Jeg føler at det eneste uhellet her er det eventuelle birdstriket. Alt det andre virker på meg som tragisk design av Boeing. Selv med febrilsk jobbing av pilotene i cockpit så styrter to splitter nye fullt fungerende passasjerfly rett i bakken fordi datamaskinen tar over styringen.
Hvorfor i h... finns det ikke en stor rød godt synlig bryter i cockpit som fullstendig deaktivere absolutt alt av autopilot?
Fra og med nå burde en slik bryter bli et absolutt krav i alle Boeing 737 Max8
Det er det allerede.... ikke én, ikke to, men med litt «inkluderende virksomhet av stab trim som jeg tror du også tenker på» 4... Ikke er de røde heller, uten at det har så mye med saken å gjøre...
Autopilot:
Autopilot disconnect (yoke)
Autothrottle disconnect (thrust lever)
Stab trim:
Stab trim cutout Switch Primary (center pidestal)
Stab trim cutout Switch Backup (center pidestal)
Ikke helt det samme spørsmålet, men spør gjerne en airbuspilot hvor mange steg man må gjennom for å styre flyet uten en datamaskin.
Forøvrig er jeg enig i din «følelse» av at birdstriken eller hva de nå traff var «ulykken». Frem til da var flyet 100% perfectly fine. Dessverre gjorde de tilsynelatende ikke «Airspeed Unreliable» memory items og senere «Non normal checklist». Hadde de gjort nettopp denne Airspeed Unreliable, så hadde thrust blitt redusert til 80%, nesa satt på 10 degrees nose up, og gjerne tatt bort Flightdirector i tillegg da den ellers kan forlede piloten til noe annet enn pitch/power couple. Videre inkluderer sjekklisten en identifikasjonsprosess for å etablere hvilket system som viser feil. Som regel har man
ett system som indikerer avvisende fra de to øvrige. Hadde denne prosessen blitt fulgt ville ikke crewet ha opplevd noen MCAS ennå (flaps still extended). Videre vil sjekklista da sende deg inn i en prosess hvor autopilot på den positivt identifiserte fungerende siden kan tas ibruk. (Autopilot ON = No MCAS selv med flaps up). Jeg mistenker at den gemene hop hadde kastet seg på fordømmelse av Airbus dersom det hadde gått dårlig i Hudson River. Tenke seg til hvordan flyet ikke kunne fly etter å ha truffet noen - i sammenligning med Airbussen - «småfugl».... Det blir i mine øyne alt for enkelt og henge denne ulykken på en extension av 737 fordi den første tegningen av 737 kom for 60 år siden. Til info og sammenligning har 737 NG og MAX en mer moderne vinge enn A32x. Argumentet om en clean sheet Boeing i 180 seters markedet, virker mer å stamme fra tilhengerne av et nytt fly fremfor å gjøre modifikasjoner til noe som allerede fungerte svært bra.
Det eneste reelle problemet i 737 ingeniørenes/programmerernes disfavør er at de ikke benyttet dual input av AoA vane for å bekrefte likhet, og deretter evt disable MCAS in case of diverging AoA values.