frankfurt, Munchen and so on.

Vi ser jo hvem som klager mest, de som henger seg på mileage runs for å få kortstatus...

Jeg forventer samtidig at bonusprogrammet forbedres, jeg vil ha kuponger tilsvarende Lufthansa for å få oppgraderinger til business class, og selv om det ser ekstremt skjelden jeg flyr noe annet enn business så har jeg enda ikke vært borti oppgraderinger.

Nei, loungen er overfylt takket være ekstremt "gunstige" priser i plus på mange ruter sørover. Hvis du går inn i en overfylt lounge og spør hvor mange som har satt av en eller to dager til en MR i ny og ne så tror jeg din argumentasjon får skuffende få respondenter. Noen ganger er det kun snakk om noen få hundrelapper i differanse mellom GO og Plus, da er valget enkelt hvis du har en formening om at det gir en mer komfortabel reise..
Jeg tviler også på at alle som klager på facebooksiden til sas har dratt på MR.

Jeg kjøper rett og slett ikke argumentasjonen din.

Loungene er overfylt takket være miles run og personer som Thomas Lone bla, problemet her er jo at det er alt for lett å få gullkort og diamant.
Jaha? Så alle hordene med Plus-passasjerer som betaler 300 kr ekstra på billetten, teller ikke mot alle Thomas Lone og MR-kunder, eller? Seriøst?

For de av oss som reiser mye, og som begynner å bli lei å gå inn i stappfulle lounger i Oslo, København, London, Madrid, New York, Tokyo, Frankfurt, Munchen and so on.
Gjøre om gullstuen til diamantstue ville gitt de aller beste kundene mer fred. Kunne du levd med det, eller er det bare det at du vil ha "bermen" ut av loungene, period? Kan virke litt sånn.

Vi ser jo hvem som klager mest, de som henger seg på mileage runs for å få kortstatus..
¨

Synes du viser fint lite forståelse for at andre kanskje har helt annet reisemønster enn deg, og at resultatene av denne omleggingen får store konsekvenser for andre. Hyggelig for deg at det er ubetydelig med ditt reisemønster, men det er andre SAS-kunder som opplever dette som en radikal endring til det negative. Tviler på at SAS vil overleve kun på de kunder som har samme reisemønster som deg, men det er en ubegrunnet påstand fra min side.

Loungene er overfylt takket være miles run og personer som Thomas Lone bla, problemet her er jo at det er alt for lett å få gullkort og diamant.

Tror du på dette selv, eller bare troller du?
Loungene er overfyllt på grunn av at alle som trenger en fleksibel billett, får tilgang til loungen. Høye priser på siste liten Go og lave priser i Plus gir mange i loungene.

Men ja, det er på tide at noe skjer med EB. En del destinasjoner har gitt altfor mye poeng. F.eks. en vei OSL-BCN gir 5000poeng, koster 1000kr. En vei OSL-SVG gir 1250 poeng, koster 2200kr.

På sikt håper jeg at SAS går over til revenuebasert bonusprogram, f.eks. årlig omsetning hos SAS på 50 000kr gir gull og 100 000kr gir diamant, og så kan man løfte fordelene litt for de som faktisk er gode kunder, og ikke bare oppnår en status den enkle veien. Inntjening hos partnere kan senkes, slik at man oppnår mest mulig bis-miles.

Plus-passasjerer skal vel strengt tatt ikke benytte gull-loungene, så at det er fullt der må vel skyldes at det er mange med gullfarge på kortet.

At det er MileageRunners som fyller opp loungene antar jeg var et lite sleivspark fra din side. Som ukependler OSL-ARN vil jeg si at det er inflasjonen i Gull og Diamant som er skylden, da det som oftest er gull-lounge hvor jeg ikke finner sitteplass ukedager 16-18, men må sette meg i Business lounge istedefor. Og jeg vil si at 90% av de reisende man-tors er arbeidsfolk, mens på fredagen, ja så er gull lounge på ARN hvertfall stappfull med kids... Da behøver man en ekstra whiskey eller to :)

Thomas Lone ønsker å ha "on the record" at siden kvalifiseringsperioden startet 1 mars. Så er alle poengene opptjent på redelig måte, og ikke slik på slik sjuskete MR-reisevirksomhet. Var bare i februar at man måtte ha en ekstra tur for å sikre seg edleste valør!

Tror dette har vært en bevisst strategi hele tiden. Kjøre tonnevis av reklame (og ekstra fordeler) for Eurobonus for så å devaluere etter de har fått bygget opp en større medlemsbase.

Det jeg frykter nå er at de også øker prisene på plus innenriks og i europa... Regnet på reisemønsteret mitt, og om jeg må ta jobbreisene i økonomi så er eneste muligheten til å rekvalifisere til EBG via antall legs. Da blir det BA og KLM istedet...

Er helt tragisk!

Har booket TOS-OSL-BGO-OSL-TOS 29DEC til 04JAN å vil tjene normalt på første leg til BGO, men videre vil jeg ikke tjene noe som helst..
Siden jeg har booket den før 01DEC så får man normal opptjening? Eller har de gått vekk fra det også nå?

Har bare en ting å si til det: Bye Bye SAS, Hello Norwegian!

På facebook

Hej Even, för de som har bokat en resa före 27NOV14 med avresa efter 01JAN15 kommer vi manuellt att i efterhand korrigera enligt gamla poängtabellen till de som framlägger sådant önskemål.

Kontakt med SAS kan tas via de mailadresser som EBG/D har till sitt förfogande, via Customer Feedback online eller via telefon. //Patrik

Det svarte på spørsmålet mitt, men jeg er EBS ikke EBG, så jeg har ikke noen e-postadresse jeg kan sende melding om det at jeg ønsker det :)

På sas.no er informasjonen om hvor mange poeng man opptjener på en reise fjernet fra bookingdialogen/-prosessen. Det står nå kun hvor mange SAS Credits man opptjener med en bedriftsavtale.

Attachments

• eb missing.JPG
    eb missing.JPG
    49.6 KB · Views: 683
Kjære SAS.

Jeg beklager å måtte meddele at vårt kjærlighetsforhold er over. Fra og med i dag er vi ikke vårt forhold lengre eksklusivt. Vi har vært på mange turer sammen, men fra nå av vil jeg også dra på turer med andre. Og det er ikke meg, det er deg. Du har forandret deg til det verre. Du har med ditt siste stunt brutt lojaliteten min. Jeg har støttet deg i de tøffeste tider, men du svarer med å besvike meg tilbake. Vårt forhold var på vei til å solid og sterkt, men med ett pennestrøk stryker du ut alt det gode som er bygget opp. Vi skal sikkert på tur sammen igjen, men det blir sjeldnere enn før da jeg kommer til å flørte med andre. Og hvem vet, kanskje jeg finner en livslang kjærlighet nå som jeg er ute på sjekker’n.

Back