En megareise til det afrikanske kontinent

Veldig spennende TR dette.

Ett merkverdig valg av ferie, live på flyprat er goe greier.

Forøvrig er nok dette mye sannsynlig det nermeste jeg kommer Afrika.

Bagasjeløs i Afrika!

Jeg fikk ikke noe særlig ut av oppholdet mitt i Kamerun da jeg ikke følte meg spesielt trygg der. Etter endelig å ha sjekket ut av hotellet så ble jeg kjørt til Flyplassen. De hadde gratis transport så det var et pluss. Hotellet i seg selv var greit nok men det var litt for gammelt i forhold til prisen og hva som ble tilbudt av fasiliteter. Flyplassen i Douala er kanskje 50+ år og det syns, med huller i gulvet og dårlige planløsninger. Jeg snublet i et men det gikk bra. Man kan sammenligne den med en eldre variant av Fornebu før nedleggelsen. Når man skal fly ut av Kamerun så må man betale departure tax i en egen luke på flyplassen. Beløpet var lite men jeg merker det er best om dette er inkludert i billetten fra før.

DLA-ADD
21.07.14
Ethiopian Airlines
B 757-200
Økonomi klasse

Ethiopian Airlines tilbyr konkurransedyktig priser i forhold til mange av de andre afrikanske flyselskapene. Jeg hadde kjøpt en billett til Johannesburg med en overnatting i Addis Abeba. Ethiopian har et meget bra transitt program for de som skal i transitt for mer en 8 timer. Da for man gratis transitt visum, mat, overnatting, måltider og transport. Flyvningen gikk greit men jeg hadde meget bråkete naboer! Matvalget var biff eller fisk og jeg gikk for biff. Det var ikke en veldig stor porsjon men den funket helt greit på den 4 timer lange turen. Flyet i seg selv føltes veldig gammelt og slitt, så jeg var en smule nervøs under flyturen. Gulvet bøyde seg nedover mens man gikk bortover midtgangen. Jeg hadde bedt dem i Douala om kun å sende bagasjen til Addis Abeba da jeg skulle overnatte der en natt. Dette ble gjort og det angrer jeg på da bagasjen ikke kom frem. Addis er kanskje den verst tenkelige plassen hvor en bagasje kan forsvinne på. Flyplassen kan virke moderne men den er kaotisk med for mange folk. De sa dem skulle prøve å få den til Johannesburg neste dag men det skjedde ikke. En og en halv time etter landing så måtte jeg dra til hotellet uten bagasjen.
Hotellet var av en ok standart men gammelt var det og området var ikke helt bra. Maten ved hotellet var ok men ikke noe mer.

ADD-JNB
22.07.14
Ethiopian Airlines
777-200
Økonomi

Dagen startet veldig tidlig og allerede kl.05.00 så måtte jeg stå opp for å rekke 06.00 bussen. Jeg ble kjørt til flyplassen hvor det allerede hadde dannet seg en del kø ved Johannesburg flyet. Etter en time så endret de gaten til buss gate. Det er upraktisk å boarde så store fly med buss gate. Det blir trangt på bussen og det tar lenger tid. Dette flyet var mye bedre en 757en men fortsatt så bar den preg av en viss alder. Det som var bedre her, var at det hadde personlige skjermer på vært sete. På 757en var det gammeldagse rør-tv. Jeg fikk sett en film så det gjorde at turen føltes mye kortere. De har faktisk et godt utvalg av filmer. Jeg så RIO 2. Jeg følte dette var en ren reklame film for Brasil og fotball VM, så filmen var ikke så godt utenkt.

Sør Afrika:
Nå er jeg i Johannesburg. Jeg har sjekket inn på Radisson Blue Gautrain. Dette er et veldig bra hotell som ligger rett ved flytogets(Gautrain) endestasjon. Room service menyen her er veldig billig. En profesjonell hamburger koster for eksempel 80 kr. Sør Afrika er generelt veldig billig og det er meget bra når man må kjøpe nye klær pga. manglende bagasje. Under kommer litt bilder fra rommet og et bilde fra Mandela Square.

Rommet mitt:

Badet:

Mandela Square:

Mandela Square er en fin plass med bibliotek og et stort kjøpesenter og et utvalg av restauranter. I morgen skal jeg fly med British Airways(Comair) til Victoria Falls i Zimbabwe i Club.

ET er helt ok. Kjenner flere piloter som flyr/har fløyet der. Som en sa, da han switchet fra et obskurt Dubai-basert selskap (fritt oversatt etter hukommelsen): 'Deilig å komme til et selskap med opsmanualer. mekanikere som følger boka og organisert crewplanlegging. Heaven!'

Her går det unna i rasende fart !
Jeg har sjekket inn på Radisson Blue Gautrain.

Ja, det var lett å kjenne igjen fra mars. Det er vel for sent, men det ligger en bra grillrestaurant på høyre side av statuen, The Butcher Grill. Spiste også på restauranten på hotellet første kvelden (kom sent) og det var også bra.

Synd med bagasjen, lykke til videre!

ET er helt ok. Kjenner flere piloter som flyr/har fløyet der. Som en sa, da han switchet fra et obskurt Dubai-basert selskap (fritt oversatt etter hukommelsen): 'Deilig å komme til et selskap med opsmanualer. mekanikere som følger boka og organisert crewplanlegging. Heaven!'

Servicen ombord var bra og crewet var vennlige. Maten var også grei for økonomi men flyet fra DLA føltes lit for gammelt. Det skulle vært en 767 men de endret den til 757. Det er bare Nepal airlines som jeg vet har 757 200. AA har vel 300 versjonen?

Servicen ombord var bra og crewet var vennlige. Maten var også grei for økonomi men flyet fra DLA føltes lit for gammelt. Det skulle vært en 767 men de endret den til 757. Det er bare Nepal airlines som jeg vet har 757 200. AA har vel 300 versjonen?

Litt usikker på hva du mener her? Av 757 er jo -200 den vanligste varianten, mens det bare er noen få selskaper som fly -300 (UA, DL, DE, Arkia, FI har en enkelt en og sikkert noen jeg har glemt). Eller mener du en annen flytype?

Litt usikker på hva du mener her? Av 757 er jo -200 den vanligste varianten, mens det bare er noen få selskaper som fly -300 (UA, DL, DE, Arkia, FI har en enkelt en og sikkert noen jeg har glemt). Eller mener du en annen flytype?

Nei 757 200 så da er det 757 200 aa har 100+ AV?

Nei, kun Delta og United (ex Continental og ATA-maskiner) som flyr 757-300 i USA.

757-200 er fortsatt i vid bruk og er kanskje det mest anvendelige flyet Boeing har bygd. ET har faktisk et par ex-ATA maskiner, ET-AMT (!) og ET-AMU. De har også et par av våre gamle kapteiner, og jeg ser inninellom selfies når de er ute og flyr sine 'gamle' fly.

537245_10151909784599491_684833013_n.jpg

Flott og spennende rapport fra et kontinent jeg har sett ganske mye av. Jeg mangler Vest-Afrika, men da du kom til Ethiopian og oestlige og sydlige Afrika foelte jeg meg mer hjemme. Ethiopian er et ganske bra selskap, i luften fungerer det meste og paa de nyere flyene har de bra underholdning, men det kan av til vaere litt slitt interieor ombord, selv paa 787 som jeg nylig proevde. flyplassen i Addis Ababa er ikke saerlig bra, shabby lounger og en daarlig planlagt sikkerhetskontroll. Jeg byttet fly der paa soendag, og da maatte alle skru paa laptoper foer scanning. Mange manglet batteri og det var kun et meget tvilsomt stroemuttak tilgjengelig. Dette foerte til endel forsinkelser. Uansett kan Ethiopian bli et riktig bra selskap med et par grep. Det er riktig som noen sier at det er endel utenlandske piloter som jobber der, paa en av flyvningene snakket piloten gresk etter engelsk, selv om jeg tviler paa at det var spesielt mange grekere ombord.

Flott og spennende rapport fra et kontinent jeg har sett ganske mye av. Jeg mangler Vest-Afrika, men da du kom til Ethiopian og oestlige og sydlige Afrika foelte jeg meg mer hjemme. Ethiopian er et ganske bra selskap, i luften fungerer det meste og paa de nyere flyene har de bra underholdning, men det kan av til vaere litt slitt interieor ombord, selv paa 787 som jeg nylig proevde. flyplassen i Addis Ababa er ikke saerlig bra, shabby lounger og en daarlig planlagt sikkerhetskontroll. Jeg byttet fly der paa soendag, og da maatte alle skru paa laptoper foer scanning. Mange manglet batteri og det var kun et meget tvilsomt stroemuttak tilgjengelig. Dette foerte til endel forsinkelser. Uansett kan Ethiopian bli et riktig bra selskap med et par grep. Det er riktig som noen sier at det er endel utenlandske piloter som jobber der, paa en av flyvningene snakket piloten gresk etter engelsk, selv om jeg tviler paa at det var spesielt mange grekere ombord.

Jeg har lest noen av raportene dine fra blant annet rwand air. Jeg tenkte først å bruke dem men så kom de sent på natten til Johannesburg og det ville jeg ikke. Jeg sr også at det er mye feilprising på fly i Afrika på finn.no så når man kommer til tredjepart så er prisen mye dyrere eller at de ikke kan booke den. Kommer du å bo lenge i Goma? Jeg trodde det var den mest skummleste delen av Kongo? Også litt pga vulkanen der.

Det er hyggelig du har tittet paa mine rapporter om afrikanske selskaper. Rwandair er ganske bra, med et ok rutenett i Afrika, pluss til Dubai.

Jeg skal bo i Goma i noen maaneder til ihvertfall. Goma er et helt ok sted aa bo og vulkanen merker vi lite til. Det var tidligere mulig aa gaa opp til toppen av Niyaragongo som den heter, men det er for farlig naa p.g.a. vaepnede grupper. Det er andre vulkaner i omraadet man kan gaa opp paa.

Endel blir ganske overrasket naar jeg sier at jeg bor i et vanlig hus ved en innsjoe. At jeg kan spille tennis like i naerheten og at det finnes ok barer og restauranter. Slik er det selvsagt ikke overalt i Congo, men det gaar greit aa bo her og det finnes langt farligere steder i verden som, Kabul, Mogadishu og Bangui. I tillegg er klimaet hher ideelt. Det er som en bra norsk sommer aaret rundt, sjelden for varmt eller kaldt. Dessverre er det enorm fattigdom og generell ustabilitet som rammer lokalbefolkningen hardt.

Last edited:
På safari i Afrika og et besøk til Victoria Falls.

Jeg hadde to dager i Johannesburg så jeg hadde håpet at bagasjen min skulle ha kommet frem neste dag. Så heldig var jeg ikke, så jeg måtte kjøpe en ny med nytt innhold. Heldigvis så ligger Sandton city Mall, rett ved hotellet så det ble en smal sak å ordne. Jeg syns det generelle prisnivået i Sør Afrika er lavt. For eksempel så koster en full engelsk frokost og drikke 30 kr på restaurant. Middag trenger ikke koste mer en 100 kr per person. Jeg syns Sandton er et fint område, så jeg vil anbefale dette området for besøk til Johannesburg. Sikkerhet er noe man må tenke på da Johannesburg er en by med mye kriminalitet. Selv så føler jeg at det er en litt rar stemning, men ikke likedan som på Jamaica i Karibia.

24.07.14
JNB-VFA
British Airways (operated by Comair)
Club
B 737-400

Ikke det aktuelle flyet men samme typen:

Denne gangen hadde jeg litt ekstra tid så jeg kunne få litt tid i loungen. Innsjekk gikk greit så ble jeg sendt videre til terminal A, hvor utenlands avgangene er. Jeg trodde det var The Galleries lounge som jeg skulle bruke, i og med at det er BA jeg flyr med. Jeg ble litt overasket da jeg kom frem til en stengt lounge. Jeg fikk beskjed om å gå til Slow Lounge som BA Comair bruker på JNB. Jeg trodde att dette var nokk en dårlig kontrakt lounge alla OSL Lounge. Heldigvis tok jeg feil. Loungen var moderne innredet med mange sitteplasser.

Utvalget av mat var ikke helt på topp men jeg så dem laget en del så det kom.
Denne flyturen er en av de rareste jeg har hatt, men fortsatt så er det Air China som leder den konkurransen. Etter å ha kommet på flyet så ble vi pushet fram og tilbake til gaten da det viste seg å være et teknisk problem om bord. Vi ble bedt om å vente da det ikke skulle ta lang tid å fikse. De sa det var kopco(?) som det var noe problem med sånn at de måtte bytte fly likevel. Folk ble litt frustrert av dette men ting roet seg da boarding startet på nytt.
Kapteinen var meget pratsom og forklarte om alle flyene vi kjørte forbi. Det har jeg ikke opplevd før. Jeg syns crewet virket noe stivt men effektivt. Servicen startet med en gang og jeg fikk en drikke og en pose med nøtter. Jeg var imponert over det store utvalget de hadde av matretter på en så kort flytur. Jeg fikk tilbud om vegetar, biff, fisk og Pasta Bolognese. Jeg gikk for sistnevnte og det smakte godt. Flyturen varte i 1t.45m. Fordelen med Club er at man sitter fremst i flyet noe som er en fordel når man må kjøpe visum ved ankomst. Flyplassen i Victoria Falls kan sammenlignes med Hovden flyplass med passkontroll. Dette er kanskje den minte internasjonale flyplassen jeg har kommet til noensinne. Fordelen med småflyplasser er at ting går raskt, så bagasjen hadde alt kommet etter immigrasjonen.

25.07.14
På safari i Botswana og Chobe Nasjonalpark.

Jeg skulle tilbringe to netter i Zimbabwe men jeg ble tilbudt en dagstur til Chobe nasjonalpark som ligger i Botswana. Turen startet tidlig på morgenen kl. 7.30. Jeg ble kjørt til grensen hvor en jeep stod og ventet. På veg inn i Botswana så må man tråkke i et desinfiserende fotbad grunnet munn og klovsyken.
På dagens program sto en elvesafari og en jeeprundtur. Vi ble tatt med til elven hvor vi gikk ombord i en mindre båt. Dagen ble meget fin og jeg fikk sett mye elefanter, flodhester, antiloper, krokodiller og giraffer. Safari er noe jeg vil anbefale på det sterkeste. Man bør sette av en del tid men en dag gir veldig mye likevel.
Under er det noen bilder fra parken:

En mannlig giraff:

Elefant:

Flodhest:

Ikke stedet for ett bad: :)

26.07.14
Før utsjekk så dro jeg til visningsplatået for Victoria Falls. Jeg fikk en guide som tok meg rundt og informerte om hvordan fossen hadde blitt til for millioner av år siden. Turen varte i ca. 3 timer og etter det så ble jeg fraktet over broen til Zambia, hvor jeg skulle bo på Zambezi Sun. På Zambezi Sun så finnes det ville dyr inne på hotellområdet som for eksempel sebraer, giraffer og antiloper. Jeg så bare sebra og antiloper og det rett utenfor vinduet mitt!
Under er det bilder i fra dagen:

Fossen:

Broen til Zambia:

Rett ved rommet mitt på Zambezi sun:

27.07.14
LVI-JNB
British Airways (operated by Comair)
Club
B 737-400

Hotellet hadde alt bestilt sjåfør til meg så det var bare å dra til flyplassen i Livingstone, som var 40 minutter unna. Jeg ble meget overasket da jeg kom frem til flyplassen. Den virket helt ny og flere ting hadde enda ikke åpnet. Det var lite kø overalt så jeg kom kanskje litt for tidlig. Loungen hadde ikke åpnet men de hadde åpnet en liten bar. Flyturen ellers var hendelsesløs. Etter landing så tok jeg taxi til Radisson blu Gautrain, da jeg ble fornøyd med det fra forrige gang. De har veldig god mat til en meget behagelig pris.

I morgen så er det tid for returen til OSL med Qatar Airways i Gorilla klasse!

Herlig tur og herlig rapport!
Du er f.... meg tøff som gjør dette på egenhånd :)
Hva i all verden får deg til å velge pasta bolognese i Afrika? :D

Herlig tur og herlig rapport!
Du er f.... meg tøff som gjør dette på egenhånd :)
Hva i all verden får deg til å velge pasta bolognese i Afrika? :D

Takk :) Vel jeg er litt skeptisk til biff på fly. Derfor valgte jeg Pasta som var meget bra. Jeg prøvde biffen på tilbaketuren og det var noe som lignet på en MINI hamburger med en skive melon inni. ;) Jeg smakte bifffilleten de har på hotellet her og den var bare fantastisk! Prisen ble 150 kr for biff epplekake med iskrem og 2 colar. Prøv å få det til i Norge...

Back