Ethiopian starter Addis Adeba - Oslo

Re: Ethiopian starter Addis Abeba - Oslo 26MAR17

Er det forresten noen som vet hvordan ruta går? Eller er det kanskje litt tidlig å si?

Jeg skal se imorgen. Flyr til ARN da med ET. Hvordan er passkøen på den tiden?

Det ser ut til at Politiet er litt skeptisk til muligheten for å benytte Ethiopian på avganger mellom OSL og ARN.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2017/06/15/195309948/apnet-et-smutthull-i-schengen-grensen

Jeg må innrømme at jeg ikke helt følger resonnementet som er beskrevet.

Når passasjerer forlater Oslo kan de ved passkontrollen på Gardermoen bli stemplet ut av Schengen. På den annen side blir man stemplet inn i Schengen ved ankomst Norge, selv om man bare har reist fra Sverige.

Men hvorfor er dette et problem? Det er jo i så fall snakk om passasjerer som reiser fra et land innen Schengen til et annet land i Schengen, og som dermed ikke passerer Schengens yttergrense i det hele tatt? Ved å krysse grensa på denne måten, så må de jo igjennom to passkontroller på veien, og det burde jo gi bedre kontroll for politiet enn de som reiser med SK/DY eller krysser grensa på landjorda?

Har man noe glede av et ekstra stempel inn eller ut av Schengen?

Er det ikke bare å la være å stemple passene til dem gjelder om det er personer uten flerreisevisum e.l. For Schengen eller personer som ikke trenger visum kan jeg ikke se at dette er noe problem.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er det ikke bare å la være å stemple passene til dem gjelder om det er personer uten flerreisevisum e.l. For Schengen eller personer som ikke trenger visum kan jeg ikke se at dette er noe problem.

Da kan man i teorien reise videre fra non-Schengen og dermed dra ut av Schengen-området uten utreisestempel.

Jeg kan imidlertid ikke komme på noen fordel det skulle gi, tvert imot et problem ved neste innreise, for de som hadde utnyttet det smutthullet.

Da kan man i teorien reise videre fra non-Schengen og dermed dra ut av Schengen-området uten utreisestempel.

Jeg kan imidlertid ikke komme på noen fordel det skulle gi, tvert imot et problem ved neste innreise, for de som hadde utnyttet det smutthullet.

Registreres utreise i passet ved utreise fra Schengen? Jeg er rett og slett usikker. Det scannes omtrent konsekvent ved innreise i Schengen, uansett hvilket land det er fra, men omvendt vet jeg ikke. Det er jo ikke alle Schengengrenser som er veldig strengt bevoktet, som mellom U.K. og Irland for eksempel.

Registreres utreise i passet ved utreise fra Schengen? Jeg er rett og slett usikker. Det scannes omtrent konsekvent ved innreise i Schengen, uansett hvilket land det er fra, men omvendt vet jeg ikke. Det er jo ikke alle Schengengrenser som er veldig strengt bevoktet, som mellom U.K. og Irland for eksempel.
#kverulant men verken UK eller Irland er med i Schengen. Grunnen til myk grense er avtale seg i mellom. Hadde feks Irland blitt med i Schengen måtte det vært streng kontroll.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

#kverulant men verken UK eller Irland er med i Schengen. Grunnen til myk grense er avtale seg i mellom. Hadde feks Irland blitt med i Schengen måtte det vært streng kontroll.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Ja, du har helt rett, tenkte helt feil. Men passasjerer med ET mellom OSL og ARN reiser jo ut og inn av Schengen på samme reise. Har man et Schengen pass burde ikke dette være et problem, man kan jo reise ut og inn som man vil. Tar man et Non-Schengen fly videre fra ARN eller OSL sjekkes uansett at man har nødvendige visum e.l. ved gate. Tar man et Schengen-fly vil man gå gjennom passkontroll på nytt. Det kan vel ikke dreie seg om voldsomme mengder passasjerer.

Ja, du har helt rett, tenkte helt feil. Men passasjerer med ET mellom OSL og ARN reiser jo ut og inn av Schengen på samme reise. Har man et Schengen pass burde ikke dette være et problem, man kan jo reise ut og inn som man vil. Tar man et Non-Schengen fly videre fra ARN eller OSL sjekkes uansett at man har nødvendige visum e.l. ved gate. Tar man et Schengen-fly vil man gå gjennom passkontroll på nytt. Det kan vel ikke dreie seg om voldsomme mengder passasjerer.
Det er aktuelt for personer fra tredjepartsland som får inn- og utreisestempel. Mangler en utreisestempel kan en få problemer med å dokumentere at en ikke har oppholdt seg for lenge i Schengen eller dratt ut av området på lovlig måte.

Det er aktuelt for personer fra tredjepartsland som får inn- og utreisestempel. Mangler en utreisestempel kan en få problemer med å dokumentere at en ikke har oppholdt seg for lenge i Schengen eller dratt ut av området på lovlig måte.

Sant, noen kan sikkert havne i trøbbel uansett, men for personer som ikke trenger visum til Schengen er ikke dette en problemstilling. Man er selv ansvarlig for å passe på at man har gyldige dokumenter.

Vel fremme på Arlanda etter tur med ET. Jeg var ikke den eneste som gikk av på Arlanda, men langt de fleste, og det var ganske mange, skulle videre til Addis. Passkontrollen i Oslo mente først jeg ikke skulle igjennom til Non-Schengen, men den uniformerte gav seg og slapp meg igjennom. Stille på ARN pir F og passkontrollen der gikk som en lek. Jeg valgte ET både fordi det er nytt på OSL, men også fordi avgangstiden passet meg. I tillegg var SAS og DY utsolgt eller ukristelig dyrt. Mulig det er på grunn av Bislett Games og Bauhaus galan.

Går idag med B777-200. Er vel første gangen ruten ikke flyes med Dreamliner. Kan man håpe på en a350 engang også?

Bestilte SVG-LHR-ADD-ARN-BGO her om dagen, og får da A359 til og B788 fra [emoji12][emoji7] håper ikke på gammel B772 [emoji51]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Sto vel "innstilt" på Avinor sine sider på dagens ankomst/avgang...

Kim

Sto vel "innstilt" på Avinor sine sider på dagens ankomst/avgang...

Kim

Ser ut som innlegget mitt i går ble lagt ut et par ganger pga en feil.

Tar en selvsmekk på lanken og beklager så mye.

Kim

Prøvde denne til ARN i går, og til min skuffelse var det som nevnt over en 772 som dukket opp. Formålet med turen var i første omgang Dreamliner og nytt flygbolag.

For øvrig mye surr med denne avgangen. Det tikket inn mail/SMS fra Berg-Hansen kvelden før om at ET715 kl. 19:45 var kansellert og at passasjerer ble ombooket til ET2715 kl. 19:15. Maskinen landet nærmere 5 timer forsinket, og jeg fryktet en stor følgeforsinkelse dersom crew måtte hvile. Innsjekkingsagenten hadde fått lite informasjon og måtte innrømme at hun ikke var sikker på når flyet ville gå.

Boarding var derimot i gang kl. 18:25, men flyet pushet ikke ut før nærmere kl. 20. Servering i Eco på hoppet var et glass alkoholfri drikke etter eget valg.

I følge skjermene på OSL var routingen på dette nye flightnummeret OSL-ARN-FCO-ADD og på Flightradar bekreftes det at ET-ANR var innom der i 2-3 tiden i natt. En lang tur for dem som skulle helt til ADD og eventuelt videre derfra også. Da hadde det gått en A359 fra FCO til ADD timen før samt en 738 tidligere på kvelden.

Rundt 6 år gammel maskin, men fremsto som velbrukt allerede.

Belegget var ca. 50%, og til min store overraskelse forlot anslagsvis 75% på Arlanda.

Absolutt en grei avveksling fra smågrisene til SK, men effektivt til ARN er det definitivt ikke.

Man stempler da vitterlig ikke passene lenger hverken ved utreise eller andkomst. Senest ifjor fløy jeg til London og tilbake. Måtte vise pass både på OSL og LHR begge veier men ingen stempling.

Man stempler da vitterlig ikke passene lenger hverken ved utreise eller andkomst. Senest ifjor fløy jeg til London og tilbake. Måtte vise pass både på OSL og LHR begge veier men ingen stempling.

Greit nok for en nordmann som reiser til/fra London. Muligens litt annerledes for en afrikaner som kommer fra ADD?

Back