• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Air Congo - Ethiopians forsøk i Kongo (DRC)

Someone

Moderator
Medlem
Air Congo - Ethiopians forsøk i Kongo (DRC)

Air Congo er et nytt selskap, basert i den "demokratiske" republikken Kongo. Ethiopian står bak og eier 49%, mens Staten eier 51%. Deres første 2 fly, begge 737-800 fra Ethiopian, ble levert nå i desember. Målet er 6 fly ut fra deres base i Kinshasa, innen et år.

IATA-kode: 8Z

Ellers så må da ikke dette selskapet forveksles med gamle Air Congo, som fløy på 60-70 tallet. Eller helstatlige Congo Airways, siden et land som DRC, selvsagt trenger flere hel- og delstatlige flyselskaper.
 
Re: Air Congo - Ethiopians forsøk i Kongo (DRC)

Air Congo er et nytt selskap, basert i den "demokratiske" republikken Kongo. Ethiopian står bak og eier 49%, mens Staten eier 51%. Deres første 2 fly, begge 737-800 fra Ethiopian, ble levert nå i desember. Målet er 6 fly ut fra deres base i Kinshasa, innen et år.

IATA-kode: 8Z

Ellers så må da ikke dette selskapet forveksles med gamle Air Congo, som fløy på 60-70 tallet. Eller helstatlige Congo Airways, siden et land som DRC, selvsagt trenger flere hel- og delstatlige flyselskaper.

Ethiopian har jo interesser i flere selskaper andre afrikanske land (Malawi Airlines, Zambia Airways, Asky (Togo). Disse har vært vellykket, og et nytt congolesisk selskap kan kanskje bli det også. Congo er et enormt land med dårlig infrastruktur og luftfart er nødvendig. Flere selskaper, statlige og private har forsvunnet. Congo et ustabilt og meget korrupt land, og forsøk som AirDC og Korongo Airlines i hvilke Brussels Airlines var involvert endte ikke bra. Et viktig spørsmål her er hvordan de skal unngå å havne på EUs svartelister, da congolesiske flysikkerhetsregler ikke er i henhold til EUs. Nå flyr selskapet kun innenriks, men en svartelisting er jo ikke så bra uansett.
 
Last edited:
Re: Air Congo - Ethiopians forsøk i Kongo (DRC)

Et viktig spørsmål her er hvordan de skal unngå å havne på EUs svartelister, da congolesiske flysikkerhetsregler ikke er i henhold til EUs. Nå flyr selskapet kun innenriks, men en svartelisting er jo ikke så bra uansett.

Tja, ikke sikkert de bekymrer seg så mye over det, eller om det er en veldig relevant problemstilling?
 
Re: Air Congo - Ethiopians forsøk i Kongo (DRC)

Tja, ikke sikkert de bekymrer seg så mye over det, eller om det er en veldig relevant problemstilling?
Kanskje ikke, men ET flyr til flere byer i Congo og med transfer fra disse (eller andre selskaper) kan det vaere relevant.
 
Back
Top