Ethiopian starter Addis Adeba - Oslo

Re: Ethiopian starter Addis Abeba - Oslo 26MAR17

Man stempler da vitterlig ikke passene lenger hverken ved utreise eller andkomst. Senest ifjor fløy jeg til London og tilbake. Måtte vise pass både på OSL og LHR begge veier men ingen stempling.
Ikke norske pass nei, men pass til personer fra utenfor EU/Schengen, som også er problemstillingen som blir tatt opp i artikkelen det ble linket til, og som jeg presiserte i innlegget lenger opp.

Fløy OSL-ARN-ADD i går (og i natt), og kan melde om 50% kabinfaktor i C på begge legs). En jevnt over bra opplevelse, og alt annet enn catering var supert. Ligger en liten trip report på "søsterforumet" om noen er interesserte.

787'en sto parkert på OSL (sannsynligvis mens crew hadde pause) i 12 timer i går, før den fløy oss til ARN. Er dette vanlig praksis? Høres ut som ekstremt dårlig flåteutnyttelse og -økonomi dersom en 787 står parkert i Oslo 12 timer hver dag...

787'en sto parkert på OSL (sannsynligvis mens crew hadde pause) i 12 timer i går, før den fløy oss til ARN. Er dette vanlig praksis? Høres ut som ekstremt dårlig flåteutnyttelse og -økonomi dersom en 787 står parkert i Oslo 12 timer hver dag...
Det er ikke uvanlig at longhaul blir stående en stund før de returnerer. Det har ofte å gjøre med flytider ifht. dag/natt/connections m.v. å gjøre. På nord-syd (med liten tidsforskjell) er helt klart nattflyginger å foretrekke, og vil derfor også gi bedre betalt i business-segmentet. Jeg vil tro at denne ikke rekker tilbake til Addis i tide til å gi gode forbindelser videre, som kanskje er en del av butikken til selskapet.

Jeg vet ikke hva ET gjør ifht. service, men når SAS i sin tid hadde et fly stående mange timer i Asia (SIN/BKK) så brukte de tiden til lett vedlikehold, så noe "hviletid" på flyet kan faktisk utnyttes også. Ser det er samme for LHR-ADD så de forsøker nok å optimalisere avganger/ankomster i ADD. Ikke superoptimalt, men kanskje det beste som funker for dem.

Last edited:

Ifølge tidsplanen er der lagt 1 times stop ind begge veie.

ET714 ADD2350 – 0640+1ARN0740+1 – 0845+1OSL 788 x135
ET715 OSL1945 – 2050ARN2150 – 0620+1ADD 788 x246

Så ja, det er nok noget med ikke at skulle ut av flyet.

Ser ut som de i det stille har økt til 5x ukentlig, nå jeg sjekker i oktober, ved at det ser ut som det er Dx24 fra OSL

5x i vinter, ja - og 787-9 på lørdager fra 2. desember.

Bare å innrømme at jeg ikke visste de var daglig til fem byer i Kina. Klarer de ta en del av markedet mellom Kina og Afrika er det jo nesten ubegrenset med ekspansjonsmuligheter. Som sjefen sier; rundt 2000 kinesere i transitt morran og kveld!

Fløy med Ethiopian første gang i 1988 (767 og DC-3) og husker hvor imponert jeg ble over dem allerede da.

Jeg leste historien om Ethiopian på Wikipedia, og det er interessant å lese at dette selskapet ble sparket i gang av TWA. Akkurat som SAS gjorde med Thai, og Air France med Air Mexico. Det er vel flere eksempler på at velfungerende flyselskap hjalp i gang nye selskap i land med dårlig økonomi, og kanskje det ble gjort ikke bare av økonomisk fortjeneste. Vet ikke om Loftleiders virksomhet med Bahamas Air var for å hjelpe, eller for å øke selskapet fortjeneste.

For sent for meg, så ble SVG-LHR-ADD [emoji28][emoji23]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

ET planlegger øke ADD-ARN-OSL fra 5x ukentlig til daglig til vinteren. I tillegg jobbes det med å få avgangen til å gå nonstop i stedet for via ARN

https://flysmart24.no/2018/05/12/afrikansk-sas-partner-storsatser-pa-norge/

Afrikas største flyselskap, Ethiopian Airlines, får fra vinteren av daglige avganger fra Oslo Lufthavn til Addis Abeba. -Fra neste år regner jeg med vi får en rute som går direkte mellom våre to hovedsteder, sier selskapets Norge-sjef.

Dette blir vel første nonstop til Afrika syd for Sahara fra OSL noensinne?

Sent from my iPad using Tapatalk

Dette blir vel første nonstop til Afrika syd for Sahara fra OSL noensinne?

Såvidt jeg husker er det vel bare Phuket (Fast charter en periode) som har vært nonstop lenger syd fra OSL. ADD er over 500 km syd for BKK.

Jeg mente på det afrikanske kontinent:-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg mente på det afrikanske kontinent:-)

Det stemmer nok sikkert. Det har vel aldri vært noen ruter direkte fra Oslo til annet enn Nord-Afrika, og på charter er det vel bare Banjul/Gambia som regelmessig har blitt fløyet nonstop utenom Nord-Afrika?

Har det vært charter til Mombasa? Det er i tilfelle lenger sør ...

Jeg har flydd charter fra OSL til Natal, det er litt lenger sør enn Mombasa.

Men fremdeles ikke på det afrikanske kontinentet, som jb1 så fint spesifiserte i posten sin ;)

Har det vært charter til Mombasa? Det er i tilfelle lenger sør ...

Jeg tror det var med oppsamling i København. Da vi "emigrerte" fantes det ikke fly med lang nok rekkevidde så vi fløy FBU-Torslanda-CPH-CAI-LUN og plukket opp svensker og dansker underveis. Returen var good old BA052 LUN-EBB-FRA-LHR-FBU.

Back