Hjelp til reiseplanlegging til USA/Canada 2021

frdrk

Newcomer
Vi er et gjeng som har begynt å planlegge den årlige skiferien for 2022. Siden turen til alpene i år ble skrinlagt pga Covid-19 tenker vi å fleske til med en tur til Whistler i 2022.
Når vi først beveger oss over dammen er planen å ha oss en liten storbyferie i Los Angeles først hvor vi skal være noen dager med leiebil osv før vi tar flyturen videre til Vancouver.
Hjemreisen blir fra Vancouver og hjem til Tromsø.

Vi har enda ikke bestemt oss for om vi skal ta med skiutstyr fra Norge, men slik jeg ser det nå er det 80% sjanse for at det blir å skje.

Jeg har leita en del på nett de siste timene for å se om jeg finner noe som er akseptabelt mtp mellomlandinger osv. og har derfor noen spørsmål ang. dette.

Siden vi skal reise fra TOS til LAX har vi to valg. Med overnatting eller uten overnatting i Oslo før turen går over dammen.

Uten overnatting: SAS fra OSL til EWR med 1,5 time stoppover før turen går videre med United til LAX.
Hvordan er det med custom, bagasje og imigration på EWR før vi skal videre til LAX?

Med overnatting: Da er valget mellom SAS eller Lufthansa fra hhv. København eller Frankfurt direkte til LAX. Her må vi har en overnatting i Oslo for å rekke morgenflyet til en av hubbene.

Retur:
Air Canada/SAS; YVR - EWR - OSL - TOS, stoppover på EWR på 2 timer.
Lufthansa; YVR - FRA - OSL - TOS

Hva ville dere sett på som det beste alternativet om skiutstyr skal medbringes?
Eventuelt hva er best om skiutstyr ikke blir med?

Takk på forhånd :)

Last edited:
Re: Hjelp til reiseplanlegging til USA/Canada

Vi er et gjeng som har begynt å planlegge den årlige skiferien for 2021. Siden turen til alpene i år ble skrinlagt pga Covid-19 tenker vi å fleske til med en tur til Whistler i 2021..

2022, mener du forhåpentligvis? Ikke regn med å kunne gjennomføre dette i år ..

Hehehe, ja du har helt rett!
Ikke bare bare å omstille seg hvert år.....

Toll og immigrasjon på første stopp i USA. Også hvis du skal til Canada. Bagasjen leveres igjen på egne skranker bak tollen.

EWR-LAX er seigt etter en tur over dammen, så jeg hadde helt klart valgt en av de direkte flightene til LAX. SK og LH har vel samme reglene for skiutstyr, vel?

Har reist OSL-EWR-LAS én gang. Etter det har det blitt via LAX, SFO eller til nød ORD.

Toll og immigrasjon på første stopp i USA. Også hvis du skal til Canada. Bagasjen leveres igjen på egne skranker bak tollen.

Fra min erfaring med tidsforbruk i DEN før vi fikk bagasjen er dette egentlig bare å glemme....

EWR-LAX er seigt etter en tur over dammen, så jeg hadde helt klart valgt en av de direkte flightene til LAX. SK og LH har vel samme reglene for skiutstyr, vel?

Er ganske kjiip med en ny flight på nesten 6 timer etter en flight på 8 timer.
De har veldig like regler for skiutstyr, men må kanskje undersøke dette litt mere.

Stemmer i med andre her, velg for guds skyld fly fra Europa til vestkysten. Det er mega seigt med EWR-LAX etter en tur over atlanteren, jeg kommer aldri til å gjenta det.

Det beste er helt klart å ta et direkte LAX fly om dere skal være der, ellers er det veldig greit å benytte SAS til SFO også med flybytte der og da slipper du overnatting på utreise fordi det går noen timer senere fra CPH. Merk at du gjerne ikke finner slik rute på sas.no, jeg bruker faktisk reisebyrået på jobben til å konstruere slike men du kan jo leke litt med Google flights multi-city.

Det beste er helt klart å ta et direkte LAX fly om dere skal være der, ellers er det veldig greit å benytte SAS til SFO også med flybytte der og da slipper du overnatting på utreise fordi det går noen timer senere fra CPH. Merk at du gjerne ikke finner slik rute på sas.no, jeg bruker faktisk reisebyrået på jobben til å konstruere slike men du kan jo leke litt med Google flights multi-city.

Merkelig nok kom dette alternativet opp på sas.no, men tror vi velger å utelukke dette pga skiutstyr.

Virker som at alt ut over et kolli drar prisen opp betraktelig i statene.

Air Canada kjører veldig lik policy som SAS og lufthansa når det gjelder skiutstyr. På en flight fra LAX til YVR kan man reise premium economy og få med skiutstyr uten ekstra kostnad.

Har bodd i YVR og hatt sesongkort i Whistler, til og med en egen pow-løype oppkalt etter meg ;)

Forstår ikke hva dere skal gjøre i LAX i det hele tatt, såfremt nær familie eller venner skal besøkes. For et høl av en by (min mening), og bare styr med skiutstyr på slep. Ikke særlig varmt heller vinterstid. Spar California til senere, masse skiområder i BC (Canada) og mye gøy i YVR!

Tipset uansett er å lande i den byen man skal være i; Europa-by USA/Canada-destinasjon er svært lite gøy uansett alder og kan nesten garantere høy risiko for kolliproblemer (lite gøy å leie ski(utstyr) når man har med eget). På vei hjemover betyr mellomlanding mindre, skal tross alt bare hjem. Kanskje du klarer å få inn FRA-TOS eller CPH-TOS som gikk om vinteren før corona.

LAX var mest ment for å oppleve noe mer mens man allerede er på tur.
Dessuten har ingen av oss har vært i LA og det kunne vært gøy med en kjøretur til f.eks Las Vegas eller andre omkringliggende byer.
For å oppleve sommer kan man reise andre plasser.

TOS-FRA har hatt avgang så sent fra TOS at du ikke rekker FRA-YVR/LAX samme dag.
FRA-TOS er kanskje en mulighet, men det virker som det er for tidlig å booke dette.

TOS-CPH stiller seg likt med TOS-FRA
CPH-TOS er det enda ikke satt opp etter det jeg ser.

Har ogsaa resist mye med Ski Utstyr / Windsurfing utstyr foer jeg flyttet hit og vil anbefale aa planlegge leiebil med plass til ski og resten av gjengen (3-4 ?) inne i bilen. Los Angeles har nok lite utvalgt av biler med OK Takstativ loesninger. Bestill en stor SUV (Chevy Suburban / Ford Expedition etc.)

Som mange er inne paa - styr unna mellom landing paa Oest Kysten - fly rett inn Los Angeles - og tenkt ogsaa paa overnatting i Frankfurt eller Koebenhavn, koster neppe mere enn paa OSL og slipper aa staa gry tidlig.

Som petter380 har jeg ogsaa bodd rett syd for Vancouver og hatt Whistler som «base» det er bra kvalitet paa utleie Ski / Stoevler i Whistler.

Ville anbefalt å leie skiutstyret der man skal. Blir mye knot å kjøre rundt med det på slep særlig om man er i LA området også. Støtter også det å fly direkte Europa-vestkysten, mellomlanding i USA bør unngås i så stor grad som mulig, så man bør fly nærmest dit man faktisk skal fra Europa. Er også flere skidestinasjoner i California - Lake Tahoe området har en god del bakker - dette kan lett nås med en kjøretur fra SFO (her har jeg faktisk ignorert et skilt hvor det stod chains required som blinket med en leiebil over et fjellpass - heldigvis ingen highway patrol på veien). Men jeg skulle avlevere den jævla leiebilen i Reno uansett liksom.

Last edited:

LAX var mest ment for å oppleve noe mer mens man allerede er på tur.
Dessuten har ingen av oss har vært i LA og det kunne vært gøy med en kjøretur til f.eks Las Vegas eller andre omkringliggende byer.
For å oppleve sommer kan man reise andre plasser.

Hvis dere er opptatt av å oppleve noe annet "mens man allerede er på tur" så finnes det mange andre muligheter enn LAX og tilhørende. LAX er fort 4 timer omvei med fly. YVR har like mye å tilby som LAX, og hvis dere er så mega gira på USA, så er SEA et meget godt alternativ - hvor man også kan stå på ski rundt Mt. Baker som fort får samme (og gjerne mer) snø enn Whistler-området. Samtidig er jeg en rimelig ekstrem "powder hound" og prioriterer skiopplevelser svært høyt. Fordelen Whistler har her er hvis (når...) det blir down-days så kan dere reise til YVR på < 1,5time og videre til SEA. Personlig så blir jeg fornøyd når skifolk kombinerer storbyferie, da det blir mer untouched snø på meg ;)

Uansett god tur når det måtte bli, jeg drar østover for ski :D

Hvis dere er opptatt av å oppleve noe annet "mens man allerede er på tur" så finnes det mange andre muligheter enn LAX og tilhørende. LAX er fort 4 timer omvei med fly. YVR har like mye å tilby som LAX, og hvis dere er så mega gira på USA, så er SEA et meget godt alternativ - hvor man også kan stå på ski rundt Mt. Baker som fort får samme (og gjerne mer) snø enn Whistler-området. Samtidig er jeg en rimelig ekstrem "powder hound" og prioriterer skiopplevelser svært høyt. Fordelen Whistler har her er hvis (når...) det blir down-days så kan dere reise til YVR på < 1,5time og videre til SEA. Personlig så blir jeg fornøyd når skifolk kombinerer storbyferie, da det blir mer untouched snø på meg ;)

Uansett god tur når det måtte bli, jeg drar østover for ski :D

Nå er ikke LA og ski noen motsetning heller. Det skal være svært så gode forhold for ski i Mommoth, der sesongen stort sett varer til langt ut på forsommeren.

For en lettere kombinasjon kan dere og bruke SFO og kjøre til Lake Tahoe. Tror kanskje ikke det kan måle seg med Whistler eller Banff, men har ikke vært på noen av de. Såfremt du ikke flyr direkte til destination uten stopp utenfor Norge ville jeg ha leid ski og utstyr, om du ikke er halvproff med utstyr deretter.
Som en annen sa, LA i seg selv er et høl. Mye fint rundt byen, og 6-7 timer kjøring fra SFO.

Hovedplanen var først å fly direkte til LA og være der i ca 4 døgn for deretter å fly LAX - YVR. Kommer ikke på tale å bruke mye av ferietiden på å kjøre helt til Whistler fra LA med skiutstyr og 5 stk i en bil.

De fleste av oss er godt over gjennomsnittet gode på ski og har ganske høy kvalitet på utstyret. Jeg glemmer aldri den gangen vi skulle til Sölden og jeg ikke fikk med mitt eget skiutstyr fordi jeg var for sen å booke plass til skiutstyret. Jeg fant aldri sko som passet mine "klompfoter" og skiopplevelsen ble dessverre deretter. For ikke å snakke om prisen på leie av utstyr...
Skal jeg reise biz har jeg allerede mulighet til å ta med eget utstyr uten at det koster noe ekstra.

Hovedplanen var først å fly direkte til LA og være der i ca 4 døgn for deretter å fly LAX - YVR. Kommer ikke på tale å bruke mye av ferietiden på å kjøre helt til Whistler fra LA med skiutstyr og 5 stk i en bil.

De fleste av oss er godt over gjennomsnittet gode på ski og har ganske høy kvalitet på utstyret. Jeg glemmer aldri den gangen vi skulle til Sölden og jeg ikke fikk med mitt eget skiutstyr fordi jeg var for sen å booke plass til skiutstyret. Jeg fant aldri sko som passet mine "klompfoter" og skiopplevelsen ble dessverre deretter. For ikke å snakke om prisen på leie av utstyr...

Skal jeg reise biz har jeg allerede mulighet til å ta med eget utstyr uten at det koster noe ekstra.

Skjønner ikke hvorfor dere da velger å bruke ferietiden på LAX i 4 jetlagga døgn, hvis dere er over gjennomsnittet gode på ski. Det geniale med ski er måten man blir tvunget over i den riktige tidssonen - sovner ikke med ski på bena. I tillegg kommer man seg lett opp på morgenen for den beste snøen... Må innrømme at man blir litt nysgjerrig på hvorfor dere vil til LAX-området ref. dine svar i denne tråden! [emoji38]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Når vi er fem stykker som skal på tur i over 2 uker må man alltids svelge noen kameler og inngå noen kompromisser for at det skal bli spiselig for alle sammen i gruppen.
Kan nevnes at dette er en ren guttetur og en i gruppen vil se på bildeler til et veteranbilprosjekt han har gående hjemme i Norge. Andre vil f.eks gå på Disneyland eller Universal studios etc. Neste mann vil igjen besøke familien sin i USA når han først tar seg en tur over dammen.

Som sagt innledningsvis bruker vi vanligvis bare å ha oss en uke i Alpene med 6 skidager, men på denne turen som planlegges ligger det ca 10 skidager i pakken.

Du skriver "Når man først er på tur" og "Når man først er over dammen".

Kan man ikke reise flere ganger? :8:

Back