En E175-E2 er omtrent samme størrelse som en ATR, men er markant dyrere i drift.Hvis det stemmer så må det være et kupp for Embraer som har slitt med å få solgt E-2 programmet. Hvis det blir 40stk vil SAS (eller den operatøren de velger) bli den største E-2 operatøren i verden.
Men å gå ALL inn for E195-E2 (120 seter) tror jeg blir litt for mye med tanke på at disse sannsynlig kommer inn for å erstatte CR9 (90 seter). Og skal SAS skape global hub i CPH så må man ha mindre fly (under 100 seter) slik at man kan bygge nettverk og feed.
Så en mix mellom E175-2 (80-90 seter) og E195-E2 (120 seter) ville vært ideelt imo.
Og Embraer ønsker vel å få fart på E175-E2, så da kan det jo tenkes at SAS kunne fått en GOD rabatt for å bli launch customer for la oss si 20-26 stk (som vel er det samme antallet CR9 som SAS har i dag).
En vinn-vinn for alle (Embraer, SAS og oss passasjerer) imo.
Samtidig er en E195-E2 billigere i drift end en E175-E2, men med væsentligt flere sæder hvilket gør at SAS ville kunne tjene flere penge på den.
Den eneste gode grund til at bestille en E175-E2 skulle være pga. den kortere længde og det kortere vingefang, men da SAS ikke flyver til lufthavne hvor den slags ville være et problem, f.eks. LCY, så går det nok.
Fremtidens flåde kommer med al sandsynlighed til at se sådan her ud: El-fly (ca. 30 sæder), ATR 72-600 (70 sæder), Embraer E195-E2 (ca. 130 sæder), A320Neo (180 sæder), A321LR (157 sæder), A330-900Neo eller A350-900 (omkring 300 sæder)