Embraere til "SAS Link"?

Hvis det stemmer så må det være et kupp for Embraer som har slitt med å få solgt E-2 programmet. Hvis det blir 40stk vil SAS (eller den operatøren de velger) bli den største E-2 operatøren i verden.

Men å gå ALL inn for E195-E2 (120 seter) tror jeg blir litt for mye med tanke på at disse sannsynlig kommer inn for å erstatte CR9 (90 seter). Og skal SAS skape global hub i CPH så må man ha mindre fly (under 100 seter) slik at man kan bygge nettverk og feed.

Så en mix mellom E175-2 (80-90 seter) og E195-E2 (120 seter) ville vært ideelt imo.
Og Embraer ønsker vel å få fart på E175-E2, så da kan det jo tenkes at SAS kunne fått en GOD rabatt for å bli launch customer for la oss si 20-26 stk (som vel er det samme antallet CR9 som SAS har i dag).

En vinn-vinn for alle (Embraer, SAS og oss passasjerer) imo.
En E175-E2 er omtrent samme størrelse som en ATR, men er markant dyrere i drift.
Samtidig er en E195-E2 billigere i drift end en E175-E2, men med væsentligt flere sæder hvilket gør at SAS ville kunne tjene flere penge på den.
Den eneste gode grund til at bestille en E175-E2 skulle være pga. den kortere længde og det kortere vingefang, men da SAS ikke flyver til lufthavne hvor den slags ville være et problem, f.eks. LCY, så går det nok.
Fremtidens flåde kommer med al sandsynlighed til at se sådan her ud: El-fly (ca. 30 sæder), ATR 72-600 (70 sæder), Embraer E195-E2 (ca. 130 sæder), A320Neo (180 sæder), A321LR (157 sæder), A330-900Neo eller A350-900 (omkring 300 sæder)

Basert på denne stemmer nok det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_economy_in_aircraft#Example_values
Finanskostnader holdt utenfor riktignok.

Mulig jeg er litt treg i toppen i dag, men ser ikke helt det du ser:
Sektorene er ikke helt sammenlignbare;
CRJ900 573NM 2,78kg/km
E195-E2 500NM 2,62kg, 600NM 3,07kg/km. Hvis vi går ut fra at det er noenlunde linær utvikling fra 500 til 600NM (noe det selvsagt ikke er), så havner vi på 2,94kg/km for 573NM.

Hairsplitting her i dag. :p

I tillegg til finanskost, så krever vel 195 en ekstra CC.

Ikke vet jeg. Men det ryktes om en ordre på 30-40 E2 maskiner som skal til Link.....Vi får se.

I følge venner innen bolaget, så jobbes det med å skaffe flere maskiner til Link segmentet innen neste sommer. Det ble ikke nevnt noe antall men jeg forstod det som det var Embraer195-maskiner det var snakk om.

Så et sted der ute at det søkes Embraer-piloter til Arlanda, Gardermoen og Kastrup samt Flesland(?).

Det interessante her er hva som ligger i muligheten for "base" i Oslo og Stockholm.
Ikke så dumt å opprette E-jet og Link base på ARN og OSL.
Da kan man opprettholde "nødvendig" rutetilbudet, samtidig med at man flytter enkelte A320 (+ tilskudd av flere "småfly" inkl E195) flyene til CPH for å styrke huben og transfermassene der.

I følge venner innen bolaget, så jobbes det med å skaffe flere maskiner til Link segmentet innen neste sommer. Det ble ikke nevnt noe antall men jeg forstod det som det var Embraer195-maskiner det var snakk om.

4 maskiner er aktuelle

Tror de har gjort det ganske lenge nå. Også for styrmenn tidligere da det var timekrav. Er virkelig vanskelig å rekruttere erfarne piloter med de vilkårene SAS har idag, kontra vilkårene i andre selskaper med samme baser. Hvis det stemmer at en kaptein i Norwegian tjener 28% mer i lønn enn det en Sas-kaptein gjør, så sier det jo litt.

https://www.nrk.no/norge/utviklinge...atte-og-piloter-i-norwegian-og-sas-1.17023222
En pilot med 10 års ansiennitet tjener i SAS 86.970 kroner i måneden. I Norwegian er lønnen 111.400 kroner i måneden.

Ikke vet jeg. Men det ryktes om en ordre på 30-40 E2 maskiner som skal til Link.....Vi får se.

SAS nærmest bekreftet til Flypodden denne uken at en ordre på enten den eller konkurrenten ikke er aktuelt før de kan stole på P&W kan levere motorer som holder.

Last edited:
SAS nærmest bekreftet til Flypodden denn euken at en ordre på enten den eller konkurrenten ikek er aktuelt før de kan stole på P&W kan levere motorer som holder.

En slik beslutning ligger nok 1-2 år frem i tid gitt situasjonen til P&W i dag.

Back