Embraere til "SAS Link"?

Flere mediaer melder at SAS har bestilt 54x Embraer E195-E2 til SAS Link.
Dette skal ha kommet frem på strategi pressekonferansen i dag.

Har enda ikke funnet noe offisielt (pressemelding) om det, men hvis det er sant er det gode nyheter.
SAS trenger flere fly med under 150 seter til å øke eksisterende ruter og åpne nye ruter.
 
Last edited:
Grattis til Embraer med en slik ordre. E195-E2 virker som et allsidig fly, perfekt for SAS.

Men skal SAS Link fly disse eller er de så store at de må flys av SAS mainline? SAS Link har jo i følge denne tråden en del utfordringer med å skaffe nok crew til sine E1 maskiner...
 
Grattis til Embraer med en slik ordre. E195-E2 virker som et allsidig fly, perfekt for SAS.

Men skal SAS Link fly disse eller er de så store at de må flys av SAS mainline? SAS Link har jo i følge denne tråden en del utfordringer med å skaffe nok crew til sine E1 maskiner...
Skal flys av Link. Paradoksalt nok er det som regel enklere å bemanne 50 fly enn 13.
 
Grattis til Embraer med en slik ordre. E195-E2 virker som et allsidig fly, perfekt for SAS.

Men skal SAS Link fly disse eller er de så store at de må flys av SAS mainline? SAS Link har jo i følge denne tråden en del utfordringer med å skaffe nok crew til sine E1 maskiner...
Tillegg til svar fra regnerden:
Nå har ikke SAS eller Europeiske flyselskaper samme scoope begrensinger i pilotkontraktene som selskapene i USA og dermed ikke samme hindringer ift flystørrelse som dem.
Det at man har SAS Connect og SAS Link har vel mer med at man ville kvitte seg med crew som kunne kreve samme betingelser (pensjoner og senoritets goder) som i SAS Mainline men også ift logistikken og få ned de generelle driftskostnadene.
 
Last edited:
Primære grunnen til at LInk har slitt med crew er jo vilkårene de tilbyr, hvilket jo er ganske enkelt å justere på, hvis det trengs flere folk ;)
 
Primære grunnen til at LInk har slitt med crew er jo vilkårene de tilbyr, hvilket jo er ganske enkelt å justere på, hvis det trengs flere folk ;)
Å være styrmann i SAS Link er faktisk en av de dårligst betalte fulltidsjobbene i Norge, men likevel er det LANG kø av folk som ønsker å jobbe der. Gjennomtrekk er en del av problemet, men viktigere er det at det rett og slett tar tid å få trent nok crew til en 30% økning i flåten på så kort tid er en annen (derfor jeg skrev tidligere at det vil bli bedre)
 
Ser ut som de ennå ikke har gitt opp ARN base, da de nok en gang søker direct entry kapteiner til OSL, BGO, CPH og ARN.
 
Någon som vet om Embraer kommer till ARN?

1. Jeg tror ikke Embrear fabrikken flytter til Sverige.
2. Embraer har formentligt besøgt SAS flere gange før underskrift på E2 ordren
3. SAS Link operer mindst 1 rotation fra OSL og en fra BGO til ARN på alle hverdage.
4. Når delivery af E195 E2 kommer i gang, så kommer der vel også en SAS Link base på ARN
 
Et øyeblikksbildet og høyst useriøs analyse om hvor Link maskinene bruker i starten av ferien:

Fredag 20: Cirka 1/3 hver av kapasiteten nesten jevnt fordelt mellom Norsk innneriks fra OSL, Norsk regionalt og Europeisk/Skandinavisk utifra CPH.

Lørdag 21: Norsk innenriks fra OSL holder seg, mens deler av kapasitensom ble brukt på norsk regionalt brukes på CPH basen, for å opprett holde ruter og frekvens, men de større Airbussene er opptatt til Syden. På OSL så vris trafikken bort fra de mindre rutene, mens en slags frekvens opprettholdes på stamrutene, mens Airbussene er opptatt å fly til Syden

I tillegg er det en og annen slenger internasjonalt utifra OSL.

Hvor overnattet maskinen natt til lørdag:
OSL: 4
BGO: 3
SVG: 2
CPH: 2
TRD: 1
VNO: 1

Samme analyses 22-23 august, før nyeste maskin SE-RSY rakk kommer i trafikk (utifra CPH)

Fredag 22: Kapasiteten til 6 maskiner fløy fra OSL, 3 regionalt i Norge og 4 utifra CPH

Lørdag 23: Ikke noe regionalt i Norge, 7 maskiner utifra OSL og 6 fra CPH

Hvor overnattet maskinen natt til lørdag:
OSL: 5
BGO: 3
SVG: 1
CPH: 1
TRD: 1
VNO: 1
PLQ: 1

Mens natt til fredag
AES: 1
HAU: 1
VNO: 1
SVG: 3
BGO: 3
KSU: 1
CPH: 1
PLQ: 1
OSL: 1

Merkbart hvordan det er langt mer nattstopp utenfor crewbasene i ukedagene, mens flyene på lørdager i større grad starter "hjemme". Ukedagene handler det jo mye om å få tidlige flighter inn til OSL og CPH for jobbreisende.
 
Tidligere har SAS Link kun søgt personale til baserne i CPH, OSL og BGO.

Nyeste opslag nævner dog også mulighed for ARN base, så det tyder på at SAS Link base på ARN er etableret eller ved at blive etableret.

https://careers.sasgroup.net/job/Kastrup-DIRECT-ENTRY-CAPTAIN-E195-%28TRNTR%29/1205925901/

Merkelig de ikke har gått offentlig ut med det. Internt sendte de oss en melding om at vi kunne verve folk vi kjente til ARN-basen på Link, dette er ca for et år siden. Det er iallefall en del ARN-piloter på crewlistene nå som står i EJ-gruppen.
 
Back
Top