Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Er den åpen i kombinasjon med det nye testregimet?

Er den åpen i kombinasjon med det nye testregimet?

Ja, leste om noen som fornøyd passerte gjennom. De hadde kontroll før de gikk gjennom sperra.

Det fungerte overraskende greit. Hurtigtest, resultat online litt senere. I tillegg slapp de gjennom folk på tight connection, ihht 24timersregelen.

Trodde domestic transfer ordningen primært var avhengig av flyselskap, og at kanskje at enkelt halvtvilsomme avreiseland var unntatt. Men ombord på Flyr fra BLL i dag var beskjed at for dem så gjelder ikke domestic transfer fra BLL. Uvisst om det skyldes flyplassen eller flyselskapet? For ellers er jo Flyr med i domestic transfer ordningen

Trodde domestic transfer ordningen primært var avhengig av flyselskap, og at kanskje at enkelt halvtvilsomme avreiseland var unntatt. Men ombord på Flyr fra BLL i dag var beskjed at for dem så gjelder ikke domestic transfer fra BLL. Uvisst om det skyldes flyplassen eller flyselskapet? For ellers er jo Flyr med i domestic transfer ordningen

Billund er et av unntakene om man flyr med Flyr.

https://avinor.no/en/airport/oslo-airport/plan-your-trip/transfer/domestic-transfer

Jeg har hørt noe om at det også er en forutsetning at man bruker Amadeus Altea som check in/ gate system i begge ender for at man skal kunne bruke Domestic Transfer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har hørt noe om at det også er en forutsetning at man bruker Amadeus Altea som check in/ gate system i begge ender for at man skal kunne bruke Domestic Transfer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Flyr bruker «Ink» og ikke Amadeus, så det kan ikke stemme. Men mulig at f.eks på BLL at de bruker Amadeus og at det skaper problem med Ink som benyttes på OSL.
Det som er viktig er at «sammen» med bagasjen, at det følger en «bag-melding» som går inn i bagasjesystemet og forteller hva/hvem/hvor bagen kommer fra og hvor den skal. Har bag blitt slettet i systemet eller «BSM’n» ikke har gått inn i systemet vil bag ikke bli godtatt av DT-anlegget.

Flyr bruker «Ink» og ikke Amadeus, så det kan ikke stemme. Men mulig at f.eks på BLL at de bruker Amadeus og at det skaper problem med Ink som benyttes på OSL.
Det som er viktig er at «sammen» med bagasjen, at det følger en «bag-melding» som går inn i bagasjesystemet og forteller hva/hvem/hvor bagen kommer fra og hvor den skal. Har bag blitt slettet i systemet eller «BSM’n» ikke har gått inn i systemet vil bag ikke bli godtatt av DT-anlegget.

Hørte noen sa at alt nå går manuellt p.g a ombygging av baganlegget

Da ser det ut som Emirates blir med i Domestic Transfer ordningen, for kombinasjoner med SAS og Widerøe

DAT blir med i Domestic Transfer ordningen. Gjelder når man ankommer med SAS, Widerøe eller Atlantic Airways, og skal videre med DAT.

Det siste tyder på at også Atlantic Airways er med her. Men gikk antall utenriks Widerøeruter til OSL er jo ikke det veldig relevant.

https://dat.dk/domestictransfer

DAT har faktisk "testet" Domestic Transfer sammen med SAS siden 7. mai i år.
Det nye er Atlantic Airways til DX/SK/WF, og Widerøe til DX ... som nå ikke akkurat har så mye feed.

Er det noen som helst sjanse for at dette blir utvidet til andre flyplasser? Er litt håpløst at man må ut og inn igjen på f.eks. Flesland, som jo har ganske mye transfer og med DY/WF nok kommer til åha mer fra internasjonal til domestic der.

Er det noen som helst sjanse for at dette blir utvidet til andre flyplasser? Er litt håpløst at man må ut og inn igjen på f.eks. Flesland, som jo har ganske mye transfer og med DY/WF nok kommer til åha mer fra internasjonal til domestic der.

Mye infrastruktur som må på plass for å «lage» nytt Domestic Transfer-punkt, så må bli et investeringsprosjekt på konsernnivå i Avinor.
Men det er nok Bergen som er den åpenbare kandidaten hvis så.

Såvidt jeg kunne se når jeg passerte slusene i går er også airBaltic med her nå?

Såvidt jeg kunne se når jeg passerte slusene i går er også airBaltic med her nå?

Det stemmer - tok selv bilde av tavle 13. oktober, men glemte å legge ut bilde.

Attachments

• 462549366_467425959101493_2674892058651139127_n.jpg
    462549366_467425959101493_2674892058651139127_n.jpg
    164.5 KB · Views: 367

Ble dog gitt eksplisitt beskjed i kabinen ved ankomst OSL senest søndag om at alle som skulle videre måtte hente bag og sjekke inn denne på nytt.

Ser også LOT skal med her.

Re: Innsjekk med SAS

Vi var en drøss som nettopp fløy MSY-JFK-CPH-OSL-AES.

Smooth sailing bortsett fra dårlig pring på boardingkortene utstedt av Delta i New Orleans.Det løste seg greit ved å benytte SAS-appen istedet. 2-3 timer connections på samtlige flyplasser, og ingen forsinkelser å snakke om. Allikevel havnet baggasjen i ankomsthallen på OSL. Kan nesten virke som at taggene utstedt fra Delta ikke blir fanget opp skikkelig.

Det kreves muligens em SAS (117-) billett hvis jeg leser dette bokstavelig. Deres var muligens utstedt av Delta?

For å kunne benytte deg av domestic transfer må du ha bestilt en billett med Air Baltic, Atlantic Airways, Emirates, LOT Polish Airlines, Norwegian, SAS eller Widerøe.

Det kreves muligens em SAS (117-) billett hvis jeg leser dette bokstavelig. Deres var muligens utstedt av Delta?

Vi benytter et reisebyrå men er 99.9% sikker på at både tur og retur var utstedt av SAS. Står 117 på boardingkortet.

Back