ESA skal vurdere forbudet mot Bonuspoeng i Norge

Man kan godt diskutere hvor stor effekt mangelen på bonusopptjening på innenriks i Norge har på SAS i deres konkurranse med Air France, som ikke har en slik begrensning i sitt hjemmemarked. Det kan hende den er stor, og det kan hende den er liten. Men allikevel utgjør den en forskjell i konkurransevilkår for de to selskapene.

På hvilken måte er det relevant? Det er ikke slik at et selskap har krav på akkurat samme vilkår i forskjellige land om de regionale forholdene er forskjellige. Det er derfor man har nasjonale konkurransemyndigheter, og ikke overlater alle spørsmål direkte til ESA og/eller EU-kommisjonen.

På hvilken måte er det relevant? Det er ikke slik at et selskap har krav på akkurat samme vilkår i forskjellige land om de regionale forholdene er forskjellige. Det er derfor man har nasjonale konkurransemyndigheter, og ikke overlater alle spørsmål direkte til ESA og/eller EU-kommisjonen.

Nei, det kan du si. For ESA burde det kanskje ikke spille så stor rolle. Men at norske myndigheter gir sine egne flyselskap dårligere vilkår enn sine europeiske konkurrenter er vel et uttrykk for at Norge er "annerledeslandet" i Europa.

Nei, det kan du si. For ESA burde det kanskje ikke spille så stor rolle. Men at norske myndigheter gir sine egne flyselskap dårligere vilkår enn sine europeiske konkurrenter er vel et uttrykk for at Norge er "annerledeslandet" i Europa.

Men jeg skjønner fortsatt ikke på hvilken måte dette gir SAS dårligere forhold (annet enn vis a vis nasjonale konkurrenter)?

Får SAS noe dårligere forhold vis a vis sine utenlandske konkurrenter pga forbudet? Jeg viser til mitt innlegg litt lenger oppe i tråden, hvor jeg problematiserer dette.

Får SAS dårligere forhold vis a vis innenlandske konkurrenter som følge av bonusforbudet? Til det er vel svaret ja, om man tror at bonus faktisk virker etter hensikten. Men om det gir oss mer effektiv konkurranse innenlands så er det en fornuftig løsning. Er det ikke også slik at SAS NO er den eneste delen av SAS som i 2008 gikk med overskudd, og det er kun SAS NO som "lider" under bonusforbudet? (ja, jeg vet at dette med overskudd har variert, og jeg har ikke giddet å finne frem årsrapporten - noen vil nok korrigere meg om jeg tar feil...:-)).

Etter hva jeg husker har man aldri kunnet opptjent bonus poeng på anbudsruter, så denne sammenligningen er meningsløs

Det stemmer. Man har aldri hatt mulighet til å opptjene poeng på anbudsruter.

Du får nå 150 poeng på en rimelig billett OSL-CPH. Skal vi tippe man ville fått 100 poeng OSL-BGO/TRD el om de innførte bonus på innland på en rimelig billett? Det er selvsagt en annen greie, men jeg tror nå ikke de 100 nano-poengene gjør den kjempestore forskjellen.

600 poeng har alltid vært den minste satsen i EB (100%)

Denne debatten har vi hatt relativt mange ganger og jeg føler at TOS snart kommer til å endre sin mening fra tja til ja til bonus innenlands ganske snart.

Markedssituasjonen har endret seg radikalt siden DY kom på banen og jeg sliter med å se logikken i at forbudet skal fortsette.

Markedskneblingen må vekk, men SAS bør også gå i seg selv og se hvor elendig programmet nå egentlig er

Når DY blir større enn SAS er det vel ikke så stort behov for å opprettholde dette forbudet...

Når DY blir større enn SAS er det vel ikke så stort behov for å opprettholde dette forbudet...

Braathens SAFE var også større enn SAS på innland så det spiller absolutt ingen rolle EB.

Tenker vi sier Konkurransetilsynet jeg.....

Nja , det er nok begge to , men det startet med DY som gav uttrykk for at skulle de starte med store maskiner som konkurent til SAS etter at Braathens ble slukt av SAS så måtte bonusopptjening innenlands bort.
Den vurdering sluttet konkuransetilsynet seg til.
Eksempelet var Color Air sin feilsatsing og mangel på evne til å konkurere med SAS.

Nja , det er nok begge to , men det startet med DY som gav uttrykk for at skulle de starte med store maskiner som konkurent til SAS etter at Braathens ble slukt av SAS så måtte bonusopptjening innenlands bort.
Den vurdering sluttet konkuransetilsynet seg til.
Eksempelet var Color Air sin feilsatsing og mangel på evne til å konkurere med SAS.

Men da var vel Braathens større en SAS .

Har det noe med "dominerende aktør" å gjøre at BA kan gjøre det, men ikke SK/DY?

Det var vel slik det først ble innført - men nå gjelder vet vel alle. Antagelig har noen glemt å programmere noe hos BA...

Back