EuroBonus 2.0

Eg har ikkje fått med meg at det er stadfesta nokon plass at dei deevaluerer for billettar kjøpt før informasjonen kom?

Det er dessverre heilt opp til dei å endre på billettar etter at informasjonen er gjeven, men for dei billettane som er kjøpt før endringa kom skal eg fint klare å argumentere meg fram til at eg skal ha det produktet eg betalte for i si tid. Venter difor med avbestillingar fram til dette er avkrefta/stadfesta.

Opptjening til Søreuropa ned 75% i billig Go og 81,25% i billig +

Det var ikke bra med en så kraftig reduksjon innen Europa.

Men rett skal være rett WF789, maks reduksjon til Sør-Europa i Plus blir 63%.
Opptjening av poeng blir redusert slik innen Europa til eksisterende soner:

Lav Go:
EU1 -500 / -50%
EU2 -1000 / -67%
EU3 - 1500 / 75%

Plus: (ikke full-flex C eller D og Z som er connection Intercont)
EU1 -500 / -25%
EU2 -1500 / -50%
EU3 -2500 / -63%

Det var ikke bra med en så kraftig reduksjon innen Europa.

Men rett skal være rett WF789, maks reduksjon til Sør-Europa i Plus blir 63%.
Opptjening av poeng blir redusert slik innen Europa til eksisterende soner:

Lav Go:
EU1 -500 / -50%
EU2 -1000 / -67%
EU3 - 1500 / 75%

Plus: (ikke full-flex C eller D og Z som er connection Intercont)
EU1 -500 / -25%
EU2 -1500 / -50%
EU3 -2500 / -63%

Selvsagt, miss fra meg, regnet fra T/R til enveis.

Dette er litt dessverre en klassisk SAS tabbe, ved at de nå tar i for mye når de kutter og dermed skyter seg selv litt i foten. At noen justeringer på de billigste billettene innen hver klasse hadde vært OK, men akkurat som med den gamle 25% grensen så settes grensen mellom god og dårlig opptjeningen for lavt. Så da klarer man og svinge pendelen alt for mye i den andre rettningen igjen, selv om det fortsatt er bedre enn når man fikk 25% i de fleste økonomiklasser

Dog er jeg litt usikker på hvor stor innvirkningen egentlig vil være, da det ofte er større protester på nettfora enn i virkeligheten....

Det er dessverre heilt opp til dei å endre på billettar etter at informasjonen er gjeven, men for dei billettane som er kjøpt før endringa kom skal eg fint klare å argumentere meg fram til at eg skal ha det produktet eg betalte for i si tid. Venter difor med avbestillingar fram til dette er avkrefta/stadfesta.

Det står i vilkårene etter at de står fritt frem til og endre bonusopptjeningen etter billettene er bestilt, så de har i og for seg sikret seg der

Er vel bare å vente på flere gode nyheter.... Hvis de ikke devaluerer opptjening med partnere også, så taper de vel endel kunder til f.eks. United. Her kommer det nok mer....

Det kommer også litt an på partnerene og ikke bare SAS, da det handler mer om hva partnere er villige til og betale SAS for bonuspoeng

Ironien er jo optimal når jeg i denne posten nederst får opp banner fra SAS med "Overrask familie og venner" ;-) (vet det styres av Google, men var litt morsomt, man kan jo overraske både positivt og negativt).

De har nok fått til mye av det de ønsket med EB 2.0: Fått en rekke nye EB-medlemmer, og da spes EBG og EBD-kunder som har fått et mye bedre innlandstilbud med lounge og Fasttrack. Dette har gitt økt lojalitet og nye kunder, som jo naturlig er bra. Men det har vel også gitt mer poeng i omløp - noe jeg tror er verre for SAS enn for mange EBG/EBD. Naturlig at det kom en endring her, men at den skulle være så drastisk er jo trist og unødvendig. SAS håper vel på at de mange tusen nye EB-medlemmene ikke merker at de tjener mindre pr flight. Og det kan de fort ha rett i også.

Kan de ikke bare differensiere grunnpoeng- og ekstrapoengopptjeningen?

...Vel, vi snakker om SAS IT, I know, men litt faith må det vel være lov å ha i den gjengen.

Last edited:
Jaja, da får vi i allefall noe å snakke om i kveld.

Dagens!!!

Jeg forstår at de måtte gjøre noe, men kommunikasjonen og timingen er jo helt på jordet.

Her har de hauset Eurobonus noe eventyrlig etter at de fikk det tilbake. Bare for så å stri-rasere det fullstendig.

Det er ingen som bryr seg om 250 poeng. Period! Du må fly 40 legs for å få råd til en innenriks Return. Kom igjen...

Vanlige folk (ikke gærninger som oss) flirer av program som M&M og KLM. "Oooooh, jeg fikk 188 poeng fra Amsterdam og hjem. Bare 10 år har jeg nok til en kaffe".

Men som sagt skjønner jeg at noe måtte gjøres pga sykt høy opptjening på billige billetter til sør-Europa

Sendte mail om poeng på eksisterende bookinger og om reduserte krav også gjaldt innværende opptjeningsperiode. Fikk følgende svar:

Intjäningen utav poäng gäller för alla resor efter 01 januari oavsett om de är bokade innan 01 januari.

De nya kvalificerings kraven gäller från 01 januari och din period
avslutas den sista februari. Du behöver alltså 90 000 poäng innan sista
februari för att uppnå Diamant status som det ser ut i dagsläget.
Ändringar kan dock ske eftersom det ännu inte är 100% slutfört hur det
ska vara så vi kan inte utlova något ännu om detta stämmer.

Dagens!!!

Jeg forstår at de måtte gjøre noe, men kommunikasjonen og timingen er jo helt på jordet.

Her har de hauset Eurobonus noe eventyrlig etter at de fikk det tilbake. Bare for så å stri-rasere det fullstendig.

Det er ingen som bryr seg om 250 poeng. Period! Du må fly 40 legs for å få råd til en innenriks Return. Kom igjen...

Vanlige folk (ikke gærninger som oss) flirer av program som M&M og KLM. "Oooooh, jeg fikk 188 poeng fra Amsterdam og hjem. Bare 10 år har jeg nok til en kaffe".

Men som sagt skjønner jeg at noe måtte gjøres pga sykt høy opptjening på billige billetter til sør-Europa

Kommer til få flere poeng fra amexen enn på selve reisen ;)

Jeg lurer litt på hvorfor SAS har mast sånn på å få gjeninnført bonus innenlands i Norge når de tilsynelatende ikke forstår hva som skal til for å bruke programmet til lojalitetsbygging...

Jeg lurer litt på hvorfor SAS har mast sånn på å få gjeninnført bonus innenlands i Norge når de tilsynelatende ikke forstår hva som skal til for å bruke programmet til lojalitetsbygging...
De prøver kanskje å bevise at det ikke bygger lojalitet...

Med kompaniets nye reisepolicy (billig billig) er dette bare helt katastrofe! Diamond - Gold - Silver på no time[emoji35]

Back