Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Flybensin Jet A brenner overaskende dårlig:
https://www.youtube.com/watch?v=7nL10C7FSbE&feature=youtu.be

Batteri har sin egen oksygen kilde pga. kjemiske reaksjoner så umulig å slukke ved en ulykke ved take off eller landing.
Fordelen med flybensin er at vekten reduseres etter som energien forbrukes. Batteri har konstant vekt.
Jeg har aldri hørt om ett fly der flybensin tar fyr på tanken under flyving, det kan fort skje med batteri.
Dette er jo et godt eksempel på at det er ganske mange fordommer og utdatert kunnskap når det gjelder batterier...

Uansett. Denne flybensinen må jo fraktes fra tanken og inn i en motor hvor den så antennes, og det er flere eksempler hvor dette har endt katastrofalt. Men et konkret eksempel på hvor flybensin har blitt antent er jo TWA 800 som eksploderte kort tid etter avgang fra JFK grunnet kortslutning i en nesten tom tank med fuel.

Men, batterier er selvsagt i likhet med fossilt drivstoff farlig hvis de behandles og brukes feil. Det merket du jo selv når du holdt på å brenne opp garasjen din som du selv sier.
 
Høres litt ut hva man sa om biler for 15 år siden... Elbil var bare sånne "skoesker", "lommelykter" og "dildoer". Det kom aldri til å kunne utkonkurrere forbrenningsmotorer, de som trodde noe annet var tullinger.

Nå i 2020 er det ikke noe tvil om at elbiler er fremtiden.
Spoler vi 15 år frem i så kommer biler med forbrenningsmotor til å være en kuriositet, et lite nisjemarked, og noe enkelte entusiaster har som hobbyprosjekter.

Tror ikke vi skal avskrive elfly... Hvilken type energilagring det blir det gjenstår enda å se. Det er uansett mye spennene som skjer med hensyn på enegitetthet.

Tja, dersom det ikke hadde vært for klimahypen så hadde nok elbilene vært på det samme stadiet enda, hvilket de jo også er i størsteparten av verden.
Når man "gir opp" elektriske (passasjer)fly midt under den samme klimahypen så sier vel det alt :-)
 
Jeg sa i ett slik "forbifarten" intervju i 1999 "Hva blir den største nyvinningen på 2000 tallet?"

Jeg svarte "elbiler". Folk holdt på å le seg ihjel :) hehe

Nå i 2020, holder jeg på å le meg ihjel av de som tror vi har utbredt kommersiell luftfart på batteri i 2030/2040. :) :cry: :skep
 
Tja, dersom det ikke hadde vært for klimahypen så hadde nok elbilene vært på det samme stadiet enda, hvilket de jo også er i størsteparten av verden.
Når man "gir opp" elektriske (passasjer)fly midt under den samme klimahypen så sier vel det alt :-)
Menneskeskapte klimaendringer er høyst reelle og inget hysteri ;)
Elbiler er jo ikke noe nytt ref. CFM
Før batteridrevet fly blir en realitet trengs en revolusjon innen batteri som jeg heller ikke tror på før uti 2050 en gang.
 
Dette er jo et godt eksempel på at det er ganske mange fordommer og utdatert kunnskap når det gjelder batterier...

Uansett. Denne flybensinen må jo fraktes fra tanken og inn i en motor hvor den så antennes, og det er flere eksempler hvor dette har endt katastrofalt. Men et konkret eksempel på hvor flybensin har blitt antent er jo TWA 800 som eksploderte kort tid etter avgang fra JFK grunnet kortslutning i en nesten tom tank med fuel.

Men, batterier er selvsagt i likhet med fossilt drivstoff farlig hvis de behandles og brukes feil. Det merket du jo selv når du holdt på å brenne opp garasjen din som du selv sier.
Det er en av fordelene med å ha flytende drivstoff. Man kan stenge av drivstoff ved brann i motor og dumpe fuel før nødlanding. Man kan ikke dumpe elektrolytten på batteri.
 
Det er en av fordelene med å ha flytende drivstoff. Man kan stenge av drivstoff ved brann i motor og dumpe fuel før nødlanding. Man kan ikke dumpe elektrolytten på batteri.


De færreste fly kan dumpe fuel

Det sagt, så tror jeg man ser seg litt blind på at den ene eller andre drivstoffteknologien skal enten ha alt eller ingenting av markedet. Alt i dag finnes det jo elektriske småfly for korte distanser. Da er det ikke umulig man innen 10-20 år klarer utvikle dette til 20-50 seter over kortere distanser (opp mot 500km) og det dermed kan egne seg for korte ruter og feed fra mindre steder. Mens der det er behov for mer volum og større rekkevidde igjen, ikke vil være mulig.

Litt det samme prinsippet jeg ikke bruker samme sko til løping som til dress [emoji6]
 
En ny ting her, er foreslått drift også på hjulene for å spare 20% (av hva?) under takeoff

Hvis jeg forstår det riktig bruke 20% mindre energi på take-off roll en uten hjelp av systemet.
Kann det gjenvinne noe under oppbremsing og, så ville jo det vært kjekt.
 
Du kan få et fly i lufta med batterier, men det er flere generasjoner til at det kan gjøres kommersielt med gevinst. Det er jo nettopp det som er hele poenget med en business. Kun i Norge MedDeGale i spissen vil dette være et tema. Helt til at de skrur av oljebrønnene og oppdager at det ikke er penger til ønsker og latte romantikk.
 
Vil han bli tatt seriøst burde han legge det ut på andre medier enn Document.no...

Vil du bli tatt seriøst bør du kommentere innholdet og ikke komme med en overfladisk, forutinntatt og ubegrunnet bedømming av nettstedet.
 
Vil han bli tatt seriøst burde han legge det ut på andre medier enn Document.no...

Kent Andersen er i partiet Demokratene og skribent i document.no. Sikkert derfor han bruker det som talerør.
Han uttaler seg om luftfartsspørsmål med den naturlige skråsikkerhet han som vekter, budbilsjåfør og innehaver av småflysertifikat er berettiget til.
 
Back
Top