En flytur sett fra hundens perspektiv?

Så i en liten videosnutt om dem at de stablet i høyden ja, store dyr nede og mindre dyr oppe. På hyller altså... 3 i høyden tror jeg
 
Forresten, noen som vet om det er vanlig at Avro RJ85 ikke tar hunder i lasten? Av stor størrelse, type schäfer.
 
Kan se for meg at et stort hundebur kan være problematisk på f.eks. RJ85. Lasterommet er sikkert høyt nok, men gulvet er vel lavere enn dørkarmen, så det kan kanskje være et problem å få inn buret på høykant...

Vet ikke, bare tipper...
 
Har nå sendt bikkja (cocker Spaniel) men fly, både Norwegian og SAS mellom Norge og Spania og det har gått over all forventning hver gang....På Gardermoen har de tatt godt hånd om frøkna og vi har sett buret bli lastet inn , og når fremme , lastet av...på båndet i Alicante kommer buret og bikkja er selvsagt glade for å se oss...men noe traumatisk opplevelse er det ikke...men dette er jo helt avhengig av hunden, hva den er lært opp til å tåle og hvordan den klargjøres til turen...

Buret må være stort nok, vann på "sutte-flaske" og litt mat samt papirer med navn, adresse etc er viktig og må være på plass....ok ikke minst det som vi opplever så mange glemmer...de viktige vaksinene med stempel i hundes pass...det er kjedelig å komme tilbake til Oslo eller til Spania f.eks uten dette og den ryker rett inn i karantene....det handler om ikke å sette seg inn i regler for hvor en reiser med hunden.

Og til slutt...hunder har etter min mening ikke noe i kabinen å gjøre...det er så mange forskjellige typer mennesker som reiser og en må ta hensy til at ikke alle tåler under eller har allergi etc.... men min mening...;)
 
Last edited:
Og til slutt...hunder har etter min mening ikke noe i kabinen å gjøre...det er så mange forskjellige typer mennesker som reiser og en må ta hensy til at ikke alle tåler under eller har allergi etc.... men min mening...;)

Nuvel. Det er mange mennesker som heller har noe å gjøre i en kabin på et fly, men sånn er nå engang livet ;) Synes dagens system er greit jeg, første mann til mølla og gjensidig respekt.
 
Kan bekrefte at lyset skrus av i lasterommet uansett bryternes posisjon, både på NG og CL (og MD80 hvor bryteren fysisk slås av).

Det er ikke mulig å ha lys på i lasterommet mens døren er lukket, med mindre flyet er på ground service bus (NG og CL) - da blir lyset på (80% sikker på dette).

I følge kommunikasjonsdirektør Thomas Midteie i SAS så plasseres alle dyr som skal reise som frakt i et spesielt lasterom hvor det er både lys og varme. Dette ifølge VG i dag hvor han kommenterer satsingen til den nye PetAirways.
Dette stemmer dårlig med hva som blir opplyst her på forumet og jeg begynner å lure på om hvem som snakker sant. På Sas Cargo har vi ihvertfall alltid oplyst ovenfor kunden at det er LYS i lasterommet.
 
Det er Speedbird som har rett. Det er fysisk umulig å ha lys på i cargo. Hvis du jobber på SAS Cargo OSL kan du stikke innom teknisk å se selv :)

Varme får dyret, men ikke noe lys :)
 
Det er ingen tvil om hvem som snakker sant, og det blir ikke bare litt mørkt i lasterommet på en 737, det blir normalt et totalt mørke (har dog sett et par unntak)...
Perfekt for lange turnarounds hvor man sitter i "belly" og venter på bagasjen på trøtte dager... Hehe..
 
Det er Speedbird som har rett. Det er fysisk umulig å ha lys på i cargo. Hvis du jobber på SAS Cargo OSL kan du stikke innom teknisk å se selv :)

Varme får dyret, men ikke noe lys :)

Jeg tror jo på Speedbird, og synes da det er meget rart av kommunikasjonsdirektøren å påstår at det er lys i lasterommet. Er det ikke hans jobb å informerer korrekt, og ikke villede våre kunder ???
 
http://www.smp.no/article/20090715/NYHETER/959021918

En dagstur kostet tårer, svette og ti tusen kroner.
Sonja Brogstad og valpen Nokas opplevde et mareritt av en reise forrige uke. Hun hadde bare tenkt seg en dagstur til Østlandet da hun skulle hente sin nye golden retriever-valp.


---

Kjipent, men ansvaret ligger vel litt på begge parter. Hundekjøper burde nevnt at hun hadde en stor rase, mens informasjonen fra Norwegian per telefon burde inneholdt faktasetningen "hunder over 8 kg inkludert bag'ens vekt tillates ikke i flyet".
 
blazius said:
Militære og politiets tjenestehunder er som regel øvd i å hanskes stressende situsjoner som dette. Det finnes hunder i det Norske forsvaret som er trent i fallskjermhopp (hengende i hundeførerens sele).
Nja, er det så mange igjen av fallskjermhundene da? Etter deg jeg har skjønt sluttet HJK med dette for en del år siden fordi det var ineffektivt å ta med utstyr, mat og drikke til både seg selv og hund på oppdrag i forhold til å ta med seg utstyr som til en tilfredsstillende grad erstatter hundens egenskaper i felten (dog, ikke nesa). Kan ikke se for meg at det er mange av fallskjermhundene som er i tjeneste lengre nå, men det er bare det jeg tenker. Det er godt mulig at jeg tar helt feil :)
 
Last edited:
Snakk om uheldig dame! Først treffer hun en ekte firkant-byråkrat bak skranken i Norwegian, så noen tullinger på hotellet som glemmer å vekke henne, så nok en firkant-byråkrat, denne gang en konduktør, så en drosjesjåfør som ikke visste veien - og det var muligens flere glipp underveis. Jeg falt faktisk ut av tellinga. Jøsses!
 
Kjipent, men ansvaret ligger vel litt på begge parter.

Jeg synes det virker som om dama ikke får med seg ting som burde være enkle å oppdage...

  • Det er enkelt å ta med hund på toget, men du må si ifra om at du har med hund når du kjøper billetten. Her fikk hun beskjed om at det ikke var hundeplasser på avgangen.
  • Det er ikke bra at hotellet vekket henne sent, men likevel - hvordan er det mulig å ikke nå toget når du bor på Radisson Gardermoen og har 30 minutter på deg? Det tar max. 5 minutter å gå fra rommet og ned, da kan man pakke og sjekke ut på 10 min. og spise frokost i 10 min og likevel stå på perrongen 5 min. før toget går.
  • Så må damen låne mobiltelefoner for å ringe rundt? Er det ikke nok å bruke en telefonkiosk og ta én samtale til en som kan formidle videre? Dessuten selges det ladere på OSL, og de fleste hoteller har liggende et lite lass gjenglemte ladere man kan låne (eller få).

Ut i fra dette lurer jeg på om hun ikke har oppfattet (eller ønsket å oppfatte) restriksjonene for kjæledyr i kabinen...
 
ETT kilo?? At det gaar an... Elendig av Norwegian dersom damen her snakker helt sant


Tja, kor mykje over skal ein gå før det er for mykje då Tommy? tre kilo? 5 kilo? ti kilo? Her er det nok betre med det Kenneth seier, the hard line...
 
Back
Top