Etter at mitt opphold på Novotel Abidjan var over, så dro jeg til flyplassen med litt knappere tid en hva jeg liker selv. Når jeg kom fram på ABJ så var det en stillestående kø som møtte meg. Selvfølgelig så hadde de klart å overbooke flyet så det var noe uklart om jeg kom med på flyet i det hele tatt. Når jeg kom fram til skranken så var det kanskje 40 minutter igjen til flyets avgangstid. De sa de hadde tekniske problemer og at de måtte vente med å gi meg billetter. På dette tidspunktet så begynte jeg å bli noe stresset på mine videre forbindelser. Det var kun 20 minutter igjen når de fikk sendt bagasjen min. Det var heldigvis ikke kø i passkontrollen som overaskende var meget moderne, med automatisk køsystem. Flyplassen i seg selv framsto som ny og moderne i forhold til de andre i regionen. Jeg turte ikke å ta bilder da det kan være forbud. Det var mye politi der og jeg ville derfor ikke risikere noe. Frankrikes president: François Hollande skulle komme samme dag som jeg dro så ekstra sikkerhetstiltak var iverksatt.
ABJ-LFW (via ACC)
17.07.14
KP.023 ASKY Airlines
Økonomi (Det finnes faktiks business ombord)
Bombardier Dash 8-400Q Next Generation
Når jeg kom til gaten så ble frykten min forsterket når jeg så et ASKY fly på vei til rullebanen… Det satt fremdeles en del mennesker på gaten så håpet var enda ikke ute. Etter litt venting så fant jeg ut at de hadde fått et annet fly i lufta til å hente oss som var igjen. Det er service! Det hadde ikke skjedd i Norge… Flyet var helt fullt hele veien. Det stoppet i Accra for å hente/levere ekstra passasjerer. Det hele ble forsinket i Ca.3 timer men det er bedre det en ikke å dra i det hele tatt. ASKY har jeg ikke bilder av men det ligner veldig på Widerøe bare at de har guloransje seter. Drikke er normalt inkludert men jeg fikk litt å spise fordi jeg spurt om det. De fleste av passasjerene skulle vist videre til Nigeria så det ble heldigvis ingen kø i passkontrollen i Lome.(Togo).
Jeg forsøkte å finne en representant fra hotellet men flere mennesker samlet seg rundt meg og sa hotellet mitt var stengt. Mitt instinkt sa at jeg var i ferd med å bli lurt så jeg stolte ikke helt hundre prosent på det som ble sagt. Jeg insisterte på å bli kjørt til Mercure Hotel Sakarawa som jeg hadde bestilt, men alle sa det var stengt så jeg ble kjørt til IBIS i stedet. De sa også at det var plutselig blitt stengt så jeg sjekket inn der. Jeg ville det egentlig ikke for dette er kanskje ett av de styggeste hotellene jeg noen gang har brukt. Bygningen bar preg av slitasje over lang tid. All maling var flasset av og utstyret ellers var i behov for en skikkelig oppusning. Under ser man utsikten mot stranden og havet som var det eneste positivet med dette hotellet.
18.07.14
Lome,Togo-Cotonou,Benin
Med bil
Mercedes av en eldre variant
Denne kjøreturen var et av høydepunktene på turen fordi jeg fikk se noe jeg ellers ikke får ved flyturer. Sjåføren hadde jeg fått via det hotellet som hadde gått konkurs rett før jeg kom til Togo. Turen varte i nesten 4 timer inkludert grense overgang. Veiene fra Lome til grensen var av en meget bra standard og mange kjørte 120 km/h. Veiene etter grensen er noe det verste jeg har sett. De hadde tatt bort den gamle veien så det var gjørme veg helt til Cotonou. De holdt på med å lage ny veg så det var derfor var vegen dårlig. Jeg hadde frivillig valgt IBIS denne gangen da jeg viste at den var ny. Jeg angret ikke på valget. Man kan se bilder på ibis.com.
19.07.14
09.00
Cotonou-Douala
Equatorial Congo Airlines
Økonomi
LC 302
B737-752
Siden flyet denne dagen gikk så tidlig på morgenen så måtte jeg stå opp klokken 06.00 for å hat litt god tid. Jeg sjekket ut av hotellet kl. 07.15 da hotellet lå like ved flyplassen. Når jeg kom til flyplassen så ble jeg fortalt at jeg hadde kommet for sent. Jeg ble meget overasket siden det var en og en halv time igjen til flyet skulle gå så jeg trodde jeg ble lurt. Heldigvis så kom sjefen for innsjekk der å slapp meg inn. Han lurte også på hvorfor jeg kom for sent. Så fikk jeg vite at tiden jeg hadde var en time feil. Normalt så har mobilen min alltid riktig tid men denne gangen hadde den lagret feil tid inne. Derfor hadde jeg kommet til flyplassen 8.30 i stedet for 7.30 som jeg trodde. Denne gangen var jeg ekstremt heldig som fikk sjekket inn. Passkontroll køen var lang så dette ble en litt for spennende morgen. Jeg rakk heldigvis flyet og det var faktisk flere bak meg som skulle på samme fly.
Denne flyvningen ble operert av Privat Air som er sveitsisk. Grunnen til det er at de ikke ønsker at flyene skal bli svartelistet i EU. Personalet om bord var hovedsakelig fra Kongo-Brazzaville men hoved flyvertinnen var sveitsisk.
Flyvningen gikk som normalt og landet noe forsinket grunnet den trege passkontrollen i COO.
Flyplassen i Douala er ikke noe vakkert syn. Den er slitt og er delvis uten vegger. Passkontrollen tok 30 minutter og bagasjen var alt kommet på båndet. Etter tollen så lette jeg etter Le Meridiens hotellbuss. Jeg skikket litt rundt uten å finne den. Så kom det noen å spurte om jeg skulle dit og han ringte etter sjåføren som skulle komme og hente meg. Etter det så begynte den litt skumle utpressingen for penger! :O Jeg burde kanskje gått til politiet men jeg stoler ikke helt på politiet i denne delen av verden. Han var veldig «pushy» og begynte med «small change me, no good» etc. Det ble til at han fikk 150 kr selv om jeg sa nei. Han begynte å oppføre seg truende, så jeg fant ut at det var best å betale litt for å komme seg unna. 150 er ikke så mye uansett.
Nå sitter jeg på Hotel le Merdien Douala som kanskje best kan kalles Le merdien Museum… Her har de heller ikke vert flinke nokk med å ta vare på utstyret, men det er bedre en Ibisen i Lome. Internett fungerer godt men koster 115 per dag. Det er litt i overkant når rommet koster 2500 for 2 dager. Maten på hotellet er ikke helt bra. For eksempel så ble hamburgerbrødet levert helt svart og burgeren smakte brent.
I morgen så drar jeg mot Sør Afrika med Ethiopian Airlines med en natts stopp i ADD. Hotell mat og visum inngår i billetten.
Fortsettelse følger