Replying to Topic 'En velvalgt reiserute'
Etter takeoff ble det servert valgfri drikke, jeg valgte seff sjampis. Det var stort sett 3 FA som serverte vår del av flyet, og serveringen var hyggelig og effektiv. Dagens valg besto av:
Forrett: Ahi tunfisk med tilbehør eller skinke med melon
Hovedrett: Biff, turbot med kokonøttsaus eller kylling
Etter-rett: Ost og kake fra stort kakefat til dessert
Jeg valgte tunfisken og biffen, og bestemte meg for å gå gjennom hele vinkartet. Etter et par glass Duval Leroy Fleur De Champagne 1er Cru gikk jeg over til to glass Maconnais Saint-Veran, en hvit burgunder. Til Hovedretten prøvde jeg først en rød burgunder, cotes-de-Nuits-Villages 2003 Domaine Nicolas Potel, før jeg avsluttet med to glass rød Bordeaux, Saint-Estephe Prieur de Meyney2001.
Man har også en mulighet for ekspress-servering, for å få så mye søvn som mulig. Da får man et kaldt måltid servert på ett brett før resten får forretten sin.
Maten var av standard biz-kvalitet egentlig, omtrent som DL, men dårligere enn både CO og SK. Vinen derimot, er det beste jeg har smakt i luften. Spesielt var Bordeaux'n og Champagnen meget god. Vær så snill Continental, lær litt av AF her, så har dere et suverent produkt!! (hint hint Dag)
Til kaken ble det også servert kaffe og konjakk, selvsagt en meget bra konjakk. Jeg vet ikke helt hvilken det var, men regner med at det var en XO av en mindre produsent, det var iallefall en XO.
Etter en konjakk og ett glass til med rødvin falt jeg i søvn, og våknet ikke før frokost-serveringen var begynt. Det ga meg over 4 timer uforstyrret søvn!
Frokosten begynte litt vel tidlig synes jeg, vi var på cruise over en halvtime etter den var ferdig før nedstigningen begynte.
Til frokost kunne man velge mellom;
- internasjonal frokost med jus, kaffe, te, varm sjokolade, frisk frukt, varme bakervarer, youghurt og eggerøre med tomater og stekte poteter og pølse, eller pannekaker med lønnesiryp og krydret frukt
-kontinental frokost med jus, kaffe, te, varm sjokolade, frisk frukt, youghurt og varme bakervarer
Jeg gikk for full pakke, og dette er den klart beste frokosten jeg har fått over Europa på vei fra USA. Jeg ble faktisk mett, og det hele smakte bra.
Selvsagt fikk vi en remote stand, og måtte kjøre i buss ca 10 min før vi var inne i terminalen. Vel inne hadde jeg under 40 min til SAS flyet mitt gikk, fra en helt annen terminal. Bussturen over til den andre terminalen tok ca 15 min, og på toppen av det hele ble jeg sluppet av på feil pir. Det ga meg en 10 minutter lang løpetur før jeg på nytt måtte gjennom sikkerhetskontrollen. Bakerst i køen hørte jeg "last call scandinavian flight xxx to Oslo", og etter å ha vist boardingkortet til en vakt fikk jeg gå forbi hele køen.
Vel fremme ved gaten fikk jeg beskjed om at bookingen min var kansellert. Flyet var så sent ut fra ATL at Air France regnet med at jeg ikke rakk SAS flighten, og dermed booket meg tilbake til en senere AF flight. Heldigvis har det sine fordeler å ikke fly på billigbilletter, og vips var jeg tilbake på passasjerlista. Jeg mista vindussetet mitt, men jeg kunne ikke brydd meg mindre.
Som sistemann ombord på 73G noterte jeg at flyet var tilnærmet fullt, vi var 8-9 stk i C, 2-3 rader med Y, og resten var vanlig økonomi. Flyet ble ca 20 min sen fra gate, og i kø for take-off sto vi bak en 752 fra CO og en 773ER fra AF. GE90-115 buldrer bra!!
Etter takeoff begynte turbulensen. Kapteinen informerte om at den trolig kom til å vare ca en time, noe den også gjorde. I tillegg kom en forklaring på 5-6 minutter om turbulens, årsaker og hvordan det påvirket flyet. Meget bra! Sikkert mange passasjerer som setter pris på beroligende og forklarende ord. For kvinnen over midtgangen var det ikke nok, hun gråt hele tiden vi hadde turbulens.
Benplassen på sete 2D er ikke mye å skryte av, og setene er standard økonomi med ledig midtsete. Et godt hakk under 1.kl i USA.
Maten var derimot ganske bra. FA kunne opplyse om at C-klasse fikk en varmrett, Y fikk en kald-rett og økonomi kunne kjøpe drikke og snacks.
Varmretten ble servert etter drikke og nøtter, og besto av biff med ris og saus, ost og kake. Som drikke ble det en flaske SAS-sjampis, Nicholas Flauriette (eller noe lignende)
God mat, men jeg var ikke spesielt sulten lenger.
I havet utenfor Danmark ble jeg invitert på et besøk i cockpit. Der satt jeg frem til gate på OSL. Det er ikke mye som slår å fly inn Oslofjorden en klar vinterkveld når man har vært borte fra landet lenge. Vi kunne se skibakkene på Kongsberg, Drammen, Asker, Sandvika og Oslo fra lang avstand. Ruten tok oss rett inn til 01R, med høy fart ned til 3000fot. Vref på 131 og en myk landing.
Alt i alt så har SAS et Euro-C produkt som er på høyde med NW og CO sin 1.kl. Dette gjelder flighter på ca 2 timer i luften. Maten hos SAS er hakket over, mens setene er litt dårligere.
En ting er sikkert, når man har vært i utlandet i lang tid, så er det utrolig godt å gå ombord på et SAS-fly. Man føler seg nesten hjemme!! Dette er noe jeg også har merket tidligere, men denne gangen var det ekstra merkbart.
Fremme på OSL kom selvsagt ikke bagasjen min, det hadde jeg fått beskjed om ved boarding på CDG. Etter 40 min i kø ved skranken fikk jeg registrert det jeg skulle. Bagasjen kom på døra i Oslo 27 timer senere, og krav ble sendt til forsikringsselskapet. 10 dager senere var pengene for ekstrautgifter tilbake på konto.
En liten oppsummering:
Delta connection: En trang og vond flight, heldigvis kort og presis.
Air France: God service, ok seter, ok mat og veldig god drikke. Alt i alt på nivå med DL sin biz-klasse, men dårligere enn CO
SAS: Super service, god mat og drikke, trange seter og en flott tur i cockpit.