Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Domestic Transfer er en vits

Kom fra BCN fredag kveld med SK4622, hvor da bagasjen var sjekket inn helt til SVG, som skulle avgårde 1 time og 5 minutter senere med SK4053.

Ventet i cirka 25 minutter før konas navn kom opp. Det viste seg at ingen bagasje var sjekket inn på henne, kun meg. Jeg fikk meldingen "missing luggage" på skjermen, og vi måtte da ned å "snakke med SAS" som de sa.

Det utgikk da vi kom ned i bagasjeutleveringen, da det var omtrent 15 pax i kø. Nå var det 35 min til avgang SVG. Vi konkluderte fort med at her var det ingen vits i å vente på bagasjen, eller skranken. Så vi gikk heller ut og fort opp til gate igjen, og fløy hjem.

Selvsagt ingen bagasje i SVG. Den kom først i dag, mandag 07. august kl 13. Hele tre dager etter den skulle - og det fra Oslo!?

Ingen bevegelse på WorldTracer hele lørdag, før de fikk lokalisert bagasjen søndag, og sendt med SK4027 kl 15:54 (selv om WT i utgangspunktet sa et tidligere fly). At de da heller ikke klarer å levere bagasjen søndag kveld, er for meg en gåte. Da jeg ringte beklaget de, og skyldte på mengden fra Oslo.

Jeg skjønner jo at de ikke er problemet, med OSL vil fremdeles unngås på hjemreise i lang tid fremover, inntil de evt klarer å løse opp i dette.

Forbereder en liten klage til SAS, slik at de får tatt opp dette med rett instans.

I tillegg (ikke relatert, men tar det med); På turen ut fra SVG til BCN, havnet bagasjen i Oslo, selv om vi skulle direkte til BCN. Hvordan klarer de det?
 
Last edited:
Re: Domestic Transfer er en vits

I tillegg (ikke relatert, men tar det med); På turen ut fra SVG til BCN, havnet bagasjen i Oslo, selv om vi skulle direkte til BCN. Hvordan klarer de det?

All bagasje går samme veien til sorteringen. Vet ikke om denne er manuell eller automatisk i SVG, men den har tydeligvis havnet i feil tralle. Slikt skjer.

SAS (og de andre for dens sags skyld) sliter med enorme mengder 'lost' bagasje pga dette systemet og det tar ganske enkelt tid å få prosesseert og videresendt all bagasjen. I tillegg har det vært litt problemer med DHL som kjører ut bagasje for SAS, men dette jobbes det med.
 
Re: Domestic Transfer er en vits

SAS (og de andre for dens sags skyld) sliter med enorme mengder 'lost' bagasje pga dette systemet og det tar ganske enkelt tid å få prosesseert og videresendt all bagasjen.

Forstår det, men da fungerer det ikke.

I tillegg har det vært litt problemer med DHL som kjører ut bagasje for SAS, men dette jobbes det med.

DHL outsourcer jo jobben til lokale sjåfører / budfirma, så der ligger kanskje noe av problemet. For eksempel skal de hente bagasjen mandag til fredag 0830, og levere innen kl 15. Kl 11 får jeg melding fra sjåføren om at han kommer mellom "14 - 22". Vedkommende kjørte en bil type transporter, bulkete forøvrig, uten noen som helst indikasjon på at det var et transportfirma - langt derifra DHL - som kom.

Uansett er kjernen i problemet knyttet til Direct Transfer.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Hadde en diskusjon med en någet påståelig kollega ang domestic transfer. Han hadde brukt dette på vei hjem fra Brussel og mente at jeg ikke skjønte hvordan dette funket.

I følge ham gikk de av flyet og til en "sluse" hvor han scannet boardingkortet. Når han scannet boardingkortet fant noen "der nede" frem hans(!) koffert , fortollet den og sendte den videre til SVG.

Jeg mente at man blir holdt igjen og må vente til sin koffert er tollbehandlet før navnet kommer opp på skjermen og man så kan scanne boardingkortet og passere. Men neida Ståle, her aner du ikke hva du snakker om, for dette har jo jeg prøvd.....

Finnes det noen utfyllende beskrivelse for hvordan dette virker i praksis noe sted ?
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Takk.Prøvde Google, men DEN fikk jeg ikke opp.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Hadde en diskusjon med en någet påståelig kollega ang domestic transfer.

Dersom man har innsjekket bagasje og skal benytte domestic transfer:
- Stuerne legger bagasjen på et eget "transferbånd" hvor det bl.a. blir tatt bilde av bagasjen (og scannet av tollvesnet?). Usikker på om tollvesnet aktivt må "frigi" bagasjen, men i alle fall åpnes det for å gå gjennom slusene når all bagasjen bekreftes levert av stuerne.
- Bagasjen legges av systemet i et "bagasjehotell" (oppevaring).
- Når man scanner ombordstigningskortet i slusene på domestic transfer vil man bli bedt om å bekrefte eierskap til bagasjen via bilder på en skjerm. Dette sammen med hvorvidt du går gjennom på grønn eller rød sone i transferområdet utgjør "tollbehandlingen" av bagasjen.
- Såfremt du går på grønt og tollvesnet ikke har ønsket å se nærmere på bagasjen blir bagasjen "frigitt" fra oppevaringsområdet og sent til riktig bagasjebinge for neste fly, evt. venter det i oppevaringsområdet til bingen åpner dersom det er lenge til neste fly.

Når han scannet boardingkortet fant noen "der nede" frem hans(!) koffert , fortollet den....

Ansatte på flyplassen vil aldri aktivt fortolle bagasjen til de reisende. Tollbehandling er en juridisk prosess, og vil alltid være den reisendes ansvar.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Fikk for første gang følgende SMS:
«
Hei! Når du lander i Oslo og skal videre innenlands på en gjennomgående billett med SAS eller Widerøe, skal du passere tollen ved gate D2, ved taxfree-butikken. Bagasjen blir overført til neste fly om den er merket til endelig bestemmelsessted og ikke inneholder dyr eller våpen. OSL "Domestic Transfer"! Mvh. SAS
»

Skjønner ikke hvorfor OSL Domestic Transfer står ‘hengende’ på slutten, og med ‘!’ [emoji51][emoji23] Liker at de bruker ordet «skal» og ikke «kan» ved passering D2[emoji12]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Fikk for første gang følgende SMS:

Fikk også denne da jeg kom fra Amsterdam med SAS for et par uker siden. Ved ankomst sa kabinpersonalet om bord at transferpax skulle gå rett inn i avgangshallen gjennom gaten, og ikke bry oss om at det sto «no entry» der. Før noen rakk å gjøre det, ble vi møtt av en OSL-ansatt som sa at vi ikke kunne gå inn der og at det kabinpersonalet hadde sagt var feil. Vi ble sendt opp på mesaninen, rotet sammen med pax som ankom fra Tyrkia, og måtte gjennom sikkerhetskontrollen der oppe. Den hadde to sluser og fire vektere som hadde veldig god tid. Ble stående i kø i en halv time.

Det tok meg 45 minutter fra jeg gikk av flyet til jeg gikk klar tollen ved D2. For meg som ikke hadde med innsjekket bagasje, hadde det vært mye raskere å heller gå til ankomst og gjennom den vanlige sikkerhetskontrollen.

Smidige greier ...
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Det å gå rett ut i avgnagshallen på de "gamle" utlandsgatene er kun mulig (tillatt) på E2, E8, E9 og E11 (stand 36, 38, 39 og 41). På E/F12 (når den åpner), E/F14, E/F13 og E/F15 (miks-gate, schengen og non-schengen) er systemet nå lagt opp slik at alle må opp på mesaninenved ankomst. På sørsiden (E/F13 og E/F15) får ikke dette så mye å si, da du får direkte tilgang til trapp ned i avgangshallen igjen uten å gå gjennom sikkerhetskontroll på nytt. Problemet på nordsiden er som tidligere nevnt at mesaninen også benyttes av passasjerer fra såkalt "skitne" destinasjoner utenfor schengen, og denne sammenblandingen er det som gjør at man må gjennom ny sikkerhetskontroll.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Fascinerende at man ikke klarer å skille mellom ankomster fra skitne og rene destinasjoner... Men vi snakker jo OSL her, det har jo ikke vært investert eller bygd ut noe der siden de åpnet, så er jo forståelig at slikt er vanskelig :P
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Fascinerende at man ikke klarer å skille mellom ankomster fra skitne og rene destinasjoner... Men vi snakker jo OSL her, det har jo ikke vært investert eller bygd ut noe der siden de åpnet, så er jo forståelig at slikt er vanskelig :P

Man greier fint å skille, men det er ikke nok gater til å håndtere destinasjoner som er "rene". Alternativet hadde vært busstransport for en drøss fly, tross ledige gater, noe som neppe er gunstig for de fleste
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Fy flate bananer så irriterende. Har klart meg gjennom med kun håndbaggasje 2-3 ganger og hadde dermed high hopes om at jeg også skulle klare Domestic Transfer med baggasje. Det gikk ikke. På den positive siden fikk jeg lagt noen tax-free varer i baggen. Negative: mye gåing osv. som vi alle kjenner fra ‘gammelt av’. Problemet var at WF ikke hadde sendt passasjerlisten. På flyet (fra GOT) ble det sterkt oppfordret å benytte Domestic Transfer derimot. Bryr meg lite om hvem sin feil det er, irriterende er det uansett. Neste gang blir det GOT-CPH-BGO, med eller uten baggasje. Snakkes [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Ser på ekstranett at de gjør justeringer på Domestic Tranfer nå uten at jeg er helt sikker på hva de sier:

Domestic TransferBlir satt i drift fra kl.1100 med ny løsning. 1. Ingen av DT passasjerene skal vente foran TF2. De kan passere TF2 før bag er mottaksregistrert 2. DT passasjerer skal fortrinnsvis bruke TF2, men kan også bruke TF1. Bag frigis ved passering SSK

https://ekstranett.avinor.no/osl/verktoy/driftsmeldinger/

Forstår jeg det rett så ser det ikke ut til at de trenger å vente på at bag er registrert men kan passere med en gang. Er TF1/TF2 TaxFree? Hva er SSK?
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

SSK = Serviceskranke ??

De ligger jo rett utenfor ankomsten fra utland, så nærliggende å tro...

Kim
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Det er interne begreper for hhv:

TF1: Tollfilter 1 = vanlig tollkontroll fra bagasjehall ankomst utland

TF2: Tollfilter 2 = tollkontrollen i domestic transfer-løsningen på avgangsnivå

SSK: sentral sikkerhetskontroll = den vanlige sikkerhetskontrollen på avgangsnivå.
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Det er interne begreper for hhv:

TF1: Tollfilter 1 = vanlig tollkontroll fra bagasjehall ankomst utland

TF2: Tollfilter 2 = tollkontrollen i domestic transfer-løsningen på avgangsnivå

SSK: sentral sikkerhetskontroll = den vanlige sikkerhetskontrollen på avgangsnivå.
Betyr det sikkerheitskontroll for alle igjen??
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Gikk akkurat rett igjennom, uten noe tull. Har innsjekket baggasje.
Brukte 10 min fra ytterst på non-schengen til A14.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Gikk akkurat rett igjennom, uten noe tull. Har innsjekket baggasje.
Brukte 10 min fra ytterst på non-schengen til A14.

Så da tyder det på at det nå faktisk virker slik det bør og skal?
 
Back
Top