Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Enda en aktør der ute som planlegger et 10 seters elfly. Scylax E10, med 300km rekkevidde
300km? Flyene til Widerøe har en rekkevidde på fra 1800 til 5200 km så jeg kan ikke se et kortdistaneselskap som Widetøe som kunder her.

Flyselskapene er allerede i ferd med å erstatte kortere distanser en tog og buss. Dette vil kun være et fly for korte øyhopperuter, men flyet har så kort rekkevidde at det må fraktes dit med båt.
 
Hvordan måles/vurderes egentlig rekkevidden? Er det under helt optimale fysiske/værmessige forhold fra full tank til fullstendig tomt, eller legges det andre faktorer til i kalkylene?
 
300km? Flyene til Widerøe har en rekkevidde på fra 1800 til 5200 km så jeg kan ikke se et kortdistaneselskap som Widetøe som kunder her.

Flyselskapene er allerede i ferd med å erstatte kortere distanser en tog og buss. Dette vil kun være et fly for korte øyhopperuter, men flyet har så kort rekkevidde at det må fraktes dit med båt.



Nå er det nødvendigvis ikke et slikt fly Widerøe skal ha, da det blant annet er for lite

Men du må heller ikke fokusere så mye hva de første variantene av elfly kan tilby. De første elbilene var jo også helt ubrukelig. Bitte små og med knapt nok rekkevidde til å komme ut av byen

Ellers er det fleste av Widerøes ruter svært korte og det er ikke akkurat noe annen transport som erstatte dette er i landet. Og kan nok være en fremtid hvor flyselskapet i fremtiden har flere spenn i typene sine mer tilpasset distansene de flyr

Akkurat dette flyet virker man ha transport til de små tyske øyene rett utenfor kysten i tankene
 
300 km holder vel stort sett til de fleste av kortrutene til WF?
Joda, Widerøe har sikkert flere ruter innen den distansen, men holder det å bruke elfly med så liten sikkerhetsmargin? Husk at 300 km antagelig er med nytt og fullt oppladet batteri, uten motvind, lav høyde og med 20 plussgrader. Skal man fx gå høyere for å fly over dårlig vær så vil jo temperaturen synke drastisk og det gjør da også kapasiteten på batteriet.

Og trenger man ikke fleksibiliteten til å kunne bruke fly flere steder i rutenettet? Og hvordan skal de komme seg til disse destinasjonene med korte ruter uten å frakte flyet dit med båt/lastebil? Dette blir som dengang man fraktet elbiler rundt i lastebiler for at politikere rundt i landet kunne stå ved siden av dem for for å si at dette var fremtiden.

Det vil sikkert komme engang, men fortsatt kreves det revolusjonerende nyvinninger både innen energilagring og propulsjon for at dette skal være et reelt alternativ til det som vi faktisk har av flytrafikk idag.

Og er det å i tillegg til dagens flytrafikk få ultrakorte ruter med sterke subsidier virkelig noe vi har behov for?
 
Og er det å i tillegg til dagens flytrafikk få ultrakorte ruter med sterke subsidier virkelig noe vi har behov for?

For nord-norge er det da kjempeviktig med flytransport på kortstrekker for å sikre helse og samfunnsikkerhet. En klassiker er i Finnmark hvor en flytur på 10 minutter tar typ 5 timer å kjøre.

På samme måte: om man bytter ut tunge dieselferger med lette elektriske fly skaper det forbedring for miljøet ikke bare gjennom "mindre CO2" - men også faktiske "mindre sagnomsuste" forurensende stoffer som f.eks mindre sotpartikler, mindre NOx, mindre CO, mindre svovel, mindre lydforurensning etc. Om man kan kjøre 20 runder med fly for å få frakt fram, framfor å kjøre cargotrailer dit over timer på vegen med økt trafikkfare er det da helt utmerket. Kun fantasien setter stopper for muligheter som skaper bedre samfunnsikkerhet og bedre nærmiljø - mindre forurensning og mindre belastning på nærmiljø såvel som globalt.
 
For nord-norge er det da kjempeviktig med flytransport på kortstrekker for å sikre helse og samfunnsikkerhet. En klassiker er i Finnmark hvor en flytur på 10 minutter tar typ 5 timer å kjøre.

På samme måte: om man bytter ut tunge dieselferger med lette elektriske fly skaper det forbedring for miljøet ikke bare gjennom "mindre CO2" - men også faktiske "mindre sagnomsuste" forurensende stoffer som f.eks mindre sotpartikler, mindre NOx, mindre CO, mindre svovel, mindre lydforurensning etc. Om man kan kjøre 20 runder med fly for å få frakt fram, framfor å kjøre cargotrailer dit over timer på vegen med økt trafikkfare er det da helt utmerket. Kun fantasien setter stopper for muligheter som skaper bedre samfunnsikkerhet og bedre nærmiljø - mindre forurensning og mindre belastning på nærmiljø såvel som globalt.
Poenget mitt var at for at det skulle ha noen faktisk effekt så må det faktisk erstatte annen transport. Om det er ny ultrakorte ruter blir det ikke nødvendigvis slik, men bare noe som blir lansert med masse ståhei og som så nesten ingen vil bruke. Det blir litt som med elsparkesykler som kun erstatter gåing eller sykling.
 
Adaptation takes time. Bilde av Amelia Earhart i 1935.

amelia_earhart.jpg
 
Joda, Widerøe har sikkert flere ruter innen den distansen, men holder det å bruke elfly med så liten sikkerhetsmargin? Husk at 300 km antagelig er med nytt og fullt oppladet batteri, uten motvind, lav høyde og med 20 plussgrader. Skal man fx gå høyere for å fly over dårlig vær så vil jo temperaturen synke drastisk og det gjør da også kapasiteten på batteriet.
Ikke glem at man må kunne fly til et brukbart alternativ som i enkelte tilfeller kan være mye lengre enn det lille hoppet man gjør på kortbanene.
 
300 km holder vel stort sett til de fleste av kortrutene til WF?

Så om man flyr fra f.eks Vadsø til Båtsfjord og så til Berlevåg. Hvor lenge må man så stå i Berlevåg og lade batteriene før men kan fortsette til Mehamn?

Alltid i min karriere har jeg hørt om press på turnaround-tider.

(Ikke sånn at KnutW må stå til rette og svare, det var bare som en replikk til hans innlegg. Noen andre kan svare,, men det var mest retorisk, dere må ikke, noen som synes/tror elfly er en løsning innen overskuelig fremtid. Senere - ja - kanskje - med forbedret batterikapasitet)
 
Batteribytte kan være raskere enn refueling.
Det er lite sannsynlig at man vil ha felles type batterier for forskjellige fly eller at flyselskapene vil brukes hverandres batterier så det betyr at man antagelig vil ha minst 3 batterier per destinasjon per fly. Det blir ganske dyrt.

Og det løser ikke problemet at elflyet ikke vil kunne brukes mange steder i rutenettet, men bare vil kunne fly frem og tilbake mellom fx Vadsø-Båtsfjord og Berlevåg. Dette vil også gjøre det uforholdsmessig dyrt.
 
En av årsakene til at det er lite Tesla drosjer i Oslo, er at det tar mye tid å lade disse og
at de dermed ikke er like produktive som fosil-biler. Så hvis et elfly må lade iløpet av
dagen mer enn 30 min pr flight vil det få samme produktivitetsproblem..
 
En av årsakene til at det er lite Tesla drosjer i Oslo, er at det tar mye tid å lade disse og
at de dermed ikke er like produktive som fosil-biler. Så hvis et elfly må lade iløpet av
dagen mer enn 30 min pr flight vil det få samme produktivitetsproblem..



Ironisk når taxiene står og venter 80% av tiden.
Ikke umulig kvalitet og serviceapparat spiller inn
 

Visstnok med dagens batteriteknologi. Det anslår at det ved første levering av flyet vil dette ha doblet seg til 600km, etter som energitettheten i batterier forbedres

https://www.flightglobal.com/news/a...0-million-for-e10-all-electric-aircra-461369/

The E10's two electric motors will be powered by four 60kW battery packs, which will give it a range of around 160nm (300km). “We expect the battery density to be double what it is now, so the E10's range should be in the region of 600km by the time it enters service,” says de Luca.
 
Visstnok med dagens batteriteknologi. Det anslår at det ved første levering av flyet vil dette ha doblet seg til 600km, etter som energitettheten i batterier forbedres
Det vil i så fall forutsette en revolusjon for energitettheten. Den årlige forbedringen vi har sett hittil vil ikke holde selv om den fortsatte på samme nivå.
 
Back
Top