Embraere til "SAS Link"?

De sa det samme på "EBD-treffet"

På EBD-træffet i CPH snakkede de også om at de var ved at lukke en aftale med bedre internet ombord på flyene. Aftlen forventede de kunne offentliggøres i slutningen af året, men at det naturligvis derefter ville tage en god stund at få installeret og implementeret dette. Det nye internet skulle installeres på både A330/350, A320 og Embraer. Så en del tyder på at SAS planlægger at have dem i flåden en god stund endnu.
 
Ytterligare tre maskiner påväg till SAS Link! :)

SE-RSU
SE-RSV
SE-RSX

Samtliga har tidigare flugit för Tianjin Airlines. Men är enbart ca 6 år gammla.
 
Virker som det gjøres konstant, ny annonse i dag, Men OSL og ARN er vel ennå ikke operative baser her?
Med 3 nye fly (og muligens flere. Har jo vært snakk om inntil 30 fly til) så trengs det vel flere piloter og kabinansatte.
Og det virker som om stadig mer trafikk overtas av SAS Link og Embraene på OSL.
ARN er dem vel ikke så ofte innom enda, men muligens det er planen om økt tilstedeværelse også der i fremtiden.
De dukker nå stadig mer opp på slinger ex OSL som ikke går innom BGO og CPH.

Ellers har det jo vært rykter om at arbeidsforholdene i SAS Link ikke er helt optimale, så de har nok muligens noe større gjennomtrekk av ansatte og dermed oftere nye utlysninger .
 
Med 3 nye fly (og muligens flere. Har jo vært snakk om inntil 30 fly til) så trengs det vel flere piloter og kabinansatte.
Og det virker som om stadig mer trafikk overtas av SAS Link og Embraene på OSL.
ARN er dem vel ikke så ofte innom enda, men muligens det er planen om økt tilstedeværelse også der i fremtiden.
De dukker nå stadig mer opp på slinger ex OSL som ikke går innom BGO og CPH.

Ellers har det jo vært rykter om at arbeidsforholdene i SAS Link ikke er helt optimale, så de har nok muligens noe større gjennomtrekk av ansatte og dermed oftere nye utlysninger .

Med 15% lavere lønn enn den allerede dårlige skalaen til mainline SAS, helvariabel roster, tvangsutlagt ferie i januar og november, og det faktum at selskapet trekker deg vilkårlig 6.2% av månedslønnen din opptil 15 dager i året på toppen av det igjen gjennom tvungen permisjon uten lønn, så er det ikke så rart at de sliter med å finne folk. Skandinaver som gidder å leve med de vilkårene er det nesten tomt for, og pendlere som gidder å leve med de vilkårene er det enda færre av. De har gått fra å stille krav til type rating og et visst antall timer i annonsene sine, til å takke ja til folk som har puls og flysertifikat som kvalifikasjoner, omtrent. Nå ser jeg de søker non type rated captains, og det er jo omtrent så lavt man kan gå i krav for å få tak i folk til en slik jobb.
 
Last edited:
Med 15% lavere lønn enn den allerede dårlige skalaen til mainline SAS, helvariabel roster, tvangsutlagt ferie i januar og november, og det faktum at selskapet trekker deg vilkårlig 6.2% av månedslønnen din opptil 15 dager i året på toppen av det igjen gjennom tvungen permisjon uten lønn, så er det ikke så rart at de sliter med å finne folk. Skandinaver som gidder å leve med de vilkårene er det nesten tomt for, og pendlere som gidder å leve med de vilkårene er det enda færre av. De har gått fra å stille krav til type rating og et visst antall timer i annonsene sine, til å takke ja til folk som har puls og flysertifikat som kvalifikasjoner, omtrent. Nå ser jeg de søker non type rated captains, og det er jo omtrent så lavt man kan gå i krav for å få tak i folk til en slik jobb.

Fascinerende hvordan en samlet fagforeningsbevegelse stod bak kjøret mot Wizzair i 2021, samtidig som Peggy og co aller helst flyr SAS. Ubegripelig at folk vil jobbe med en sånn kontrakt.
 
Fascinerende hvordan en samlet fagforeningsbevegelse stod bak kjøret mot Wizzair i 2021, samtidig som Peggy og co aller helst flyr SAS. Ubegripelig at folk vil jobbe med en sånn kontrakt.

Ja, det har mistet brodden litt det der.

De aller fleste hadde ikke jobbet der hvis ikke flybransjen var så sær at man ikke får med seg ansiennitet mellom selskap. Det låser i stor grad folk til det selskapet de begynte i, spesielt etter å ha klatret noen trinn på skalaen. Dette vet arbeidsgiverne å utnytte. Hadde en ingeniør, økonom eller hvem som helst som ikke er like låst til en arbeidsgiver, blitt forelagt en sånn kontrakt hadde nok vedkommende forsvunnet rimelig kjapt.
 
Embraere til "SAS Link"?

Fascinerende hvordan en samlet fagforeningsbevegelse stod bak kjøret mot Wizzair i 2021, samtidig som Peggy og co aller helst flyr SAS. Ubegripelig at folk vil jobbe med en sånn kontrakt.



Vi faar haape SAS forbedrer vilkaarene for aa holde paa folk. Det er mye gjennomtrekk. Jeg hadde uansett en god tur i en smekkfull Embraer til AAR denne uken. Noen poeng some skulle gaa ut ble utnyttet til en oppgradering til Plus og det ble ytet god service av danskene i besetningen ombord. Mange danske passasjerer hadde vaert i Oslo for aa se sitt haandballag bli verdensmestere, og de var så klart glade for en vellykket tur.



LO presterte aa protestere mot davaerende regjerings innfoering av flyskatt da Ryanair trakk seg fra Rygge som ledet til den sivile flyplassens stengning, selv om de tidligere hadde oppfordret til boikott av Ryanair.



https://travelnews.no/nyheter/hotell/lo-protest-pa-rygge/

https://e24.no/privatoekonomi/i/4da...nair-lo-i-2016-raser-fordi-ryanair-forsvinner



Det var dessuten ikke avgiften med at norsk arbeidsrett gjaldt for Ryanairansatte i Norge som var aarsaken til Ryanair trakk seg. Det hadde skjedd i land etter land. Jeg er enig i at norsk rett skal gjelde for arbeidstagere som bor i Norge.



https://e24.no/privatoekonomi/i/4da...nair-lo-i-2016-raser-fordi-ryanair-forsvinner
 
Last edited:
Fascinerende hvordan en samlet fagforeningsbevegelse stod bak kjøret mot Wizzair i 2021, samtidig som Peggy og co aller helst flyr SAS. Ubegripelig at folk vil jobbe med en sånn kontrakt.

Hvis alternativet er at flyve ATR for DAT, CRJ900 for CityJet eller job i Ryanair hvor du ikke ved hvor du har base i morgen. Så forstår jeg nu godt at folk foretrækker SAS Link.
 
Hvis alternativet er at flyve ATR for DAT, CRJ900 for CityJet eller job i Ryanair hvor du ikke ved hvor du har base i morgen. Så forstår jeg nu godt at folk foretrækker SAS Link.

Folk foretrekker heller Ryanair enn SAS for tiden. Der har man bedre lønn på lokal kollektivavtale, fast roster med mindre arbeidsbelastning, ingen nattstopp, så man kommer hjem hver kveld, og ingen tvungne permisjonsdager.
 
Ser ut som alle 12 leverte E195 nå er i drift. RST "hvilte" riktignok i går, men er satt opp på flighter i dag.
 
Blir spennende å se hvordan business class `n på disse blir…om sete ved siden av blir blokkert eller om de tar en SAS å lager en annen utgave ombord på disse.
 
Last edited:
Back
Top