Er "billig"-børsten blitt for dyr?

Re: Er "billig"-børsten blitt for dyr?

24-timersregelen må jo primært ramme de stakkarene som ikke har fått den med seg?

Det gjelder vel grønn sone generelt. Alt fra sykler til fotoutstyr og Lamborghinier blir jo dratt gjennom på grønt, hvor "ofrene" bedyrer at de gikk feil av vane, ikke med overlegg om å svindle seg unna moms og fortolling...

Problemet er jo som tidligere nevnt at man ofte kun har håndbagasje, og da blir det dårlig med vin ;)
Men de fleste flyplasser i Europa har "travel value"-butikker i Schengen-sonen som bl.a. selger diverse edle dråper.

Det gjelder vel grønn sone generelt. Alt fra sykler til fotoutstyr og Lamborghinier blir jo dratt gjennom på grønt, hvor "ofrene" bedyrer at de gikk feil av vane, ikke med overlegg om å svindle seg unna moms og fortolling...
Kommentaren handlet primært om alkohol på dagstur. Må jo være utrolig lite vits å handle ei spritflaske i tax-free'en på Værnes etter en dagstur til NCE og risikere å få den fratatt av tollen når man kan kjøpe akkurat samme flaske til omtrent samme pris under transfer i CPH uten risiko ;)

men tilbake til topic... Ja, jeg synes også taxfree på OSL har blitt dyrt i løpet av det siste året. Tenkte først ikke så mye over det, men ser nå at andre taxfree buttikker er billigere ganske ofte. Før var OSL nesten uten unntak billigst. Dette gjelder ikke bare billigvarer, men også en del annet. Har derfor nesten sluttet å shoppe på ankomst nå. Skal jeg spare penger kjøper jeg i utlandet, er jeg for lat til å dra med masse vekt på flyet så kan jeg egentlig like gjerne handle på polet der har de bedre utvalg. Noen unntak finnes dog, men...

Helt korrekt,de få varene jeg kjøper har gått opp over 30 prosent siste året.

Derfor har jeg kuttet ut taxfree på OSL, helt uinteressante priser.

Kommentaren handlet primært om alkohol på dagstur. Må jo være utrolig lite vits å handle ei spritflaske i tax-free'en på Værnes etter en dagstur til NCE og risikere å få den fratatt av tollen når man kan kjøpe akkurat samme flaske til omtrent samme pris under transfer i CPH uten risiko ;)

Hva mener du?
Du skal da gjennom samme tollen ved ankomst uansett om du har handlet i CPH eller ved taxfree på ankomst i Norge.

Hva mener du?
Du skal da gjennom samme tollen ved ankomst uansett om du har handlet i CPH eller ved taxfree på ankomst i Norge.

Han mener vel at du kan betale mva på CPH om du vil..
Det skal jeg se om jeg kan finne ut av, skal dit på onsdag :)

Hva mener du?

CPH selger også med avgifter så da kan du ta det med deg, ref diskusjonen noen poster lenger opp

CPH selger også med avgifter så da kan du ta det med deg, ref diskusjonen noen poster lenger opp

Får man kjøpt alkohol uten avgifter i Schengensonen på CPH? Husker butikken i Schengensonen i AMS tidligere hadde to priser for reisende hhv. innen og ut av Schengen på enkelte produkter, men nå ser det ut som slikt bare fins for tobakk.

Poenget var uansett at man som regel har betalt avgifter hvis man handler i Schengensonen på flyplasser i Europa, og dermed ikke trenger å forholde seg til 24-timers regelen (forutsatt at man har kvitteringa da ;))

Last edited:

På duty-free butikken i CPH er vin og øl tax paid, mens de opererer med to priser på sterkvin og sprit (EU, ikke EU).

På duty-free butikken i CPH er vin og øl tax paid, mens de opererer med to priser på sterkvin og sprit (EU, ikke EU).

Ja, men i tillegg har de vel også noen varer som er bare tax free ( selv om det ikke er så mange etter hvert) .

Alle EU-flyplasser har to-priset taxfree. Videre til annet EU-land eller til utenfor EU-land. Etter en dagstur til Malmö for et par år siden valgte jeg å være lovlydig og kjøpte sigaretter med toll (stadig penger å spare) på CPH. Damen i kassen så hvor jeg var på vei og ville hjelpe meg til å finne tollfrie sigaretter. Jeg forklarte om 24-timers regelen. Hun hadde hørt at den eksisterte men så på meg som om jeg var en marsboer og fortalte at "jammen, du skal få lov å kjøpe tollfritt av meg" :)

Generell erfaring på prisnivå på taxfree rundtom er vel at en må, som med alt annet, holde seg oppdatert på hva som er billig hvor. Og hva som har kampanje. Sigaretter er somregel billigere på in-flight taxfree enn på bakken i Europa. Og absolutt billigst på Sunrise Duty Free i Kina.

Brune dråper er vel billigst i Skotland og AMS, spesielt AMS hvis Whisky and Cigars har en kampanje på de fine dråpene. Skikkelig dyr vin kan som kjent være billigere på polet i Norge enn på taxfreesjappene :)

Beklager om OT, men ville ikke starte egen tråd. Noen som har vin anbefalinger fra Alicanteflyplassen.

Regner med at taxfreeselskspene passer på at boardingpass til Norge registreres som det for å øke profitten dersom EU/non EU prisen er den samme.

Helt korrekt,de få varene jeg kjøper har gått opp over 30 prosent siste året.

Derfor har jeg kuttet ut taxfree på OSL, helt uinteressante priser.

Det har ikke blitt mange utlandsturer i det siste, men denne uken var jeg en tur bort til ARN og tilbake til OSL. "Dyrt" og "dårlig" er vel de to best beskrivende ordene for taxfree på begge flyplasser, og særlig på OSL - der jeg har best sammenligningsgrunnlag fra tidligre - var prisene på det jeg kjøpte overraskende høye. Dessuten er utvalget ikke mye å skryte av heller.

For eksempel Schloss Johannisberg Rotlack Riesling Kabinett til 169,- på OSL ankomst. Kostet ikke denne bare rett over hundrelappen for ganske kort tid siden? Alkoholavgift (inkl mva) på denne i Norge er ca 46 kroner og pris på polet 230, trekker man fra mva på resten av salgsprisen så er polets pris ca 147 kroner pr flaske - altså godt lavere enn taxfree.

Eller halvflasker med Piper-Heidsieck Brut champagne (eneste jeg fant som halvflasker) også til 169,- pr stk på OSL ankomst. Ekvivalent til helflaske blir det 338,-. Helflasken får du på det lokale polet for 365,- (halvflasker har de ikke av denne på polet, men de er jo vanligvis bittelitt dyrere pr liter, så helt direkte sammenlignbart er det ikke). Her er det noen som stikker en forholdsvis stor avanse i lommen! Og vi reisende tror, av gammel vane, at dette er billig...

"Simpelt" brennevin (vodka, gin, yngre cognac og whisky, akevitt osv) kan jo være forholdsvis rimelig fortsatt. Øl (f.eks 4x0,5l med Aass Pale Ale til 55,-) er jo også hyggelig priset med tanke på prosentvis besparelse, men det er jo desto tyngre å drasse med seg...

Min konklusjon er i alle fall at taxfree på OSL er i ferd med å prise seg ut, og du får dårlig betalt for å drasse med deg varene fra flyplassen, i forhold til å bare svinge innom ditt lokale pol og plukke opp varene der. På de aller fleste pol er dessuten vareutvalget langt bedre. Men saueflokken (som jeg selv var en del av denne uken) har åpenbart ikke fått det med seg.

Min konklusjon er i alle fall at taxfree på OSL er i ferd med å prise seg ut, og du får dårlig betalt for å drasse med deg varene fra flyplassen, i forhold til å bare svinge innom ditt lokale pol og plukke opp varene der. På de aller fleste pol er dessuten vareutvalget langt bedre. Men saueflokken (som jeg selv var en del av denne uken) har åpenbart ikke fått det med seg.

Både forbrukerne og Vinmonopolet ville fått det bedre om Heinemann ble bedt om å ta seg en bolle og pakke sammen. Vinmonopolet skulle tatt over alkoholsalget hos Avinor!

"Simpelt" brennevin (vodka, gin, yngre cognac og whisky, akevitt osv) kan jo være forholdsvis rimelig fortsatt.

Og for å eksemplifisere: 1 liter Lysholm Linie akevitt koster 219,- på OSL og smått hårreisende 559,90 på polet. Men trekker man fra alkoholavgift og mva på polets pris, så er man nede i rundt 170 kroner flasken - altså omtrent 50-lappen billigere enn på taxfree. En relativt god deal for den reisende, men antakelig en enda mye bedre deal for ranerne i Heinemann! :(

Nå settes priser etter hva man markedet bestemmer. Man kan slippe unna med. Mens Vinmonopolet vel har et fast påslag.

Nå settes priser etter hva man markedet bestemmer. Man kan slippe unna med. Mens Vinmonopolet vel har et fast påslag.

Samt for å dekke inn kostnadene. Heinemann/taxfree på OSL har nok husleiekostnader som er mange ganger så høyt som f.eks Vinmonopolet på Sandakersenteret. Så er nok Avinor som er kostnadsdrivende her. Men ser ikke problemet: Er det for dyrt så får man kjøpe et annet sted. Dessuten hvis Heinemann tjener mindre, vil Avinor tjene mindre, og da må disse inntektene hentes fra et annet sted. Personlig synes jeg det er en fordel at mat og drikke på flyplassene er dyr hvis det bidrar til at avgiftene er lavere

Jeg er såpass gammeldags at jeg faktisk synes denne typen kryssubsidiering er en uting, særlig fordi det er med på å skjule de faktiske kostnadene ved en ting (flyplassdrift) ved at det dekkes inn gjennom andre kanaler (resturant og taxfree). Cafedriften har fått reaksjoner på prisen, for der har folk et sammenlikningsgrunnlag, men taxfree synes folk er billig uansett.

Selv foretrekker jeg å betale for både flyturen, og min bruk av flyplassen når jeg kjøper billett, og betale for mat og avanse til de som selger maten om jeg vil ha mat. Dette til tross for at jeg antagelig er av de som "tjener" på kryssubsidieringen siden jeg flyr mye, men spiser gratis i 2. etasje hos sas.

Jeg bor i Sverige, så jeg gidder ikke å kjøpe noe i norske taxfree-butikker, det er omtrent samme priser på Systembolaget.

En gang i blant tar jeg bilen til Tyskland og fyller den opp med en EU-kvote. Det er billig om man finner rette butikken. CITTI i Kiel eller Lübeck f.eks.

Tja, et helt fast påslag er det jo ikke, men det er begrenset i størrelse (absolutt øvre tak for ordinære varer på kr 110) og er jo mye av årsaken til at en del eksklusiv vin og sprit er ganske rimelig i Norge, sammenlignet med konkurranseutsatte aktører i land med deregulert detaljhandel med alkohol. Reglene for beregning av polets avanse finner man her:
http://www.vinmonopolet.no/artikkel/om-vinmonopolet/nøkkeltall/priser-og-avgifter

Samt for å dekke inn kostnadene. Heinemann/taxfree på OSL har nok husleiekostnader som er mange ganger så høyt som f.eks Vinmonopolet på Sandakersenteret. Så er nok Avinor som er kostnadsdrivende her. Men ser ikke problemet: Er det for dyrt så får man kjøpe et annet sted.

Det er riktig at Vinmonopolet bare skal ta så mye avanse at de dekker sine rimelige kostnader forbundet med salg av varene. Heinemann har nok høye husleiekostnader på OSL, men de flirer jo sikkert bare av hva slags kostnader Vinmonopolet har til varelager i butikkene, og den reelle driftskostnaden Vinmonopolet har på mange av sine butikker ute i distriktene. En del av Vinmonopolets butikker ligger jo også meget sentralt til i byene og i store kjøpesentre, lokaler som helt sikkert ikke er billige å leie. Heinemann på sin side har et ganske begrenset utvalg, et ekstremt volum på de varene som finnes i sortimentet og en forholdsvis enkel logistikk. Og dessuten svært få lokasjoner, sammenlignet med Vinmonopolet.

Driver Heinemann ulovlig? Absolutt ikke. I alle fall ikke når det gjelder prising av varene. ;)
Driver Heinemann uredelig eller uetisk? Antakelig ikke. Business er business, prisene settes til det kunden er villig til å betale, men man kan jo alltid diskutere om det ikke begynner å bli villedende markedsføring når man kaller det tax-/dutyfree, mens prisen raskt nærmer seg polprisene - som er inklusive Norges skyhøye alkoholavgifter.
Sparer man penger på å handle alkohol på taxfree på OSL? Ja, en del, særlig på sprit, men antakelig mindre enn de fleste tror på f.eks vin. Derfor mine innlegg om saken, i folkeopplysningens navn. :)
Bør man handle alkohol på taxfree på OSL? Hvis du har sjekket (vin)prisene grundig på forhånd, eller skal ha (simpel) sprit, eller kommer over et meget god tilbud: ja. Ellers kan du egentlig like gjerne droppe det. For de fleste er det egentlig få tidspunkt som er mer upraktisk å handle tunge, dyre glassflasker på enn på vei hjem fra utlandstur. Ta heller stasjonsvognen til nærmeste pol og få bedre utvalg og handel uten stress til en pris som i mange tilfeller kun er noen tiere dyrere enn på taxfree.

Samt for å dekke inn kostnadene. Heinemann/taxfree på OSL har nok husleiekostnader som er mange ganger så høyt som f.eks Vinmonopolet på Sandakersenteret. Så er nok Avinor som er kostnadsdrivende her. Men ser ikke problemet: Er det for dyrt så får man kjøpe et annet sted. Dessuten hvis Heinemann tjener mindre, vil Avinor tjene mindre, og da må disse inntektene hentes fra et annet sted. Personlig synes jeg det er en fordel at mat og drikke på flyplassene er dyr hvis det bidrar til at avgiftene er lavere

Tja, ser problemet og ser problemet. Det med at "man har lov til å ta den prisen man slipper unna med, for folk kjøper heller et annet sted om det er for dyrt", gjelder ikke helt her. Når man lander tilbake i Norge er man bondefanget. De som opererer tax free på arrival har faktisk et monopol. Monopol kan jo være ok om det "drives av fellesskapet det skal betjene". Men når det er et foretak som Heinemann kan man knapt si det gjør det. De kan altså ta avgiftene vinmonopolet normalt betaler ut som profitt og det blir litt ille synes jeg. Det betyr flatt ut at staten subsidierer et privat utenlands foretak, som i tur betaler noe av profitten tilbake til utbygging av distrikstflyplasser i Norge.

Om man skal ha tax-free i det hele tatt er en annen skål. Men gitt at den er der, burde den kanskje enten konkurranseutsettes ved at det er to tilbydere i hver terminal. Eller Vinmonpolet burde drevet alkoholsalget.

(skriver han som nettopp har betalt USD70 for en Kendall Jackson på room service)

Back