Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Ja, 2 units tilsvarer vel omtrent -1 grad (nose down) vinkel på stab. (hadde den ikke vært inverted så hadde det gått svært dårlig)

Nå gikk det jo «svært dårlig» med denne da.... 2 units stab trim er simpelthen ikke riktig stab for level og trimmet flight - kort fortalt en tilstand vi kaller out of trim som til en viss grad kan gi level flight men en «tung» stikke/mye elevator input. Stab trimmes for å ha «nøytral» elevator. Desto større hastighet, desto mindre virkning av elevator (ikke designet for hastigheter over Vmo)

Last edited:
For meg ser dette ut som de gjorde alt riktig til å begynne med, men fikk så etter en stund overspeed (gikk over Vmo)

Jeg sitter ihvertfall igjen med flere spørsmål enn svar etter den foreløpige rapporten. Utifra det jeg kan se burde de i den gitte situasjonen aldri ha kommet så langt at MCAS funksjonen ble aktivert. Det er klart at det er et sjokk når stick shaker plutselig kommer på like etter at man er i lufta, men det hadde vært nok å gå til gitt pitch power etter en liten stund, stabilisere og se hva som skjer. MCAS funksjonen ble utifra det jeg kan se ikke aktivert før de tok opp flaps. Hvorfor gjorde de en clean-up med stick shaker på like etter avgang uten å ha kontroll på situasjonen? Utifra grafene ser det ut til at det først var her MCAS ble aktiv, noe som også er i henhold til det Boeing har sagt.
Utløser ser uansett ikke ut til å ha vært MCAS, men mere i retning ADIRU, evt. en virkelig AOA feil. Forvirringen var ihvertfall stor. Det er tilogmed mulig at fokuset på MCAS bidro til ulykken siden det tok fokus vekk fra evt. andre feil.

Noe lignende som hendte med Qantas's Flight72?

https://en.wikipedia.org/wiki/Qantas_Flight_72

For å trekke parallellen og samtidig distansere seg fra den; AoA heat left side som failer samtidig med feil AoA data gjør meg tvilsom til at dette var en ADC (ADIRU) issue. Så vidt jeg vet styres ikke AoA vane heat gjennom ADC. Når heaten allikevel failer så ser det for meg ut som mekanisk skade fra ytre påvirkning. Fugl, drone... tja....

Forøvrig konseptuelt ganske forskjellige systemer fra B38M til A330

Denne fra NRK er også interessant

Det var umulig for pilotene å gjennomføre nødprosedyrene fra flyfabrikanten Boeing. Det er konklusjonen til flyeksperter etter at de har studert den foreløpige ulykkesrapporten.

Vel, jeg har sett mye arrogant skit på Pprune ifbm dette, hvor høye-på-pæra piloter mener at de lett hadde reddet dagen med å følge Boeings instruksjoner til punkt og prikke.

Jeg kjenner jeg blir litt kvalm. Ja vel, så burde de ha gjort slik og slik og slik, men når du er 1000 ft AGL i en high performance maskin og slåss mot et system som prøver å dytte nesa di i bakken samtidig som du får probe heat fail og speed disagree, ja da skal MYE klaffe for at du kommer tilbake med en hel maskin.

Hjelpes!
Det minner meg på de som mente at Sully gjorde en brøler av en tabbe når han valgte Hudson fremfor LGA eller TEB...

Vel, jeg har sett mye arrogant skit på Pprune ifbm dette, hvor høye-på-pæra piloter mener at de lett hadde reddet dagen med å følge Boeings instruksjoner til punkt og prikke.

Jeg kjenner jeg blir litt kvalm. Ja vel, så burde de ha gjort slik og slik og slik, men når du er 1000 ft AGL i en high performance maskin og slåss mot et system som prøver å dytte nesa di i bakken samtidig som du får probe heat fail og speed disagree, ja da skal MYE klaffe for at du kommer tilbake med en hel maskin.

Hjelpes!
Det minner meg på de som mente at Sully gjorde en brøler av en tabbe når han valgte Hudson fremfor LGA eller TEB...

Joda, det var ikke lett når alt dette skjedde på en gang, men flyet kunne antagelig berget hvis dem hadde skrudd ned farten litt, umulig å kjøre manuell trim i 350 knop, og det er litt basic airmanship. (Joda, jeg vet dem hadde stick shaker, har lest omtrent alle innleggene på PPRuNe.)
Mye lettere å skylde på Boeing da, og de la seg flat, så da så.

Du er klar over at Kjos er flyver også? ... bakgrund fra jagerfly m.m.

Han var flyger. Det er sant. Han er ikke.
Forlot Luftforsvaret i 1975.
Det nærmeste han har vært MCAS er "Kicker`n" i F-104.
( som forsåvidt var en analog versjon )

Med nesten 45 år borte fra å være flyger, så er han nok som ukvalifisert å regne når det gjelder å påberope seg kunnskap om systemer i moderne fly.

Jeg synes han skulle holde seg for god til å uttale seg om saker han absolutt ikke har greie på. Mannen er i krise og begynner å bli desperat.

:fly

Med nesten 45 år borte fra å være flyger, så er han nok som ukvalifisert å regne når det gjelder å påberope seg kunnskap om systemer i moderne fly.

Jeg synes han skulle holde seg for god til å uttale seg om saker han absolutt ikke har greie på. Mannen er i krise og begynner å bli desperat.

Han har vel fløyet Norwegian B737NG.

Nei, det er mannen ikke.

Det er helt forkastelig av en leder for et flyselskap å rykke ut på måten Kjos gjør på Twitter, der han i (dårlg kamuflert) overført betydning uttaler seg om ulykker som har kostet hundrevis av menneskeliv. Hvis han tror han kan prate opp aksjekursen ved å omtale døde piloter som idioter, har han mistet gangsynet og anstendigheten fullstendig. Her må det ha vært fullstendig natta i PR-avdelingen.

Hva Norwegian-fanboy og aksjespekulant Nona over her skriver av ubegrunnede kommentarer er bare helt på trynet, som resten av den offentlige kommunikasjonen fra DY den siste tiden. Patetisk. Ha litt respekt for de pårørende, detkan da ikke være for mye å forvente.

Det er helt forkastelig av en leder for et flyselskap å rykke ut på måten Kjos gjør på Twitter, der han i (dårlg kamuflert) overført betydning uttaler seg om ulykker som har kostet hundrevis av menneskeliv. Hvis han tror han kan prate opp aksjekursen ved å omtale døde piloter som idioter, har han mistet gangsynet og anstendigheten fullstendig. Her må det ha vært fullstendig natta i PR-avdelingen.

Hva Norwegian-fanboy og aksjespekulant Nona over her skriver av ubegrunnede kommentarer er bare helt på trynet, som resten av den offentlige kommunikasjonen fra DY den siste tiden. Patetisk. Ha litt respekt for de pårørende, detkan da ikke være for mye å forvente.
1) Nei, det er ikke forkastelig.
2) Selvsagt skal alle ha respekt for de pårørende.

Nå skyter du vel et stykke over mål.

For det første så var vel Kjos/DY først ute av alle og gikk til angrep på Boeing i media og forlangte
erstatning fordi MAX ble satt på bakken! I dette ligger det jo åpenbart at de mener Boeing har
et medansvar for at flyene ble satt på bakken og dermed også ulykkene.

For det andre, i twittermeldingen henviser vel Kjos ti MCAS "v.2.0" som trygt. Denne har som kjent
ikke tatt livet av noen enda.

The new system seems foolproof even if you don’t fly using the trim, or if you don’t turn it off if a malfunction occurs.

For det tredje, så avhenger DY's fremtid av at tilliten til MAX flyene raskt kommer tilbake, så han gjør egentlig bare jobben sin med
å prøve å gjenopprette denne.

Last edited:

Denne saken er til deg
https://www.aftenposten.no/meninger...ss-om-en-gang-til-for-vi-trykker-enter-i-2019

Kjos omtalte aldri pilotene som idioter. Det er dine stråmannargumenter...

Synes det er rart at dette synes å bli oversett av mange .. Det er jo sjelden at kun en faktor utløser en ulykke ..

https://liveandletsfly.boardingarea.../?utm_source=BoardingArea&utm_medium=facebook

Retuers published a fascinating piece entitled, “How flawed software, high speed, other factors doomed an Ethiopian Airlines 737 MAX.” We all know the working theory. The plane took off, the pilots retracted the flaps and slats, and a sensor began feeding incorrect information to the Boeing’s Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS). The crew lost control of the aircraft and it shortly crashed.

But there may be more to the story. Experts who have reviewed the black box recordings and studied the trajectory of the aircraft have offered a different theory.

Back