Dette er jo et godt eksempel på at det er ganske mange fordommer og utdatert kunnskap når det gjelder batterier...Flybensin Jet A brenner overaskende dårlig:
https://www.youtube.com/watch?v=7nL10C7FSbE&feature=youtu.be
Batteri har sin egen oksygen kilde pga. kjemiske reaksjoner så umulig å slukke ved en ulykke ved take off eller landing.
Fordelen med flybensin er at vekten reduseres etter som energien forbrukes. Batteri har konstant vekt.
Jeg har aldri hørt om ett fly der flybensin tar fyr på tanken under flyving, det kan fort skje med batteri.
Uansett. Denne flybensinen må jo fraktes fra tanken og inn i en motor hvor den så antennes, og det er flere eksempler hvor dette har endt katastrofalt. Men et konkret eksempel på hvor flybensin har blitt antent er jo TWA 800 som eksploderte kort tid etter avgang fra JFK grunnet kortslutning i en nesten tom tank med fuel.
Men, batterier er selvsagt i likhet med fossilt drivstoff farlig hvis de behandles og brukes feil. Det merket du jo selv når du holdt på å brenne opp garasjen din som du selv sier.