Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway
Da har jeg tatt en vitenskapelig approach, og i løpet av den siste uka både (igjen) prøvd Domestic transfer på OSL, samt også sjekket inn bagasje som jeg hentet ut manuelt på OSL og så gikk via innsjekk og sjekket inn på nytt til TRD. Sånn Bare for å se forskjellen, siden enkelte beskylder meg for å overdramatisere problemene med "nyheten".
Test 1:
Kom inn fra Stockholm med SK, og hadde fått tagget bagasjen fra LA kun til OSL. Fra jeg landet til bagasjen kom på båndet gikk det 11 min, gikk så via tollen opp i manuell innsjekk, sendte bagasjen videre, gjennom fast track, og var ved ny gate etter 19 minutter fra landing. Andre ombord med samme fly sto da fortsatt og ventet på "klarering" av sin bagasje. Flyet mitt gikk videre med meg ombord, men manglet et par av de som tok "snarveien".
Test 2:
Kom inn fra København med SK, bagasje sendt hele veien til TRD. Landet 20.24 og gikk rett til Domestic transfer. Hadde fly videre kl 21.15, og fortsatt kl 21.10 sto vi der og ventet. Mange reisende både fra CPH, LHR, Reykjavik etc var mektig frustrerte og de i gulskjortene gjorde sitt beste for å roe ned situasjoen. Kveldens kommentar kom da en overstadig drita svenske som ventet ble hentet av vektere i rullestol og kjørt gjennom tollslusa. "Kommer kjappere igjennom om man er dritings" sa en fyr, og folk lo så de grein. Flere av de med connection (bl.a meg som EBD) fikk gulskjortene til å kontakte div gater på innland og gi beskjed om at vi "er på vei", og flyet til TRD fikk vi faktisk holdt igjen nesten 20 min så vi rakk å være med. Takk til SAS for det!! Fikk forresten beskjed av crewet ombord å sende klage til Avinor om dette (igjen), de var helt oppgitte over systemet og sa åpent at mange klaget svært høylydt over systemet og at dette var et gjentakende problem på mange flights ut fra OSL.
Så på mine neste reiser der jeg MÅ via OSL vil jeg hente ut bagasjen og ta turen rundt. Nå har jeg selv prøvd systemet 8-9 ganger de siste par mnd, og det blir bare mer og mer irriterende. Turister lurer på hva som skjer, flyselskapene taper penger på forsinkede avganger videre, gulskjortene jobber livet av seg med å unnskylde og sjekke med bagasjeavd hva som skjer, og reisende som meg drar i stedet via CPH/ARN for å slippe makkverket de har laget. For de med kun håndbagasje er systemet bra og kjapt, for de med bagasje må man dessverre bare innrømme at det går kjappere å hente ut bagasjen selv og så sjekke inn på nytt om man har fasttrack...
Så til de av dere som da skal beskylde meg for å svikte norsk næringsliv og sørge for tapte skatteinntekter ved å unngå OSL på transfer hjem: I couldn"t care less
Kim