Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Da er vi forskjellige. Hjem velger jeg konsekvent direkte US til OSL. Jeg har for mange dårlige minner med å lande kl 0600 i AMS eller LHR, vente 2-3 timer og i fullstendig i jetlag for så å fly 2 nye timer til OSL.

Du skriver hjem, hvor du i likhet med andre slipper kompleksiteten som f.eks Transfer i OSL, SFO, EWR medfører - men forstår du at f.eks en trønder velger bort de samme forholdene ?

SQ321, er din endestasjon i Norge slik at du er"hjemme" når du lander på OSL ? I så fall er det jo praktisk nok å velge OSL på hjemreisen. Men for meg som skal til SVG er det jo mye mer praktisk å bruke AMS/LHR/CPH.

Lurer forresten på hvor mange som nå har OSL som endestasjon som hadde syntes at det var aldeles toppers å måtte mellomlande på TRD/BGO/SVG, før en omfattende transferprosess med påfølgende uthenting av bagasje og ny innsjekk før siste etappe hjem til OSL.

'Småstasjonene' er egentlig ikke ille. Kom med SAS fra Houston (til SVG for de med dårlig hukommelse) og var kjapt og greit gjennom. Greiere enn OSL med gamle prosedyrer.

Du skriver hjem, hvor du i likhet med andre slipper kompleksiteten som f.eks Transfer i OSL, SFO, EWR medfører - men forstår du at f.eks en trønder velger bort de samme forholdene ?

Jeg velger tranfer på EWR pga årsakene i min forrige post!

Men nå er det ikke så mange flyplasser i Norge med direkteruter til USA. Når man da må ha en transfer i Europa så er det jo fordel å ta det der det er smoothest, aka ikke OSL. Er også nysgjerrig på i hvor stor grad dette er noe folk flest tenker på, eller er klar over. Tror heller pris og reisetid er viktigere da.

Jeg reiser stort sett i Europa. SAS har i vintersesongen avgang CPH-TRD 2250. Noe som betyr at jeg kan rekke hjem omtrent fra hvor som helst i Europa. På Kastrup kan jeg sette meg i loungen i 2. etg, stort sett i en rolig atmosfære. Jeg kan fly hjem via OSL. Da lander jec, hvis jeg er heldig og kommer fra destinasjon med litt ok tid inn til Oslo, 1t45m før maskina fra Kastrup. Vanligvis har det ikke gått så jeg har stått i kø. I galehuset kalt Tax-free. For å få koffert. I ny innsjekk. Og sikkerhetskontroll. Nå er det visst igjen bare en kø. Men ingen på Kastrup. De 45 min fra eller til hverken redder eller ødelegger dagen etterpå. Så for min del blir det å reise hjem via CPH. Og det klarer jeg fint å gjøre uten å føle dårlig samvittighet for hverken Norge eller norsk økonomi. Kanskje føler jeg til og med god samvittighet. Fordi jeg bidrar til å opprettholde CPH-TRD....

Jeg reiser stort sett i Europa. SAS har i vintersesongen avgang CPH-TRD 2250. Noe som betyr at jeg kan rekke hjem omtrent fra hvor som helst i Europa. På Kastrup kan jeg sette meg i loungen i 2. etg, stort sett i en rolig atmosfære. Jeg kan fly hjem via OSL. Da lander jec, hvis jeg er heldig og kommer fra destinasjon med litt ok tid inn til Oslo, 1t45m før maskina fra Kastrup. Vanligvis har det ikke gått så jeg har stått i kø. I galehuset kalt Tax-free. For å få koffert. I ny innsjekk. Og sikkerhetskontroll. Nå er det visst igjen bare en kø. Men ingen på Kastrup. De 45 min fra eller til hverken redder eller ødelegger dagen etterpå. Så for min del blir det å reise hjem via CPH. Og det klarer jeg fint å gjøre uten å føle dårlig samvittighet for hverken Norge eller norsk økonomi. Kanskje føler jeg til og med god samvittighet. Fordi jeg bidrar til å opprettholde CPH-TRD....

Problemet med SAS sin rute mellom CPH og TRD, spesielt SK2884 på kvelden er at den nær alltid er minst 30 min forsinka, ofte 1-2 timer forsinka på grunn av at det ofte er en CRJ900 hos Cimber som er i ustand, og TRD blir den flyplassen som får omdisponert problemflyet. Reiste mye med ruten i 2015, og nær hver kveld jeg reiste hjem til TRD var flyet minst 1-2timer forsinket hjem, og morrasavgangen ned til CPH var ¨alltid¨ forsinka, slik at det ble ombooking til Air Berlin ned til DUS to timer senere... Men heldigvis så har SAS satset på TRD-ARN. Måtte bare ha ut litt frustrasjon. Grunnen til at man kunne se at TRD fikk problemflyet, var at det oftest sto oppført et annet OY-KFx-maskin, så ble det omgjort til det som hadde teknisk - noe som også var delaykoden.

Problemet med SAS sin rute mellom CPH og TRD, spesielt SK2884 på kvelden er at den nær alltid er minst 30 min forsinka, ofte 1-2 timer forsinka på grunn av at det ofte er en CRJ900 hos Cimber som er i ustand, og TRD blir den flyplassen som får omdisponert problemflyet. Reiste mye med ruten i 2015, og nær hver kveld jeg reiste hjem til TRD var flyet minst 1-2timer forsinket hjem, og morrasavgangen ned til CPH var ¨alltid¨ forsinka, slik at det ble ombooking til Air Berlin ned til DUS to timer senere... Men heldigvis så har SAS satset på TRD-ARN. Måtte bare ha ut litt frustrasjon. Grunnen til at man kunne se at TRD fikk problemflyet, var at det oftest sto oppført et annet OY-KFx-maskin, så ble det omgjort til det som hadde teknisk - noe som også var delaykoden.

Men nå er jo Cimber historie...så da funker kanskje CPH-TRD igjen:-)

Problemet med SAS sin rute mellom CPH og TRD, spesielt SK2884 på kvelden er at den nær alltid er minst 30 min forsinka, ofte 1-2 timer forsinka

Nær alltid 30 minutter? Ofte 1-2 timer? Avinor er uenig. Tallene er forøvrig ca de samme som resten av SK-flightene på TRD.
(SK2884 årets fem første måneder)

jt5TuxV.png

"sykt digg å reise via domestic transfer"?! Jeg gremmes:cry:

@Jens W: Hva menes med Snitt forsinkelse? Hva er disse tallene? For ordens skyld må det legges til at det er først når flyet er mer enn 15 minutter forsinket "off block" at det regnes som forsinket i statistikken. Take-off tiden som sådan har ingenting med forsinkelser å gjøre, det er block tidene (tiden flyet starter/pusher og stopper) som er rutetidene. Dvs. at i statistisk kan samtlige avganger være inntil 15 min forsinket og fremdeles vises som 100% punktlig. Mer gremming...

Last edited:

"sykt digg å reise via domestic transfer"?! Jeg gremmes:cry:

@Jens W: Hva menes med Snitt forsinkelse? Hva er disse tallene? For ordens skyld må det legges til at det er først når flyet er mer enn 15 minutter forsinket "off block" at det regnes som forsinket i statistikken. Take-off tiden som sådan har ingenting med forsinkelser å gjøre, det er block tidene (tiden flyet starter/pusher og stopper) som er rutetidene. Dvs. at i statistisk kan samtlige avganger være inntil 15 min forsinket og fremdeles vises som 100% punktlig. Mer gremming...
Jeg vet ikke mer enn hva Avinor sier ("En flygning ansees forsinket dersom den er mer enn 15 minutter forsinket."), men antar det er i minutter.

I så fall kan det jo se ut til at Myhrair har et poeng, gjennomsnittsforsinkelser på mellom halvtimen og opp mot én time er i drøyeste laget.

I så fall kan det jo se ut til at Myhrair har et poeng, gjennomsnittsforsinkelser på mellom halvtimen og opp mot én time er i drøyeste laget.

Ikke når han sier 30 min+ er normen, mens tallene klart og tydelig viser at under 15 minutter faktisk er det som stemmer.

Oppsummert: På 5 måneder så var SK2884 innstilt på 4 av 119 turer og mer enn kvarter forsinket 22 ganger.

Ikke når han sier 30 min+ er normen, mens tallene klart og tydelig viser at under 15 minutter faktisk er det som stemmer.

Oppsummert: På 5 måneder så var SK2884 innstilt på 4 av 119 turer og mer enn kvarter forsinket 22 ganger.

Nå var det 2015 jeg reiste, og det var gangen jeg reiste jeg tenkte på, men det var ofte det var noe tull med Cimber da.
Men siden 18. mai har de kansellert SK2884 5 ganger, 1 teknisk dividering. 3 ganger rundt/godt over 1 time forsinket, 6 ganger da flyet har gått minst 15 min forsinka fra CPH.
SK2885 som for reisende er ¨viktigst¨ er på rute med tanke på connections, har sinde 18. mai landet så å si på rute (faktisk), sett bort fra fire kanselleringer og en delay på 30 min.

SK2882/9 har hadd de samme tendensen, men ikke like mye som SK2884/5. Nå skal det sies at Cimber har slitt med CRJ900´ene sine den siste tiden. Men imiterende for pax.

Men tilbake til tema, og bort fra min avsporing.

Jeg er ingen OSL hater fra distriktet, og flyr til eller fra OSL stort sett hver uke.
Men jeg ser ikke på OSL som den helt fantastiske flyplassen.

Som transitt passasjer, stort sett fra eller til BGO, er OSL helt ok på utgående, dog med et usikkerhetsmoment når det gjelder kø i passkontrollen. Det begrenser oppholdet i loungen og fører til ekstra venting ved gate om alt går kjapt.
Det jeg liker minst med OSL er avstander som kan være veldig lange (uten rullefortau), trange og få toaletter utover pirene, og mangel på organisert boarding. Spesielt fra A2 til A12 og E2 til E12 venter folk i en uorganisert flokk (ikke kø) og sperrer for passasje for folk som skal forbi.

Som innkommende transittpassasjer unngår jeg OSL dersom jeg har CPH eller AMS som alternativ.
Begge disse har stort sett greie videreforbindelser til BGO og fører til mindre usikkerhet (kall det gjerne stress) enn OSL.

OSL har disse stressfaktorene
*Ankomst gate kan være langt ute med lang vei til taxfree/tollsone
*Er det tid å kjøpe taxfree ved kort forbindelse eller forsinkelse?
*Usikkerhet om Connection Norway fungerer, og hvor lang tid det eventuelt tar der
*Ventetid på bagasje dersom den må sjekkes inn på nytt – fungerer priority… ?
*Eventuelt innsjekking av bagasje
*Ventetid security dersom Fast track er stengt om kvelden
*Er gate for neste fly B19 eller A23…. ?
*Kommer en til gate rett før den stenger, eller blir uheldig plassert i venteflokken uten prioritert boarding, får en plass til bagasje og eventuelle taxfree poser når en har sete langt fremme?
*Har en god tid er ventetilbudet enten et sete ved gaten eller i SAS loungen. Loungen er grei nok og et bedre alternativ enn et sete ved gate. Den er langt unna standarden til SAS Gull i CPH eller KLM Crown i AMS. Til høsten blir nok dette bedre på OSL da nær 1000 m2 åpner like innenfor SAS Fast track og det blir dusj muligheter

CPH er for meg desidert best som transitt til BGO
CPH er en kompakt flyplass som er helt forutsigbar.
For vel en uke siden ankom jeg fra Shanghai og brukte mindre enn 10 minutter gjennom security og passkontroll. Passet scannet jeg på automat. Etter en dusj i første etasje i SAS loungen var det å vente en times tid i andre etasje før jeg ruslet til gate. Prioritert boarding fungerte, og det gjorde faktisk prioritert bagasje også. (Det er mer et unntak enn regel på BGO).
Taxfree ble handlet ved ankomst BGO.

Den som vant arkitektkonkurransen for OSL, arkitektfirmaet Grieg, hadde tegnet en mer kompakt terminal etter en oppblåst modell av Flesland og med utvidelsesmuligheter.
Noen myndighetspersoner satte vinnerutkastet til side og tildelte oppdraget til Stokke, som hadde et mer prangende bygg. For nordmenn er det jo alltid viktig å ha noe som er lengre eller høyere eller større enn noe annet. Jeg husker at det ble gjort et nummer av at pirene på OSL var lengre enn de på MUC.
Jeg er redd for at den norske prestisjen om å ha de lengste pirene har gått på bekostning av opplevd funksjonalitet på OSL

Last edited:

Da blir det dessverre et nytt forsøk på Connecting Norway for min del tirsdag 27. juni. Håper det fungerer denne gangen; gjennomgående billett med Norwegian, selv om første segment er D8 (fra Madrid) og siste/andre er DY innenriks. Wish me luck :)

Da har jeg tatt en vitenskapelig approach, og i løpet av den siste uka både (igjen) prøvd Domestic transfer på OSL, samt også sjekket inn bagasje som jeg hentet ut manuelt på OSL og så gikk via innsjekk og sjekket inn på nytt til TRD. Sånn Bare for å se forskjellen, siden enkelte beskylder meg for å overdramatisere problemene med "nyheten".

Test 1:

Kom inn fra Stockholm med SK, og hadde fått tagget bagasjen fra LA kun til OSL. Fra jeg landet til bagasjen kom på båndet gikk det 11 min, gikk så via tollen opp i manuell innsjekk, sendte bagasjen videre, gjennom fast track, og var ved ny gate etter 19 minutter fra landing. Andre ombord med samme fly sto da fortsatt og ventet på "klarering" av sin bagasje. Flyet mitt gikk videre med meg ombord, men manglet et par av de som tok "snarveien".

Test 2:

Kom inn fra København med SK, bagasje sendt hele veien til TRD. Landet 20.24 og gikk rett til Domestic transfer. Hadde fly videre kl 21.15, og fortsatt kl 21.10 sto vi der og ventet. Mange reisende både fra CPH, LHR, Reykjavik etc var mektig frustrerte og de i gulskjortene gjorde sitt beste for å roe ned situasjoen. Kveldens kommentar kom da en overstadig drita svenske som ventet ble hentet av vektere i rullestol og kjørt gjennom tollslusa. "Kommer kjappere igjennom om man er dritings" sa en fyr, og folk lo så de grein. Flere av de med connection (bl.a meg som EBD) fikk gulskjortene til å kontakte div gater på innland og gi beskjed om at vi "er på vei", og flyet til TRD fikk vi faktisk holdt igjen nesten 20 min så vi rakk å være med. Takk til SAS for det!! Fikk forresten beskjed av crewet ombord å sende klage til Avinor om dette (igjen), de var helt oppgitte over systemet og sa åpent at mange klaget svært høylydt over systemet og at dette var et gjentakende problem på mange flights ut fra OSL.

Så på mine neste reiser der jeg MÅ via OSL vil jeg hente ut bagasjen og ta turen rundt. Nå har jeg selv prøvd systemet 8-9 ganger de siste par mnd, og det blir bare mer og mer irriterende. Turister lurer på hva som skjer, flyselskapene taper penger på forsinkede avganger videre, gulskjortene jobber livet av seg med å unnskylde og sjekke med bagasjeavd hva som skjer, og reisende som meg drar i stedet via CPH/ARN for å slippe makkverket de har laget. For de med kun håndbagasje er systemet bra og kjapt, for de med bagasje må man dessverre bare innrømme at det går kjappere å hente ut bagasjen selv og så sjekke inn på nytt om man har fasttrack...

Så til de av dere som da skal beskylde meg for å svikte norsk næringsliv og sørge for tapte skatteinntekter ved å unngå OSL på transfer hjem: I couldn"t care less :)

Kim

Det er jo synd det har vært slik lenge. Folk gidder jo ikke dette om det ikke blir orden på dette. Andre land klarer jo dette, vi burde det også.

Back