Et fly på Torsnes

gilera

Canonskytter
Et fly på Torsnes

Var på Biltema i Fredrikstad i dag for å handle inn bremseklosser og skiver til forhjulene på bilen og på hjemveien kjørte jeg innom Torsnes og jaggu stod det ikke et fly der :)

Reg. nr var LN-YWG
IMG_9783_1024.jpg

Re: Et fly på Torsnes

Det var interessant! Vanligvis pleier LN-HOX (Cessna 172) stå der, men den var på Rakkestad sist jeg var der. Kanskje eieren har byttet fly?

Steinar (Sarpsborg)

Det er jo mulig at eieren har byttet både fly og sertifikat.!!;)

LN-YWG er jo et mikrofly og ikke underlagt de vanlige sertifikatbestemmelsene som gjelder for småfly a la LN-HOX.

Er det lov å fly mikrofly med småflysertifikat (PPL) eller MÅ man ta et eget "mikroflysertifikat"?

Det eneste jeg vet om det er at man ikke uten videre kan fly mikrofly med PPL. Men hvilke betingelser som gjelder er det kanskje andre her inne som kan bringe?

Husker ikke betingelsene, men konvertering fra PPL til mikrofly er ikke akkurat en omfattende sak.

LN-HOX står der fortsatt, noe oppgradert med instrumenter, og ny propp. LN-IKG har også base der ofte. Ellers er det bra med besøk der, alt fra twin otter til Codak, og mye mer. Klubbene rundt bruker Torsnes når kortbane trening. Banen er 500m, men har 50m til som ikke er opplyst. Selv så flyr jeg mye til Torsnes. enten for fly HOX eller jeg kommer dit med andre maskiner. Kaffe og flyprat.:)

Man får godkjent 10 timer fra micro, som nå heter sportsfly. Teorien er omtrent den samme. Noe mer omfattene for PPL, men det er også en mellom klasse som heter LAPL, da har man lov fly opp til 2000 kg.

Back