Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Re: ATR tilbyr ATR 42-600 STOL - Noe for Widerøe?

Jeg har ingenting å utsette på kalkuleringene dine, men du glemmer et vesentlig poeng. Ved Jetfuel så går veldig mye av energien tapt i varme. Det er ikke store andelen av energien i Jetfuel som blir brukt til faktisk fremdrift. Det betyr jo at med elektriske drivlinjer så vil man kunne utnytte en mye større del av energien til faktisk fremdrift, og således behøver man mindre total energi enn om man skulle fly rundt med A1 på tankene....bare mine 5 cents som lekmann.

Når du skal overføre noen MW med energi på kortest mulig tid går det bort endel i varmetap der også, videre når du flyr på cruise så er tempen gjerne lite batterivennlig. Skal man ha plass til x antall tonn med batteri må vingen tas ibruk og alle batteribankene må opprettholde driftstemperatur (tap av energi som følge av oppvarmingsbehov) osv....

Regnestykket mitt er langt i fra noen master studie, men er forenklet begge veier. Jeg tror fortsatt ikke på elfly innenfor en fornuftig tidsramme

Et batteri kan vel heller ikke lagres 'ubeskyttet' under cruise? Du mister jo mye av kapasiteten i lave temperaturer, bare se på rekkeviddetestene av ebiler. Og sammenlign dette med temperaturene i 20-30000 ..

Et batteri kan vel heller ikke lagres 'ubeskyttet' under cruise? Du mister jo mye av kapasiteten i lave temperaturer, bare se på rekkeviddetestene av ebiler. Og sammenlign dette med temperaturene i 20-30000 ..
Og då blir det meir vekt, og meir volum. Og batterivarmer. Dette er ein interessant tanke, men eg trur det er litt fram pga problema med vekt, lading mm. Og så kan vi sjå på det som skjer på ferjefronten. Det var jo ein brann der som varte i dagevis. Greitt at A1 brenn (og evt smell) godt under uheldige omstende, men det kan vel ikkje måle seg med varigheit, gassar mm som kan verte fylgjene av batteribrann. Når det er sagt, det er bra det blir jobba med dette, men trur det er langt fram.

Og då blir det meir vekt, og meir volum. Og batterivarmer. Dette er ein interessant tanke, men eg trur det er litt fram pga problema med vekt, lading mm. Og så kan vi sjå på det som skjer på ferjefronten. Det var jo ein brann der som varte i dagevis. Greitt at A1 brenn (og evt smell) godt under uheldige omstende, men det kan vel ikkje måle seg med varigheit, gassar mm som kan verte fylgjene av batteribrann. Når det er sagt, det er bra det blir jobba med dette, men trur det er langt fram.
(I tilfellet med den ferja så var brannsløkkingingsanlegget designa til å drukne batteriet i saltvatn, med dei fylgjer det får... Det kan ein vel unngå på ei rullebane)

Norske flyselskap spør i fullt alvor om det overhodet vil være noen norsk luftfart igjen til høsten. Derfor er det kanskje ikke noe å si på at meldingen fra Airbus og Rolls-Royce om skrotingen av det elektriske prestisjeflyet E-Fan X har gått under radaren for mange.

Det er en sjokkerende nyhet, fordi med dette forsvinner det eneste seriøse elflyprosjektet. Avinor, miljøorganisasjonene, politikerne og flyselskap som Widerøe har satset alt på at elflyet fra Airbus skulle være en bærebjelke for en klimavennlig luftfart i fremtiden.

https://www.dn.no/innlegg/koronavir...gg-elfly-drommen-er-satt-pa-bakken/2-1-799171

E-Fan X var tenkt kun å demonstrere konseptet med hybridelektrisk fly. En av fire motorer skulle være elektrisk, de andre skulle være tradisjonelle jetmotorer. I artikkelen i tu.no sies det at man har fått testet mange av systemene uten å montere dem på et fly.
E-Fan X har fra første stund vært designet som en teknologidemonstrator, ikke et fly som faktisk skulle settes i drift. Det vi har utviklet gjennom dette prosjektet, kan brukes i ethvert framtidig fly som behøver hybridelektrisk framdrift.

www.tu.no/delvis-norskutviklet-airbus-og-rolls-royce-skrinlegger-hybridfly-prosjekt

Last edited:
Det er vel ikke overraskende at dette legges på is nå. Med oljepris som trolig vil bli lav i lang tid, overskudd av (rimelige) fly på markedet og regjeringer som er mer opptatt av å redde økonomien og arbeidsplasser enn å satse på miljø. Noen i regjeringen var vel også nylig ute og sa at vi trolig måtte prioritere arbeidsplasser foran miljø i en periode framover.

Å varsle nedleggelse kan jo også være et spill for å kunne få inn mer offentlig støtte, men her er det vel ikke så mye å hente akkurat nå.

Airbus har nok av utfordringer å slite med for tiden og kutter eller nedskalerer aktiviteter der de kan. Akkurat som det mange av oss andre holder på med for tiden.

Espen

E-Fan X var tenkt kun å demonstrere konseptet med hybridelektrisk fly. En av fire motorer skulle være elektrisk, de andre skulle være tradisjonelle jetmotorer. I artikkelen i tu.no sies det at man har fått testet mange av systemene uten å montere dem på et fly.

Og i DNs artikkel står det følgende å lese:
Ledelsen for en av verdens viktigste og største flymotorfabrikanter, Safran i Frankrike, slo i oktober i fjor fast følgende: «Et elektrisk fly dessverre ikke er løsningen lenger. Å tro på at å løse det store problemet om batteri for fly er like lett som for biler, er en ren illusjon. Skulle et fly av størrelsen Airbus A320 (tilsvarer en Boeing B 737) med startvekt på 80 tonn være elektrisk drevet, så vil det kreve 180 tonn med batterier!»
Safran er ikke alene med sin skepsis. Grazia Vittandini, utviklingssjef i Airbus Gruppen, sier at selv med batterier 30 ganger mer energisterke enn dagens – de finnes ikke – så vil en A 320 kun klare å fly med halv nyttelast på en strekning som er fem ganger kortere enn normaldistansen i dag.
Dette innebærer at for norsk innlandstrafikk kan elfly med kapasitet på 100–150 passasjerer på mellomdistansene avskrives.
https://www.dn.no/innlegg/koronavir...gg-elfly-drommen-er-satt-pa-bakken/2-1-799171

Hvilket sannsynligvis betyr finito-finale for videre satsing på elfly i overskuelig framtid.

Hvilket sannsynligvis betyr finito-finale for videre satsing på elfly i overskuelig framtid.
Høres litt ut hva man sa om biler for 15 år siden... Elbil var bare sånne "skoesker", "lommelykter" og "dildoer". Det kom aldri til å kunne utkonkurrere forbrenningsmotorer, de som trodde noe annet var tullinger.

Nå i 2020 er det ikke noe tvil om at elbiler er fremtiden.
Spoler vi 15 år frem i så kommer biler med forbrenningsmotor til å være en kuriositet, et lite nisjemarked, og noe enkelte entusiaster har som hobbyprosjekter.

Tror ikke vi skal avskrive elfly... Hvilken type energilagring det blir det gjenstår enda å se. Det er uansett mye spennene som skjer med hensyn på enegitetthet.

Vil anta at motorene er de siste komponentene på et fly som gjøres elektrisk. Et fly har jo mange andre mekaniske systemer som kan konverteres. Å bytte ut hydraulikk og pneumatikk med elektromotorer vil kunne spare vekt og dermed redusere energiforbruket. Neste generasjons fly vil antakelig bli mer elektrisk selv om motorene går på tradisjonelt drivstoff.

Plast og flybensin er vel noe av det mest fornuftige en kan bruke olje til. Elfly vil aldri bli noe mer enn for korte distanser. Jeg ville ikke satt meg i ett flyvende lithium batteri.

Plast og flybensin er vel noe av det mest fornuftige en kan bruke olje til. Elfly vil aldri bli noe mer enn for korte distanser. Jeg ville ikke satt meg i ett flyvende lithium batteri.
Gamle fordommer? ;)
Mange færre ting som kan gå galt i en elmotor sammenlignet med en jetmotor...

Er jo uansett ikke gitt at det vil være lithium-batteri slik du kjenner det i dag.

Brant nesten ned garasjen selv når jeg ladet lithium batteriene mine til modellfly.
Jeg har vanskelig for å se at man skal klare å finne noe magisk ny og tryggere måte å lagre strøm på. En tank med flybensin går ikke plutselig i lufta, ett lithium batteri derimot:
https://www.youtube.com/watch?v=CUgbmCSmSNY

Rolls Royce har forresten ikke lagt konseptet på hylla, selv om flight testingen nå er lagt død. Uansett, i teknologiutvikling er det gjerne sånn man ikke lykkes på første forsøk, men man lærer gjerne endel underveis, og til slutt blir det et produkt som funker.

Da var jo ikke akkurat slik at verken mennskeheten eller Wright-brødrene fikk til å fly på første forsøk og med det første konseptet. Det tok ganske mange år og ganske mange forsøk, og hadde internett vært oppfunnet på den tiden hadde sikkert de samme typene som nå sitter her, både skrevet at det kommer aldri til å gå og at de aldri kommer til å sette seg ombord i et fly ;)

Og akkurat dette konseptet er jo heller ikke et elektrisk fly, men en hybridløsning

https://www.flightglobal.com/engine...th-hybrid-electric-development/138165.article

Why Rolls-Royce is still powering ahead with hybrid-electric development

Ja, det er mange hindre som må overkommes, og selv på lang sikt vil det være begrensninger i både kapasitet og rekkevidde, som gjør det kommersielt vanskelig.

Last edited:
Med tanke på at de første elbilene kjørte rundt for snaut 140 år siden og det første elflyet tok av for snart 47 år siden, kan man si at elbilen har et visst forsprang. ;)

Brant nesten ned garasjen selv når jeg ladet lithium batteriene mine til modellfly.
Jeg har vanskelig for å se at man skal klare å finne noe magisk ny og tryggere måte å lagre strøm på. En tank med flybensin går ikke plutselig i lufta, ett lithium batteri derimot:
Jaha... Flybensin er selvsagt aldri en faktor i flyulykke...

Sannsynligheten for at en elbil tar fyr er mye lavere enn for at en fossilbil tar fyr, det kommer til å bli akkurat det samme med fly.

Flybensin Jet A brenner overaskende dårlig:
https://www.youtube.com/watch?v=7nL10C7FSbE&feature=youtu.be

Batteri har sin egen oksygen kilde pga. kjemiske reaksjoner så umulig å slukke ved en ulykke ved take off eller landing.
Fordelen med flybensin er at vekten reduseres etter som energien forbrukes. Batteri har konstant vekt.
Jeg har aldri hørt om ett fly der flybensin tar fyr på tanken under flyving, det kan fort skje med batteri.

Back