En flytur sett fra hundens perspektiv?

Noen bikkjer tåler det bedre enn andre .. da jeg jobbet i SEA hadde vi en ukentlig Tristar til Japan for Forsvaret, og der kunne vi ha opptil 10 kasser med kjæledyr i lasterommet. Men de ble tatt svært godt vare på og Air Mobility Command har svært detaljerte ordrer for hvordan denne transporten gjennomføres.

Bikkja mi måtte fly ATL-SEA i 2001, noe som ikke gikk spesielt bra. Derfor ble det biltur gjennom Amerika for bikkja og meg da vi flyttet tilbake. Nå gjenkjenner han til og med 'rest stop'-skiltene ... :p

eg kjenner ei dame som hadde en svart katt. Og den ble sendt inn i baggasjerommet i flyet på vei til Molde fra Bergen. Hun fortalte også at katten var blitt sprøytet inn noe beroligende middel som gjorte at katten sov det meste av turen..

Nåh... Så ille er det nok ikke... Er da mennesker som sørger for å få seg noen drops av legen sin før de skal ut å fly også... Hehe...

Veterinæren i Alta go oss klar beskjed om at vi heslt skulle unngå bedøvelse på hunden, da sviktende sanseintrykk kan bidra til å forsterke hundens frykt for hva som skjer...

Er ellers enig i at en biltur nok er å foretrekke dersom det lar seg gjøre, siden hunden da har lett tilgang til deg, og visa versa....

Nåh... Så ille er det nok ikke... Er da mennesker som sørger for å få seg noen drops av legen sin før de skal ut å fly også... Hehe...

Virker som det er relativt vanlig, spesielt i utlandet! Et av de større flyskrekkforumene har som et av rådene på sin topp-10 liste: "get drugs, they will help you". Not by my taste.

Blir det en vane å dope bikkja for hver jul du drar hjem til mor og far, kan den fort få nyresvikt. Det har jeg opplevd i nær familie..... Kan vel konkludere med at man strekker seg så langt som mulig for å ikke fly med bikkja, men må man så må man - og er man heldig får man omtenksomme folk både på bakken og oppe i cockpit :)

Huff har hørt alt for mye bjeffing (og uling) fra hunder i lasterommet. Jeg ville aldri sende min hund på den måten!

Jeg vil ikke si aldri, men etter den erfaringen vi gjorde med familiehunden på tur til og fra New Zealand vil jeg si det slik;

- Dersom jeg får egen hund, så vil jeg så langt som praktisk mulig unngå å sende hunden med fly. Og om jeg skulle bli nødt til å sende hunden med fly, så vil jeg gjøre det jeg kan for å gjøre det bedre for både hunden og dem som skal ta seg av hunden underveis.

Den roligste hunden jeg har hatt med meg på fly, lå under klappsetet i cockpiten. Sov som en stein hele veien, unntatt når flyvertinnene hadde den med bak og ga den mat og kos. Kan anbefales, dog med unntak for store hunder :D

Noen bikkjer tåler det bedre enn andre .. da jeg jobbet i SEA hadde vi en ukentlig Tristar til Japan for Forsvaret, og der kunne vi ha opptil 10 kasser med kjæledyr i lasterommet. Men de ble tatt svært godt vare på og Air Mobility Command har svært detaljerte ordrer for hvordan denne transporten gjennomføres.

Militære og politiets tjenestehunder er som regel øvd i å hanskes stressende situsjoner som dette. Det finnes hunder i det Norske forsvaret som er trent i fallskjermhopp (hengende i hundeførerens sele).

Alice liker seg godt ombord i fly og hadde garantert faatt plass under klappen ;-)

Picture138-1.jpg

Hihi, søt! Ikke så verst snute på henne heller, noen mopser har jo så sammenpressa snute at de har problemer å puste selv i 0-graders vær...

Militære og politiets tjenestehunder er som regel øvd i å hanskes stressende situsjoner som dette. Det finnes hunder i det Norske forsvaret som er trent i fallskjermhopp (hengende i hundeførerens sele).

Disse er forøvrig også AVLET til slikt arbeid. Flere års linjeavl med MH/FA og andre mentale tester hvor skuddsikkerhet, stabil psyke og mot blir vurdert, gir særdeles stabile hunder. Dog hunder som virkelig bør få jobbe med noe, og ikke kun være familiehund ;)

50 pets i en Beech 1900??? Det må være hvite mus ....

Som det står i artikkelen:
På selskapets ruter blir hunder og katter plassert i hovedkabinen under flyturen. Kabinen på et Beech 1900-propellfly er gjort om for å tilpasses de spesielle passasjerene. Setene er fjernet og byttet ut med bur.
Men tviler nok på at man får 50 St. Bernardshunder inn i kabinen. :p Kanskje stabler de burene i høyden også?

Back