EuroBonus 2.0

Nå er det nok! Hvis SAS legger seg på samme linje som Lufthansa så er valget superlett, EBD eller SEN. Jeg var tidligere M&M SEN men gikk over til SAS da EB ikke ble bedre på opptjening. Nå vender jeg nok tilbake til Lufthansa, ekstremt synd for SAS.

SAS må lære seg å behandle sine beste kunder bedre før de gjør slike endringer, slik de er nå så er de milevis unna opplevelsen jeg hadde som SEN. Jeg reiser alltid Plus innenriks så fordelene der får jeg uansett.

Priority boarding, nei
Blokkert midtsete, nei
Priority bagasje, tja
Oppgradert pga. status, aldri opplev med SK
Oppgraderings Voucher, nei
Gjenkjennelse av status ombord, aldri opplevd med SK
Alt dette klarer LH å få til, mer eller mindre veldig bra. Det har irritert meg at SAS ikke klarer og tilby noe av det samme.

Denne endringen virker temmelig hodeløs :( Hvis ikke nye SAS Business er veldig bra så vinker jeg nok i stor grad forvell til mitt kjære SAS.

Færre folk med status, ja takk.
750 poeng pluss gullbonus på osl-svg i Y for 2200kr, nei takk.

Men kjenner at jeg ikke helt gidder bry meg.
Sikkert fordi jeg har flypause i høst.
Norwegian var aldri et alternativ når det var bonusforbud, det blir det heller ikke nå.
Få tilbake seatblock, og jeg er fornøyd.

Finner det veldig rart at dette ikke har blitt nevnt av verken VG eller Dagbladet enda, de pleier da å være kjapt ute når Kjoser'n "driter" seg ut(med god grunn egentlig) og det SAS her nå presterer overgår vell det meste de har skrevet om Kjos tidligere. Men det betaler de vell godt for å holde tett :P

Finner det veldig rart at dette ikke har blitt nevnt av verken VG eller Dagbladet enda, de pleier da å være kjapt ute når Kjoser'n "driter" seg ut(med god grunn egentlig) og det SAS her nå presterer overgår vell det meste de har skrevet om Kjos tidligere. Men det betaler de vell godt for å holde tett :P
Det er vel bare å tipse de...

"SAS raserer EuroBonus"
"Gullkunder raser mot SAS"

Blir gode overskrifter... ;)

Det er vel bare å tipse de...

"SAS raserer EuroBonus"
"Gullkunder raser mot SAS"

Blir gode overskrifter... ;)

Om man ser på kommentarene på face så er jeg ganske sikker på at det er flere som har tipset de allerede, men sakene lar vente på seg? Det er noe som skurrer spør du meg :)

Nå vil gjerne avisene ha kommentarer fra SAS til en sak.. Er ikke nok med sinte flypratmedlemmer dessverre :P
Tror dere ikke dette er planlagt spill fra SAS, og at de kanskje deler Europa i to allikevel som et plaster på såret?

Avisene kommer nok - kritikk mot flyselskaper er populært stoff, uansett. Men det er jo en relativt fersk sak, og man prøver kanskje å lage noe bedre enn "flynerder raser på sosiale medier". :)

Merkelig at de kutter så hardt og brutalt, virker ikke videre gjennomtenkt. Spesielt når selskapet har argumentert for hvor viktig bonusprogrammer er for å holde på kundene. Det er jo få andre grunner til å velge den ene foran den andre.

Må si at jeg synes synd på dere EB medlemmer. At SAS ga en slik beskjed 1 måned før er meget drøyt. På UNITED så har de gitt oss beskjed om sine store forandringer mange måneder i forvei. Det har nå gitt oss god tid til å planlegge store mileage runs osv.
Jeg var selv en longtimer av EuroBonus, gull også. Etter at de gikk over til den der 25% opptjeningen for mange år siden så dumpet jeg de på stedet og gikk rett over til UNITED sitt MileagePlus. Nå er jeg nesten Million miler som gir lifetime star gold. Jeg får oppgraderinger i bøtter og spann og blir virkelig tatt vare på.
Til alle dere der ute...jaja, lykke til. Håper dere finner det rette programmet som passer dere best.

Tja, litt ymse dette.... Hadde dei fått til Plus-utak interkont og på anbudsruter hos WF kunne det vore noko... Klar over at det ikkje er dei samme utfordringane i dei tilfella.

Jeg frykter at sas rett og slett har sammenlignet reisemønster før og etter fjerning av 25% regel og sett at folk rett og slett ikke bryr seg. Da kan de like gjerne kutte opptjeningen igjen. Hadde dataene vist noe annet hadde de neppe innført 250 poeng innenriks.

Vet at Aftenposten kommer med en sak på dette. De har spurt etter min ift saken, og kommer også til å kjøre en større sak angående dette.

Hvordan skal jeg rekvalifisere basert på mileage runs NÅ? Hadde en plan om mileage runs til BCN etc men det er det bare å glemme

Jeg frykter at sas rett og slett har sammenlignet reisemønster før og etter fjerning av 25% regel og sett at folk rett og slett ikke bryr seg. Da kan de like gjerne kutte opptjeningen igjen. Hadde dataene vist noe annet hadde de neppe innført 250 poeng innenriks.

Tror nok også SAS har innsett at det ble litt mange gullkunder og dermed har kjørt en liten analyse på hva som skal til for å senke gullnivået. At det har vært latterlig lett å få Gull er jo ingen hemmelighet. Men dersom de ikke oppgraderer "perks" ved å ha Gull og Diamant, så blir dette jo bare en kjip affære.

http://bonusfeber.no/sas-forandrer-eurobonus/

Har også en fin oppsumering.

Tror nok også SAS har innsett at det ble litt mange gullkunder og dermed har kjørt en liten analyse på hva som skal til for å senke gullnivået. At det har vært latterlig lett å få Gull er jo ingen hemmelighet. Men dersom de ikke oppgraderer "perks" ved å ha Gull og Diamant, så blir dette jo bare en kjip affære.

http://bonusfeber.no/sas-forandrer-eurobonus/

Har også en fin oppsumering.

Hva er det store problemet for SAS av å ha mange EBG? Det koster dem noen skarve ekstra poeng (og noen små kroner hver gang de passerer fast track på OSL antar jeg), men de får samtidig kunder som mest sannsynlig er mer lojale enn kunder uten slik status.

Enten må nå sas sette ned billettprisene innenlands (lite trolig) eller så må det bli mye mer attraktivt å bli EBG/EBD enn det er pr i dag. Med en relativ billig inngangspris til loungen, en Fast-Track som stort sett ikke gir noen særlig tidsfordel, priority boarding som ikke fungerer og Priority bagasje som flyplassene gir F i å prioritere, så er det ikke så mye mer å hente som elitekunde.
SAS bør fikse alt dette og samtidig gjeninnføre softblock om ikke garantert midtsete for at jeg skal gidde å engasjere meg i ny EBG for 2017. Er jo forøvrig mye billigere å heller kjøpe en pluss billett om jeg skulle ha behov for disse fordelene en gang i blant.

Det jeg er spent på er om pris strukturen på billetene blir også endret
at vi får aka sånn som Lufthansa.
Eksempel:

GO gir 25% plus gir 100% og plus flex gir 200

visst dette skjer så vil dem ihvertfall tape en del innenriks kunder

angående artikkelen fra Aftenposten så får man vel nesten
se hva som skjer neste år , det blir ihvertfall et spennede år

Last edited:
Det var kanskje ikke annet enn forventet at det kom en justering. Men omfanget er mye mer enn forventet. Etter min oppfatning er dette skivebom igjen fra SAS om de ønsker kundelojalitet.

Det var kanskje riktig å justere en del av Go opptjening for Syd Europa, som muliggjorde EBG for en billig penge, men å igjen innføre 25 % er etter mitt et stort feiltrinn. For kunder, som for eks meg, som reiser mye innen Norden på billige billetter blir det nesten ingen opptjening. For eks vil typisk for meg nesten alle reiser gi 25 %. Så for eks 40 reiser gir bare 10000 poeng. Hvorfor skal jeg da reise med SAS ? Ikke er det nok for EBG, og heller ikke engang poeng nok til en poengreise! Jeg vil påstå at 40 reiser pr år er en relativt god kunde, og for disse vil nå hele programmet være uinterresant da man ikke får noen ting annet en lounge of fasttrack, men det er vel ikke nok tror jeg.

Videre gir T/R New York 6000 poeng som tilsvarer 24 reiser innenlands eller i Norden, men det er en stor forskjell i kundelojailtet på disse to peonopptjeningene. Slik er nå skal bli, er opptjening alt for lav på shorthaut til å oppnå lojalitet. Dette virker noe merkelig all den tid dette egentlig er core SAS, og det er dette de nå underminerer. Merkelig policy hvis du spør meg.

Det var kanskje ikke annet enn forventet at det kom en justering. Men omfanget er mye mer enn forventet. Etter min oppfatning er dette skivebom igjen fra SAS om de ønsker kundelojalitet.

Det var kanskje riktig å justere en del av Go opptjening for Syd Europa, som muliggjorde EBG for en billig penge, men å igjen innføre 25 % er etter mitt et stort feiltrinn. For kunder, som for eks meg, som reiser mye innen Norden på billige billetter blir det nesten ingen opptjening. For eks vil typisk for meg nesten alle reiser gi 25 %. Så for eks 40 reiser gir bare 10000 poeng. Hvorfor skal jeg da reise med SAS ? Ikke er det nok for EBG, og heller ikke engang poeng nok til en poengreise! Jeg vil påstå at 40 reiser pr år er en relativt god kunde, og for disse vil nå hele programmet være uinterresant da man ikke får noen ting annet en lounge of fasttrack, men det er vel ikke nok tror jeg.

Videre gir T/R New York 6000 poeng som tilsvarer 24 reiser innenlands eller i Norden, men det er en stor forskjell i kundelojailtet på disse to peonopptjeningene. Slik er nå skal bli, er opptjening alt for lav på shorthaut til å oppnå lojalitet. Dette virker noe merkelig all den tid dette egentlig er core SAS, og det er dette de nå underminerer. Merkelig policy hvis du spør meg.

Nå vil du med 45 reiser få gull, så vi som har ekstremt mange legs innenlands på billigbilletter har forsatt sjangs på gull. det blir bare mer tungvindt.

Back