Ethiopian 737MAX8 styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Re: Ethiopian 737max styrtet i Ethiopia ET302 10MAR19

Kanskje Boeing trenger å ta en telefon til Airbus og få noen tips om pilot support systemer? Airbus har jo drodla med dette, med suksess, siden 1987. Rart at Boeing skal bomme på nesten første forsøk.

Hvis Boeing bommet ja..?
Eller flygere som bommet ved ikke å koble ut stab switchene, det er sikkert prosedyre for å slå dem av hvis man tror trimmen tar overhånd og det tar ca 1 sekund å løfte de røde lokkene og slå av.
Foreløpig er det ingen som vet hva som skjedde, litt tidlig å anbefale Boeing å søke råd hos Airbus. :rolleyes:

Joda, alt er spekulasjoner, men ser mange som peker på feil på MCAS som årsak både på denne og LionAir.

14. desember nødlandet Norwegian grunnet motorproblemer
6. januar nødlandet SpiceJet grunnet motorproblemer

Betyr det at denne flymodellen også er overrepresentert for motorstopp/nødlanding?

Kan nødlandingene ha samme grunn som styrtene eller betyr det at man har minst 2 separate svakheter som bør bli korrigert på denne flymodellen?

FAA
D1Zt2ktX4AAChBX

Dokument: https://www.faa.gov/news/updates/media/CAN_2019_03.pdf

99% sikker på at dette er penger før sikkerhet.

"External reports are drawing similarities between this accident and the Lion Air Flight 610 accident on October 29, 2018. However, this investigation has just begun and to date we have not been provided data to draw any conclusions or take any actions."

Tro om de har sjekket innhold i noen av boksene enda?

For en start så skulle jeg likt å se HIL på de forskjellige individene.

:fly

For meg er det helt nå helt klart at for mange flyselskaper er "Sikkerhet først" ikke en del av kulturen, det er bare markedsføring.
For kommer sikkerhet først, så velger man å sette flyene på bakken frem til det er sikkert at disse ulykkene ikke hadde felles årsak, og at flyene er trygge.

Har selv tatt valget å konsekvent velge bort flygninger operert med 737 MAX serien, på samme vis som med 787 når den hadde batteriproblemene.

(Redigert for å beskrive litt bedre hva jeg mener)

Last edited:

14. desember nødlandet Norwegian grunnet motorproblemer
6. januar nødlandet SpiceJet grunnet motorproblemer

Betyr det at denne flymodellen også er overrepresentert for motorstopp/nødlanding?

Statistisk sett, ja, akkurat som A320neo var (er?) og 787 med Rolls-Royce motorer.

Men det har nok større praktisk betydning for en eventuell ETOPS sertifisering enn flysikkerheten i områder der det er rikelig med alternative steder å lande.

Er det noen som har hørt om noen "nesten-ulykker", bortsett fra Lion Air-flyet dagen før ulykken, der mannskapet har klart å redde flyet etter at denne MCAS-greia nesten har kræsjet det ?

Jeg hørte at både flygerforbundet og luftfartstilsynet i går mente sikkerheten til passasjerene alltid er i høysete , og nevertheless mente Max fortsatt kunne fly. Bjeller bør ringe når en ny flytype har to «like» total kræsj i fint vær og i sær når den første ulykken tilsier tekniske utfordringer. I dag ble beslutningen omgjort, men gårsdagens beslutning var med tanke på økonomi og trafikkavvikling og ikke flysikkerhet. Utover det var jeg i Kenya i fjor sommer, er skeptisk til Afrikansk luffart, så på flighter med Ethiopian, men valgte Qatar, har forholdsvis friskt i minne ulykken utenfor Beirut. Pilotene der ble desorienterte. Så leser man styrmannen ombord nå har 200 timer. «Go figure» hvorfor de dunker borti master. Så enten grounder man Maxen eller Ethiopian. Eller begge deler. DC 10 er’n ble groundet på 70 tallet etter flere alvorlige ulykker. Produsenten fikset først litt delvis, men ny ulykke skjedde. Deretter enda en, men med ny årsak, da ble flyet groundet, noe man skulle gjort etter første ulykke. Far min var styrmann på 10 er’n og fikk noen uker ekstra sommerferie. Flysikkerhet er pri. 1

Så leser man styrmannen ombord nå har 200 timer.

Styrmannen kom fra ET's eget akademi, derfor det lave timeantallet (som var 737-timer). ET har, i likhet med mange andre selskaper som f.eks. Lufthansa, KLM og BA, eget akademi som utdanner flyvere for sitt eget selskap. Det er ingen grunn til å si at disse holder dårligere standard. ET er et seriøst selskap, og har et godt rennome både når det gjelder service og sikkerhet.

Styrmannen kom fra ET's eget akademi, derfor det lave timeantallet (som var 737-timer). ET har, i likhet med mange andre selskaper som f.eks. Lufthansa, KLM og BA, eget akademi som utdanner flyvere for sitt eget selskap. Det er ingen grunn til å si at disse holder dårligere standard. ET er et seriøst selskap, og har et godt rennome både når det gjelder service og sikkerhet.

Sorry MOW,
men jeg tillater meg å hevde at det er useriøst å sette en pilot med 200 timer totalt,(hvis det er korrekt), i høyresetet på en 737 MAX 8.
Hvis det er totalt antall timer, er jeg sikker på at det er ganske få timer på 737.

Europeisk luftrom stengt for MAX...
Konsekvenser for bl.a. Norwegian.

Edit; det er kanskje bare en anbefaling?

Last edited:
Sorry MOW,
men jeg tillater meg å hevde at det er useriøst å sette en pilot med 200 timer totalt,(hvis det er korrekt), i høyresetet på en 737 MAX 8.
Hvis det er totalt antall timer, er jeg sikker på at det er ganske få timer på 737.

Nå skriver jo LN-MOW 200 timer i 737

Sorry MOW,

Lurer på at Norwegian gjør det samme: Dem ansetter nye styrmenn med et par hundre timer TT og kjører dem gjennom 737 kurset litt lenger ned i Europa: De som kommer helskinnet ut på andre siden at kurset har vel litt talent, men mange som ikke overlever. :cry:

Back