Embraere til "SAS Link"?

CAE har gått fra å søke «experienced type rated» piloter, via «type rated,» til folk uten rating men med erfaring, og nå til kapteiner med 1500 timer, som er minstekravet for ATPL i det hele tatt, og uten rating. Tipper de fleste med Embraer-rating i Europa har jobb allerede, og det Link tilbyr er neppe nok til å få folk til å pendle til BGO på helvariabel roster. Siste nytt er visst at folk har fått jobb etter telefonintervju og online psykologitest.

Og en viktig faktor her er vel også lønn? Mener å huske at SAS Link betaler pilotene sine 36 000 kr måneden før skatt, inkludert alle tillegg! Med slike vilkår rekrutterer man ene og alene de pilotene som ikke fikk jobb noe annet sted
 
Og en viktig faktor her er vel også lønn? Mener å huske at SAS Link betaler pilotene sine 36 000 kr måneden før skatt, inkludert alle tillegg! Med slike vilkår rekrutterer man ene og alene de pilotene som ikke fikk jobb noe annet sted

36 000 kr måste vara startlönen för en first officier?
 
36 000 kr måste vara startlönen för en first officier?



Jepp. Egentlig er den 32 000 kr, men hvis man regner med litt duty-tillegg, nærmer den seg 36 000 kr. Kapteiner får et tillegg på 19 000 kr. Verdens dårligst betalte kapteinsjobb i verdens dyreste land
 
Jepp. Egentlig er den 32 000 kr, men hvis man regner med litt duty-tillegg, nærmer den seg 36 000 kr. Kapteiner får et tillegg på 19 000 kr. Verdens dårligst betalte kapteinsjobb i verdens dyreste land


En liten vesentlig detalj, men bare for å sammenligne riktig, så er det vel her snakk om danske kroner, gitt det ser ut som en dansk kontrakt?

Det er riktignok fortsatt snakk om en lav pilotlønn, men det hjelper litt å legge på 39% (basert på dagens valutakurs)
 
En liten vesentlig detalj, men bare for å sammenligne riktig, så er det vel her snakk om danske kroner, gitt det ser ut som en dansk kontrakt?

Det er riktignok fortsatt snakk om en lav pilotlønn, men det hjelper litt å legge på 39% (basert på dagens valutakurs)

Feil.

NOK i Norge
DKK i Danmark
 
Når man så tænker på at startlønnen i det nyoprettede Mærsk Air Cargo, som aktivt søger piloter, er ca 50.000DKK for en styrmand, kan man tænke sig til hvilke kandidater man så får ind ind i det hæderkronede SAS…..
 
I dagens marked er dette lite sannsynlig på lang sikt. Folk kommer til og hoppe videre så fort de får nok timer. Og dette skal være SAS…
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

Kanskje de tørker støv av NorLink igjen også :D

Hjulet er ofte rundt, og organisatorisk hukommelse er kort i de fleste bedrifter, så vi venter i spenning på neste sjef, og keiserens nye klær!
 
Re: Embraere til "SAS Midsize"?

, så vi venter i spenning på neste sjef, og keiserens nye klær!

Det vil neppe skje på de første par årene og hvilken person vil ønske å ta over før re-struktureringen er på plass og selskapet i eventuelt stabil drift ?
 
Så når det er ferdig restrukturert, så blir det ny sjef, og med en tilhørende ny restrukturering. Da skal de tilbake til Core SAS. Neverending story.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
 
Så når det er ferdig restrukturert, så blir det ny sjef, og med en tilhørende ny restrukturering. Da skal de tilbake til Core SAS. Neverending story.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

Og så blir de for små for ‘mainline’ og blir erstattet av Cityjet, DAT og Bottomfeeder Air fra Tasmania. Ellerno.
 
Så når det er ferdig restrukturert, så blir det ny sjef, og med en tilhørende ny restrukturering. Da skal de tilbake til Core SAS. Neverending story.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

Ja det kan du jo mene - men det er faktisk sådan strategisk planlægning fungerer i de fleste selskaber i denne verden.

En ny CEO sætter sin egen strategiske retning, og organiserer virksomheden efter denne.

Og ja det kan betyde at man havner på en strategi, som er forsøgt tidligere. Det behøver ikke betyde at nogen tager fejl.

Man skal først blive bange hvis man havner i virksomhed der ikke laver forandringer og som ikke omorganiserer. Så er du havnet i en virksomhed som IKKE følger med udviklingen i virksomhedens forretningsmiljø og marked.
 
Last edited:
Ja det kan du jo mene - men det er faktisk sådan strategisk planlægning fungerer i de fleste selskaber i denne verden.

En ny CEO sætter sin egen strategiske retning, og organiserer virksomheden efter denne.

Og ja det kan betyde at man havner på en strategi, som er forsøgt tidligere. Det behøver ikke betyde at nogen tager fejl.

Man skal først blive bange hvis man havner i virksomhed der ikke laver forandringer og som ikke omorganiserer. Så er du havnet i en virksomhed som IKKE følger med udviklingen i virksomhedens forretningsmiljø og marked.


Så det er den som tidligere avvek fra en suksessfull strategi som gjorde feil. ;)

Nei, du har rett i mye, men desverre har SAS i mange år blitt vanstyrt i leddene under toppen av folk som har vært mer opptatt av å beskytte hverandre og egne lommebøker, enn hva som er best for firmaet. Kundeservice og IT har spesiellt fått lide under dette ...
 
De må vel ha kadettprogram nå, for erfarne folk gidder vel ikke begynne på de vilkårene til SAS når de kan få vesentlig bedre vilkår i alle andre selskaper i Norge p.d.d…
 
Back
Top