På safari i Afrika og et besøk til Victoria Falls.
Jeg hadde to dager i Johannesburg så jeg hadde håpet at bagasjen min skulle ha kommet frem neste dag. Så heldig var jeg ikke, så jeg måtte kjøpe en ny med nytt innhold. Heldigvis så ligger Sandton city Mall, rett ved hotellet så det ble en smal sak å ordne. Jeg syns det generelle prisnivået i Sør Afrika er lavt. For eksempel så koster en full engelsk frokost og drikke 30 kr på restaurant. Middag trenger ikke koste mer en 100 kr per person. Jeg syns Sandton er et fint område, så jeg vil anbefale dette området for besøk til Johannesburg. Sikkerhet er noe man må tenke på da Johannesburg er en by med mye kriminalitet. Selv så føler jeg at det er en litt rar stemning, men ikke likedan som på Jamaica i Karibia.
24.07.14
JNB-VFA
British Airways (operated by Comair)
Club
B 737-400
Ikke det aktuelle flyet men samme typen:
Denne gangen hadde jeg litt ekstra tid så jeg kunne få litt tid i loungen. Innsjekk gikk greit så ble jeg sendt videre til terminal A, hvor utenlands avgangene er. Jeg trodde det var The Galleries lounge som jeg skulle bruke, i og med at det er BA jeg flyr med. Jeg ble litt overasket da jeg kom frem til en stengt lounge. Jeg fikk beskjed om å gå til Slow Lounge som BA Comair bruker på JNB. Jeg trodde att dette var nokk en dårlig kontrakt lounge alla OSL Lounge. Heldigvis tok jeg feil. Loungen var moderne innredet med mange sitteplasser.
Utvalget av mat var ikke helt på topp men jeg så dem laget en del så det kom.
Denne flyturen er en av de rareste jeg har hatt, men fortsatt så er det Air China som leder den konkurransen. Etter å ha kommet på flyet så ble vi pushet fram og tilbake til gaten da det viste seg å være et teknisk problem om bord. Vi ble bedt om å vente da det ikke skulle ta lang tid å fikse. De sa det var kopco(?) som det var noe problem med sånn at de måtte bytte fly likevel. Folk ble litt frustrert av dette men ting roet seg da boarding startet på nytt.
Kapteinen var meget pratsom og forklarte om alle flyene vi kjørte forbi. Det har jeg ikke opplevd før. Jeg syns crewet virket noe stivt men effektivt. Servicen startet med en gang og jeg fikk en drikke og en pose med nøtter. Jeg var imponert over det store utvalget de hadde av matretter på en så kort flytur. Jeg fikk tilbud om vegetar, biff, fisk og Pasta Bolognese. Jeg gikk for sistnevnte og det smakte godt. Flyturen varte i 1t.45m. Fordelen med Club er at man sitter fremst i flyet noe som er en fordel når man må kjøpe visum ved ankomst. Flyplassen i Victoria Falls kan sammenlignes med Hovden flyplass med passkontroll. Dette er kanskje den minte internasjonale flyplassen jeg har kommet til noensinne. Fordelen med småflyplasser er at ting går raskt, så bagasjen hadde alt kommet etter immigrasjonen.
25.07.14
På safari i Botswana og Chobe Nasjonalpark.
Jeg skulle tilbringe to netter i Zimbabwe men jeg ble tilbudt en dagstur til Chobe nasjonalpark som ligger i Botswana. Turen startet tidlig på morgenen kl. 7.30. Jeg ble kjørt til grensen hvor en jeep stod og ventet. På veg inn i Botswana så må man tråkke i et desinfiserende fotbad grunnet munn og klovsyken.
På dagens program sto en elvesafari og en jeeprundtur. Vi ble tatt med til elven hvor vi gikk ombord i en mindre båt. Dagen ble meget fin og jeg fikk sett mye elefanter, flodhester, antiloper, krokodiller og giraffer. Safari er noe jeg vil anbefale på det sterkeste. Man bør sette av en del tid men en dag gir veldig mye likevel.
Under er det noen bilder fra parken:
En mannlig giraff:
Elefant:
Flodhest:
Ikke stedet for ett bad:
26.07.14
Før utsjekk så dro jeg til visningsplatået for Victoria Falls. Jeg fikk en guide som tok meg rundt og informerte om hvordan fossen hadde blitt til for millioner av år siden. Turen varte i ca. 3 timer og etter det så ble jeg fraktet over broen til Zambia, hvor jeg skulle bo på Zambezi Sun. På Zambezi Sun så finnes det ville dyr inne på hotellområdet som for eksempel sebraer, giraffer og antiloper. Jeg så bare sebra og antiloper og det rett utenfor vinduet mitt!
Under er det bilder i fra dagen:
Fossen:
Broen til Zambia:
Rett ved rommet mitt på Zambezi sun:
27.07.14
LVI-JNB
British Airways (operated by Comair)
Club
B 737-400
Hotellet hadde alt bestilt sjåfør til meg så det var bare å dra til flyplassen i Livingstone, som var 40 minutter unna. Jeg ble meget overasket da jeg kom frem til flyplassen. Den virket helt ny og flere ting hadde enda ikke åpnet. Det var lite kø overalt så jeg kom kanskje litt for tidlig. Loungen hadde ikke åpnet men de hadde åpnet en liten bar. Flyturen ellers var hendelsesløs. Etter landing så tok jeg taxi til Radisson blu Gautrain, da jeg ble fornøyd med det fra forrige gang. De har veldig god mat til en meget behagelig pris.
I morgen så er det tid for returen til OSL med Qatar Airways i Gorilla klasse!