Er "billig"-børsten blitt for dyr?

peterfox

Peter Fox
Er "billig"-børsten blitt for dyr?

Landet akkurat på OSL.
Selv om MR hadde vær litt kortere enn 24t, ble jeg frista til å handle billig børst.
Men er det ikke blitt veldig dyrt å handle i Oslo vs. Spania ?

Re: Er "billig" børsten blitt for dyr ???

Sorry, men litt OT:

Er det virkelig noen tollere som håndhever 24 timers regelen?
Isåfall burde jo alle svenskehandlere blitt stoppet også?

Sorry, men litt OT:

Man handler ikke tax-free i Sverige. Man betaler svenske avgifter ink mva

Sorry, men litt OT:

Det håndheves.

Stadig reisende som stoppes med minimalt med bagasje og tax-free pose da de ofte kun har vært på dagstur.

Som nevnt gjelder dette tax-free, du kan handle din kvote i landet du er, men du får det jo da ikke som håndbagasje...

Det håndheves.

Stadig reisende som stoppes med minimalt med bagasje og tax-free pose da de ofte kun har vært på dagstur.

Men fortsatt mange som ikke stoppes. Ser folk stort sett hver uke med kun veske/stresskoffert/sekk som også har taxfreepose med seg.

Men fortsatt mange som ikke stoppes. Ser folk stort sett hver uke med kun veske/stresskoffert/sekk som også har taxfreepose med seg.

Du skal ikke dømme folkene på bagasjen. Jeg har sjelden med mer enn en liten sekk selv om jeg er borte mer enn 24 timer. Du skal også tenke på at det er en del som har vært lenge ute av Norge (les: bor andre steder enn i kongeriket), men som kanskje bare skal være i Norge på dagstur ;)

Re: Er "billig" børsten blitt for dyr?

Men er det i det hele tatt noen kontroll å snakke om? Etter at de utvidet (i bredden) synes jeg det er "lettere" å gå der. Og den ene gangen (for mange år siden) jeg ble stoppet, sa tolleren klart at han "ikke var interessert i det jeg hadde i posen", men sjekket ryggsekken for andre ting.

Re: Er "billig"-børsten blitt for dyr?

Det er vel mulighet (om man reiser på EU-flyplasser) å kjøpe fra tax-free-vareutvalget uten tax-free, men med EU-avgiften, og få dette i en forseglet pose. Da kan man vel ha med øl/vin hjem etter en tur på under 24 timer?

Det håndheves.

Som nevnt gjelder dette tax-free, du kan handle din kvote i landet du er, men du får det jo da ikke som håndbagasje...

Sist jeg var ute å fartet ble den ikke håndhevet iallefall. I vinterferien var familien på dagstur til Sverige. Vi tok båten tilbake fra Strømstad til Sandefjord. Det ble handlet litt i taxfree butikken ombord, men godt under kvoten. På kaien i Sandefjord ble vi stoppet av en hyggelig svensk tollbetjent. Hun lurte på hvor vi hadde vært hen og hva vi hadde med oss. Jeg fortalte som sant var at vi hadde vært i Sverige og handlet og forklarte hva vi hadde med av varer. Hun så litt på oss og så lurte om vi hadde fatt en fin tur og ønsket oss en god tur videre. Ingen spørsmål om 24 timers regel eller noe slikt. Heller ikke noe sjekk av bil og bagasje.

Jeg har tidligere blitt fratatt alt utenom en flaske vin i Sandefjord, den kunne vi fremvise kvittering fra systembolaget på.
Alt annet ble tatt, vi måtte også dokumentere utreisedato..
Men da var vi to stk rundt 20 år, sikkert andre forhold for andre reisende..
Men vet at flere fra kontoret her har blitt tatt med tax-free pose på dagstur, så varierer nok hvor nøye de er...

Jeg ble ikke bare fratatt, men også bøtelagt da jeg hadde en MR til NCE i høst, det ble
800,- i forelegg for 200 sigaretter og en Glenfiddich 18.

Gjett om jeg var gretten.

Hvordan sjekker de utreisedato? Om du f.eks. reiser med billett på mobilen, kan du vel bare slette den første billetten, alternativt skaffe et boardingpass halvveis som ikke viser utreisen?

Da ber de om dokumentasjon på overnatting. Du må mao. bevise at du har vært over 24 timer ute, ikke omvendt.

Om du f.eks. reiser med billett på mobilen, kan du vel bare slette den første billetten, alternativt skaffe et boardingpass halvveis som ikke viser utreisen?

Jeg har snakket med tollere på OSL og de sier at de tar stikkprøver. Og det er du som passasjer som bevise at du har vært over 24 timer ute av landet.

Du skal ikke dømme folkene på bagasjen. Jeg har sjelden med mer enn en liten sekk selv om jeg er borte mer enn 24 timer. Du skal også tenke på at det er en del som har vært lenge ute av Norge (les: bor andre steder enn i kongeriket), men som kanskje bare skal være i Norge på dagstur ;)

Det har du helt sikkert rett i, men observasjonene mine er jo at det ikke virker på meg som om det er mange som blir stoppet med tax free pose, og samtidig lite bagsje, berettinget til tax free eller ei. Men kanskje jeg ikke ser godt nok etter også?

Jeg ser jo nesten alltid tollere både i sivil og uniform, men det virker ikke som dette står høyest på priorteringslisten deres, uten at jeg dermed skal oppfordre eller anbefale å ta med tax free varer ved reiser under 24 timer. Har blitt stoppet ved full kontroll noen ganger, og da har de ikke helt trodd på meg når jeg sier jeg ikke har tax free varer med. Er liksom ikke helt stuerent å ikke ta med, men med ca 25-30 utenlandsturer pr år, og noen ganger mer, har jeg i grunnen nok hjemme, og dermed er det skjelden jeg tar med noe..

Da ber de om dokumentasjon på overnatting. Du må mao. bevise at du har vært over 24 timer ute, ikke omvendt.

Interessant. Trodde prinsippet "uskyldig til det motsatte er bevist" gjaldt også her, men tydeligvis er det omvendt :D

Men sånn ellers er det forhåpentligvis ikke noen stakkars vanlige mennesker som har fått med seg en vodka for mye fra utlandet, som tollerne er ute etter.

Jeg hadde noen korte turer inn og ut av Norge sist sommer og høst. Tollerne var ganske interesserte i hva jeg hadde vært ute på da jeg gikk gjennom tollen med kun en liten skulderveske.

Respekterer selv 24-timers regelen ganske sterkt. Det blir for dumt å "prøve" seg dersom man ender opp med å betale hundrevis av kroner ekstra slik det blir beskrevet tidligere i tråden. Det var vel en gang jeg var innom København at jeg var innom en vanlig dagligvare-forretning og kjøpte meg en kartong med røyk og tok med kvittering. Da gikk det helt fint å ta den med inn i Norge.

24-timersregelen må jo primært ramme de stakkarene som ikke har fått den med seg? Er man klar over regelen er det jo lett å unngå problemer ved å handle før man setter seg på flyet hjem. Syns tax-free-prisene i Norge stort sett ligger ganske likt prisene på kontinentet (hvor avgifter er inkludert).

24-timersregelen må jo primært ramme de stakkarene som ikke har fått den med seg? Er man klar over regelen er det jo lett å unngå problemer ved å handle før man setter seg på flyet hjem. Syns tax-free-prisene i Norge stort sett ligger ganske likt prisene på kontinentet (hvor avgifter er inkludert).

Problemet er jo som tidligere nevnt at man ofte kun har håndbagasje, og da blir det dårlig med vin ;)

men tilbake til topic... Ja, jeg synes også taxfree på OSL har blitt dyrt i løpet av det siste året. Tenkte først ikke så mye over det, men ser nå at andre taxfree buttikker er billigere ganske ofte. Før var OSL nesten uten unntak billigst. Dette gjelder ikke bare billigvarer, men også en del annet. Har derfor nesten sluttet å shoppe på ankomst nå. Skal jeg spare penger kjøper jeg i utlandet, er jeg for lat til å dra med masse vekt på flyet så kan jeg egentlig like gjerne handle på polet der har de bedre utvalg. Noen unntak finnes dog, men...

Back