Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Re: Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Connecting Norway

Da blir det dessverre et nytt forsøk på Connecting Norway for min del tirsdag 27. juni. Håper det fungerer denne gangen; gjennomgående billett med Norwegian, selv om første segment er D8 (fra Madrid) og siste/andre er DY innenriks. Wish me luck :)

Yes yes, hva skal man si... vel, Domestic Transfer (DT) fungerte når man først kom dit. Det var rene halleluja stemningen når det fungerte for meg og min kollega.

Det som var irriterende var at vi måtte gjennom ny sikkerhetskontroll ved der vi kom opp fra gaten... sikkert noe med at vi kom fra Madrid? Poenget med DT forsvant litt for min del, selv om køen var kortere ved sikkerhetskontrollen der rett v/gate.

Reiste forøvrig uten håndbaggasje.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Det som var irriterende var at vi måtte gjennom ny sikkerhetskontroll ved der vi kom opp fra gaten... sikkert noe med at vi kom fra Madrid? Poenget med DT forsvant litt for min del, selv om køen var kortere ved sikkerhetskontrollen der rett v/gate.
Regner med at det aktuelle flyet fra Madrid parkerte på nordsiden av den "gamle" internasjonale piren (?) siden dere måtte gjennom transfer-sikkerhetskontrollen. Det er en svakhet i terminal-designet som er skyld i dette: ankommende fra Schengen (som regnes som sikkert) blir blandet med ankommende fra non-schengen, og dermed blir hele gangveien å regne som "skitten" sikkerhetsmessig. Og Avinor har visstnok ingen planer om å gjøre noe med saken...

Noen her inne som har en oppfattelse/erfaring om systemet feiler oftere når en reiser med SAS sammenlignet med DY eller motsatt?

Ble litt skuffet over Domestic Transfer i dag.

Kjapp ut av flyet, fort gjennom passkontrollen, følg transfer, ny sikkerhetskontroll, tax-free handling og klar for Domestic transfer. Bom stopp. Vente vente vente........

Ja ja, I-lands luksus problem men foretrekker fremdeles hjemreise via ARN/CPH

Sent from my iPhone using Tapatalk

Da var saken også oppslag på NRK-nyhetene i dag, og SAS er ikke imponert over systemet:
Det nye systemet ved norske flyplasser, Domestic transfer, har skapt trøbbel for reisende.
...
– SAS var på nippet til å backe ut før sommertrafikken kom i gang, fordi vi så at det var store problemer, sier Ove Myrold, direktør for samfunnskontakt og infrastruktur i SAS.
https://www.nrk.no/norge/bagasjetrobbel_-barnefamilie-rakk-ikke-flyet-1.13619310

Ja, ganske interessant å lese at det kun var pga konkurransefrykt SAS beholdt ordningen. Det sier vel sitt om fandenskapet når et av de største og tyngste selskapene seriøst vurderer å trekke seg fra ordningen.

Last edited by a moderator:

Hørte en "luftfartsekspert" på radioen i dag som mente det var innkjøringsproblemer.

Har man normalt innkjøringsproblemer i 2 år?

I beste statlig stil sitter hvert organ på sin egen tue og skylder på en annen etat. Det bare MÅ bli suksess, da.

Kanskje noen av de som mente jeg overdrev og klaget for mye oppover i tråden her ser at det da ikke bare var jeg som er misfornøyd med systemet.. :):)

Kim

Kanskje noen av de som mente jeg overdrev og klaget for mye oppover i tråden her ser at det da ikke bare var jeg som er misfornøyd med systemet.. :):)

Kim

Tror enda jeg har tilgode å oppleve noen positive kommentarer om det kunstykket de kaller DT. Minner mest om Delirium Tremens:headbang

Kim

Antar det er meg du sikter til.

For å gjenta til det kjedsommelige;
Jeg har aldri sagt at det kun var du som var misfornøyd, noe det er flere kundeeksempler på her inne da andre også har opplevd utfordringene. Mitt poeng var bare at det utelukkende var elendige erfaringer med systemet, noe som endret seg da jeg etterspurte positive erfaringer. Da var det noen som viste til dette også. Men det stemmer jo generelt sett bra da du stort sett alltid høre mest og oftest fra de som skriker mest. Men det betyr ikke at alle har samme opplevelse.

Men så til artikkelen;
Det er utvilsomt ikke bra nok slik det fungerer i dag - det er det ingen tvil om. Flere hunder pax og koli har blitt berørt (men av hvor mange tusen som faktisk har benyttet løsningen hadde kanskje vært interessant å se?)

Så er det bare å håpe og tro at dette blir bedre ila høsten.

Men jeg hadde et spørsmål lengre opp som ingen besvarte; er det noen som har erfaringer og merket hvordan systemet fungerer når man reiser med hhv DY og SK?

Last edited:

Domestic transfer på OSL er en katastrofe, hele dette latterlige systemet er en enorm bremsekloss i hele bagasjesystemet.
Det er ikke bare transfer bagasje som blir forsinket, det er også bagasje som skal leveres ut på OSL.
Idiotisk hele systemet.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk må vente til bagasejen er klarert. Er det noe galt, kan de jo bare holde bagasjen og kontakte meg.

Hvis suksessen kan måles i kostnader for flyselskapene, har dette vært en innertier. Det har kostet oss en formue.

Skjønner ikke at de ikke kan få dette til fungere, men alt skal jo lages så jækla innviklet i Norge, og gjør ikke saken at flere "etater" skal være innblandet.

Det er ko håpløst at tollvesenet skal få lov til å ødelegge disse greiene. De har vel fått ekstra med penger til og med. Tren opp to ekstra hunder å si dette er "godt nok". Hvem bryr seg om de stopper 10% eller 12,4 % av alt som smugles?

Nok et bevis på at de av oss som ikke skal ut i Oslo gjør det vi kan for å unngå denne flyplassen på hjemreisen. På vei ut derimot er det suverent!

Sent fra min G8231 via Tapatalk

Antar det er meg du sikter til.

For å gjenta til det kjedsommelige;
Jeg har aldri sagt at det kun var du som var misfornøyd, noe det er flere kundeeksempler på her inne da andre også har opplevd utfordringene. Mitt poeng var bare at det utelukkende var elendige erfaringer med systemet, noe som endret seg da jeg etterspurte positive erfaringer. Da var det noen som viste til dette også. Men det stemmer jo generelt sett bra da du stort sett alltid høre mest og oftest fra de som skriker mest. Men det betyr ikke at alle har samme opplevelse.

Men så til artikkelen;
Det er utvilsomt ikke bra nok slik det fungerer i dag - det er det ingen tvil om. Flere hunder pax og koli har blitt berørt (men av hvor mange tusen som faktisk har benyttet løsningen hadde kanskje vært interessant å se?)

Så er det bare å håpe og tro at dette blir bedre ila høsten.

Men jeg hadde et spørsmål lengre opp som ingen besvarte; er det noen som har erfaringer og merket hvordan systemet fungerer når man reiser med hhv DY og SK?

Naar det gjelder DY vs SK saa er det et litt pussig spoersmaal, det er ganske aapenbart at problemene med Connecting Norway ligger 100% utenfor kundenes (flyselskapene) kontroll - og jeg finner det merkelig at en skulle tro at Tollvesenet eller Avinor paa noen som helst maate forskjells behandler selskapene.

Det er nok betydlig mer enn "noen hundre" som har oplevd problemer, naar 50% av kundene serioest vurderer aa trekke seg ut av ordningen etter aa ha innvestert betydelige beloep, saa er det noe dypt fundamental feil med loesningen slik den fungerer I dag.

Jeg stillte ogsaa et spoersmaal om kostnader, jeg levner liten tvil om at kostnadene til aa drive Connecting Norway blir 100% belastet kundene (flyselskapene) og til slutt passasjerene....hvor mye er du villig til aa la brukerene betale for denne loesningen ?

Mine svaert faa observasjoner ved ankommst fra Stockholm med baade SAS og DY var 8 Avinor ansatte, 3 I gaten og 5 spredt fra gaten til Tax Free inngangen, la oss si at det var 80% av de ansatte (jeg tviler paa at det er saa faa) saa det dreier seg 10 pr skift - det er 30 FTE x NOK 300.000 I aaret - dette maa sammenlignes med konkurende flyplasser som kun har utgifter til Skilting "Domestic Transfer" som bare virker......

La oss si at jeg flyr OSL-FRA-MUC da - aldri trengt noen "domestic" transfer greie i FRA. Man burde fikse det samme måte i Norge... De har vel heller ikke egne innenriksgater i FRA heller... Alt går jo fra A (evt B) der nede.

Back