Siste del: hjemreisen!
Jeg hadde valgt å sjekke inn på det samme hotellet da jeg syns det var veldig bra rom og mat på hotellet. Jeg sjekket ut kl.12.30 og tok en shuttle til flyplassen for å se noe annet en Gautrain traseen. Jeg finner skiltene i Sør Afrika til å være noe forvirrende med lange rare piler som peker vei. Jeg er glad jeg droppet planene med leiebil, da jeg syns trafikken rundt Johannesburg er litt hissig. Om man likevel ønsker bil så husk GPS!
28.07.14
JNB-DOH
Qatar Airways
787-800 Dream Liner!
Gorilla class(C)
Det var så å si ingen foran meg I køen. Jeg liker det når man skal på langtur. Det var rimelig stille i Økonomi køen også. Qatar Airways bruker Shongolola lounge i JNB da denne er nærmest gaten Qatar bruker. Jeg syns de er flinke med selv business lounger i Sør Afrika. Jeg syns flere selskaper her hjemme burde dratt på et kurs. Her var det godt med sitteplasser og matutvalg. Jeg liket ikke designet på stoler og bord overalt, da de virket upraktisk om man ønsket å spise.
Etter en time i loungen så var det på tide å gå om bord. Under er et bilde av sete:
Jeg tok ikke så mange bilder dessverre da lyskvaliteten gjorde det vanskelig. Jeg valgte Arabic Mezze til forrett etterfulgt av en veldig god biffgryterett. Til dessert falt valget på en enkel fruktplate. Jeg syns ikke Qatar er speilet god på dessert. Noe jeg har erfart på tidligere flyvninger med Qatar.
Flyturen ellers var ganske bra fram til Somalia da vi møtte på en del turbulens som varte omtrent en time. Jeg så på litt film men filmene som nettopp har blitt slippet er ikke veldig interessante. Jeg valgte å se Gravity for å fordrive tiden. Dårlig innholdsløs film!
Jeg hadde gledet meg til å prøve de nye loungene på den nye Hammad flyplassen men det sto allerede last call på Oslo flyet så jeg måtte kjappe meg dit.
29.07.14
DOH-OSL
787-800
Jeg vil si at flyturen var nokså like den forrige bare at jeg valgte lam som jeg faktisk fikk et bilde av. Jeg valgte et glass med Tokaij for å prøve en ny type dessert vin. Den smakte mye bedre en den portugisiske vinen jeg prøvde på TAP, men den hadde fortsatt litt bitterhet i seg.
Under ser man bilde av lammet som smakte meget bra:
Etter landing på OSL så tok det 45 minutter å få bagasjen utlevert og priority tags funker som vanlig IKKE!
Oppsummering:
Jeg vil si at Afrika har overasket meg på mange måter både positivt og negativt. Jeg vil nok reise tilbake engang men, da til den sørlige delen. Jeg likte den sørlige delen best selv om vest og sentral Afrika også var spennende og eksotisk. Får å reise til vest Afrika så må man forberede seg godt på forhånd da visum tar veldig lang tid på spesifikke ambassader. Alt i alt så syns jeg Emirates leverte best i økonomi og Qatar best i business. TAP C anbefales ikke på korte distanser i Europa og nord Afrika.
Tusen takk for at du tok deg tid til å lese rapporten min.