Et litt mer teknisk utsnitt...

Turtle

ScanFlyer Silver
Siden disse "arbeidsbildene" virker å være relativt populære får vi ta en ny runde...Denne gang noe mer utdannende kan man si for å få litt variasjon fra de siste 4 dager.

Det hele startet på Gatwick med en tur til München på morgenkvisten hvor vi venter på at en EZY A319 skal komme seg litt lenger unna (kan såvidt skimtes over enden av rullebanen).
1DSC01258.jpg


Litt senere på morgenkvisten ble det retur fra München.
1DSC01257.jpg


Så var det en tur til Knock hvor været i god tro var horisontalt regn og altfor urolig til å få til noen bilder. I stedet er der 4 bilder i en serie som viser innflygingen til Gatwick i form av skjermbilder som viser hvordan vi finner vår plass i køen...Først er vi på downwind i 7000ft og har akkurat fått vår plass i køen og descent deretter til 4000ft. Vi flyr på heading og fart gitt av ATC og skal passe inn i mellomrommet mellom flyet noe foran til venstre (åpen diamant med -09 ved siden av) for flysymbolet (gult) og flyet foran til høyre noe lenger ute (åpen diamant med +09 ved siden av). Der er tre andre fly på senterlinja til RWY26L (langs den stiplede grønne linja) og vi er dermed nr. 5.
1DSC01260.jpg


Her har vi blitt gitt base leg og farten er 180kts. Flyet som er foran oss er nå skjut bak flere andre symboler mens en kan se de to andre først i køen, m.a.o. vi er blitt nr. 4.
1DSC01261.jpg


Så var det "turn left heading 295 degrees and when established on the localiser descend with the ILS" som er den vanlige måten å si det på her. ILS skalaen kan sees på PFD (skjermen til høyre) med glidebanens vertikale skala og indikatoren magenta diamant og localiser sin horisontale skala med kun halv diamant da den er utenfor skalaen. LOC kan sees i blått i øvre del, noe som betyr at autopiloten vil følge localiser når vi kommer dit. Av andre fly er der nå en fyllt diamant rett bak flysymbolet på ND og to til lenger bak som følger på i køen.
1DSC01262.jpg


Her er vi fullt etablert på ILS og autopiloten har låst seg til localiser som indikeres med grønn LOC og glidebanen som indikeres med grønn G/S på PFD. Localiser og glidebane indikatorne (de magenta diamantene) er nå*midt over den gule streken i midten av skalaene, noe som betyr vi følger ILS'en perfekt. Hastigeten er 170kts og den skal normalt holdes til 5nm for å holde trafikkflyten. Der er nå to fly foran og et like bak, som var en Karthago 737 som tok bakken i det vi takset av rullebanen.
1DSC01263.jpg


Dagen etter var det tid for en tur til Wien hvor utflygingen fra RWY29 tar en sving rundt byen.
1DSC01268.jpg


Denne gang sluttet man med to turer til Malaga og innflygingen til Gatwick fra den retningen er en WILLO 4C som starter rundt Channel Islands, går via Isle of Wight (KATHY) og Goodwood før en går mot Haywards Heath (midt mellom Gatwick og kysten). På ND ser ruten slik ut og her har vi også en hyggelig medvind på 130kts (rundtom 65m/s).
1DSC01277.jpg


Fra Goodwood ble utsikten slik mot Worthing, Shoreham (flyplassen kan såvidt skimtes på nedsiden av elven), Hove, Brighton og så videre mot Newhaven og Eastbourne.
1DSC01280.jpg


Avgang fra Malaga (RWY31) når vinden er nordlig som den var i dag (og passe mildt med 37ºC) er der en god sving bort fra terrenget og tilbake mot kysten og flyplassen.
1DSC01283.jpg


Det var det jeg kunne finne på for denne gang...

T
 
Last edited:
Utrolig moro å se på! Er ganske kjent med Airbus rent basic sett med erfaring fra MS Flight Simulator. Men det er alltid likegøy å se de "profesjonelle" i aksjon. :)
Håper du kommer med mange flere slike serier, Turtle:
(Anmoder jeg at det er samme T som på Flightsim.no? ;) )
 
Dette er snadder :)

Veldig morsomt og fine bilder. Spesielt interessant med bilder av display i cockpit med gode forklaringer til. Det er mye informasjon på disse skjermene.

Takk skal du ha. Mer? Ja takk!
 
Ja jeg har sagt det før. For oss som jobber på andre sida (øh, har jobbet) er dette veldig artig dokumentert informasjon. Me likey!

Mvh
Kyrre
 
Flotte bilder Turtle ! Du er en av mine favoritter her inne. Drømmen om å få flysertifikat er ganske fjern.... så da kan jeg leve meg inn i dine bildeserier. Takker og bukker :)
 
Back
Top