Re: Er "billig"-børsten blitt for dyr?
Helt korrekt,de få varene jeg kjøper har gått opp over 30 prosent siste året.
Derfor har jeg kuttet ut taxfree på OSL, helt uinteressante priser.
Det har ikke blitt mange utlandsturer i det siste, men denne uken var jeg en tur bort til ARN og tilbake til OSL. "Dyrt" og "dårlig" er vel de to best beskrivende ordene for taxfree på begge flyplasser, og særlig på OSL - der jeg har best sammenligningsgrunnlag fra tidligre - var prisene på det jeg kjøpte overraskende høye. Dessuten er utvalget ikke mye å skryte av heller.
For eksempel Schloss Johannisberg Rotlack Riesling Kabinett til 169,- på OSL ankomst. Kostet ikke denne bare rett over hundrelappen for ganske kort tid siden? Alkoholavgift (inkl mva) på denne i Norge er ca 46 kroner og pris på polet 230, trekker man fra mva på resten av salgsprisen så er polets pris ca 147 kroner pr flaske - altså godt lavere enn taxfree.
Eller halvflasker med Piper-Heidsieck Brut champagne (eneste jeg fant som halvflasker) også til 169,- pr stk på OSL ankomst. Ekvivalent til helflaske blir det 338,-. Helflasken får du på det lokale polet for 365,- (halvflasker har de ikke av denne på polet, men de er jo vanligvis bittelitt dyrere pr liter, så helt direkte sammenlignbart er det ikke). Her er det noen som stikker en forholdsvis stor avanse i lommen! Og vi reisende tror, av gammel vane, at dette er billig...
"Simpelt" brennevin (vodka, gin, yngre cognac og whisky, akevitt osv) kan jo være forholdsvis rimelig fortsatt. Øl (f.eks 4x0,5l med Aass Pale Ale til 55,-) er jo også hyggelig priset med tanke på prosentvis besparelse, men det er jo desto tyngre å drasse med seg...
Min konklusjon er i alle fall at taxfree på OSL er i ferd med å prise seg ut, og du får dårlig betalt for å drasse med deg varene fra flyplassen, i forhold til å bare svinge innom ditt lokale pol og plukke opp varene der. På de aller fleste pol er dessuten vareutvalget langt bedre. Men saueflokken (som jeg selv var en del av denne uken) har åpenbart ikke fått det med seg.