• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

EL Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Det er vel, strengt tatt, opp til norske politikere hva den norske staten skal ta ansvar for, og hvilke oppgaver Avinor skal ha. Så kan man være uenig i hvilke oppgaver Avinor og staten skal ha ansvar for, men det er noe annet.

Her synes jeg det også er verdt å merke seg at det faktisk ikke er noe marked for kortbanenettet i Norge. Det drives, riktignok via anbud, i sin helhet av staten. Uten penger fra staten, ingen kortbanetrafikk. Så da virker det litt rart at staten ikke skal ha noen rolle i å videreuvikle og gjøre denne trafikken mer bærekraftig.
Mye billigere å forlenge baner og bruke eksisterende fly. Ja, du har et poeng i at dette markedet er subsidiert.
 
Mye billigere å forlenge baner og bruke eksisterende fly. Ja, du har et poeng i at dette markedet er subsidiert.


Å sette opp en ladestasjon som det Avinor har gjort her er ganske billig. Er ganske standard hyllevare og finnes jo tusenvis av de her i landet allerede.
 
Joda, så lenge flyet allerede finnes og ikke ble sponset av skattebetalere.

N214BT fra eBristow har neppe kostet Norske skattebetalere en krone. De aller fleste av disse prosjektene er 100% privat kapital, Harbour Air driver for egen regning fordi de tror på dette. Og siden HA startet for 30 år siden mellom Vancouver og Victoria har det alltid vært “Joda…..!!” Dette går ad dundas men HA har alltid bevist at kritikerene tar feil og fortsatt tar feil og vil ta feil i morgen også …. :angry:
 
Utvikling er jo ikke feil…og noen (med muskler) må ofte dra lasset. Tenker dette er definitivt innenfor Avinor sitt oppdrag. Har Staten hatt råd til å subsidiere Musk så har de definitivt råd til dette.
 
Min mening er kun det, en mening, og jeg betaler ikke skatt i Norge.

Avinor drives vel etter en bedrifts modell med solide inntekter og er vel ikke finansiert av skattepenger, så du er nok med på å betale når du kjøper den flaska med bannanlikør på OSL tax-free :colgate:
 
Avinor drives vel etter en bedrifts modell med solide inntekter og er vel ikke finansiert av skattepenger, så du er nok med på å betale når du kjøper den flaska med bannanlikør på OSL tax-free :colgate:

Dessverre kan jeg ikke kjøpe noe siden jeg skal videre og kun har hånd baggage.
 
Er dette flyet utstyrt med deicing, eller er det bare et «godværsfly»?
Godt spørsmål, iflg AI og internett har den visstnok det. De har hittil sjelden flydd over 1500-2000 fot og enn så lenge er vel det under 0-isotermen. De har dog ofte mellomlandet på Stord og Haugesund, usikker på om det er ladestopp eller rutestopp.
 
Og stoler du på AI.
Jeg tror ikke det er deicing på det flyet, for det suger strøm fra batteriene (vil tømme de veldig fort).
Står ikke så veldig mye håndfast om det ennå, annet enn at maskinen skal være IFR-kapabel. Gründeren sier et par ord her om at den skal tåle å forville seg inn i isingsforhold, samt komme seg helskinnet ut igjen.

Noen av pressebildene for flytypen viser sorte felt på fronten av halevingen og dets "haifinner"/stabilisatorer, som kan ligne på deicing boots, mens andre bilder har ikke disse sorte feltene (Testmaskina som Bristow flyr rundt med har ikke dem i følge Jetphotos), så det kan antas at dette er ekstrautstyr eller at løsningen fortsatt er i utviklingsfasen?
 
Og stoler du på AI.
Jeg tror ikke det er deicing på det flyet, for det suger strøm fra batteriene (vil tømme de veldig fort).
Nei, jeg stoler overhodet ikke på AI eller internett, nettopp derfor jeg anga det som kilde. Problemet er at produsenten ikke har publisert noe særlig informasjon, og dermed blir det mye spekulasjoner rundt saken.
Varme til de-icing vil, som du sier, ta mye strøm. De har fremdeles heller ikke publisert noen data om forbruk, reserver, alternates osv. I følge en kort briefing i går er planen å fortsette flyvningene til januar/februar. Etter det skal det publiseres data som offentliggjøres.
 
Deicing boots trenger vel bare litt trykkluft? Pitotrør osv trenger litt varme men det er vel ikke så gale?
Iom at det ikke finnes bleed-air fra motoren vil trykkluft fordre en elektrisk kompressor eller medbrakt tank, så jeg tviler på om det er en akseptabel løsning mht energiforbruk og vekt.
Pitotrørene varmes opp til godt over 100°C, så det vil gå en god del strøm til det og.
 
Elektrisk anti-ice av vinger etc. er problematisk. Det krever mye strøm å oppnå høy nok varme. Hvis temperaturen ikke er høy nok kan det bli farligere enn å fly uten anti-ice/de-ice i det hele tatt, siden man risikerer at is smelter og fryser igjen lenger bak på vingen, halen etc.
Ble utredet på Q400, uten at man gikk videre med det.
Mulig TKS, "weeping wing" kan være et alternativ.
 
Og stoler du på AI.
Jeg tror ikke det er deicing på det flyet, for det suger strøm fra batteriene (vil tømme de veldig fort).
Og nettopp her er problemet med “el fly som redningen for kortbanenettet “. TKS er nok beste alternativ, men da må du ha mulighet for påfyll på mange stasjoner eller store tanker.
 
Back
Top