Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Personlig tror jeg nok løsningen må bli å forlenge rullebanene der det trengs, eller bruke helikopter.
Har du aning på hvor mange milliarder det vil koste å utvide alle rullebanene det er snakk om? Helikopter har verken kapasitet eller hastighet til å kunne gjøre hva DH8 gjør i dag.
 
Tror folket faktisk at også fremtidig vitenskap vil mene at den beste måten å komme seg fra A til B er å fylle to vinger med tusenvis av liter med parafin og henge en primus under hver av dem?

Som sagt, jeg er usikker på om ladbart er veien å gå, men fossilt drivstoff ser vi nok slutten på allerede før jeg går av med pensjon. Kanskje er det en eller annen dude som kommer på noe lurt med fusjon/fisjon eller noe med en membran og litte granne saltvann?
Selvsagt vil man engang i fremtiden riste på hodet over hva vi gjør idag, men med dagens utvikling av batterikapasitet vil det ta flere generasjoner før det blir et reelt alternativ og da kun på kortere distanser.

Det vi trenger en ikke bare én, men flere revolusjoner innen både lagring/produktsjon av energi og av propulsjon. Er det virkelig noen som investerer seriøst i grunnforskning innen dette idag?
 
Selvsagt vil man engang i fremtiden riste på hodet over hva vi gjør idag, men med dagens utvikling av batterikapasitet vil det ta flere generasjoner før det blir et reelt alternativ og da kun på kortere distanser.

Det vi trenger en ikke bare én, men flere revolusjoner innen både lagring/produktsjon av energi og av propulsjon. Er det virkelig noen som investerer seriøst i grunnforskning innen dette idag?

Men du forutsetter altså at lading og batterier er fremtiden. Jeg har mer tro på produksjon av energi underveis. Enten av noe lett og enkelt som man kan ta med seg, Uran eller hva de nå driver med nå for tiden, eller noe som kan sankes på veien; Sol, vind, vann, soppsporer...
 
Tror ikke du har lyst til å ha radioaktive fly svirrende rundt. Sikkert fint helt til ett går i bakken...

Hehe :D Neida. Men det er så mange muligheter. Kanskje finner en eller annen gjøk opp hvordan man kontrollerer strålingen eller gjør den ufarlig. Kanskje er det CO2 som blir det neste store? DET hadde vært noe!
 
Hydrogen blir ofte nevnt som en alternativ og lovende energibærer i biler. Kanskje litt mer skummelt å bruke det i luftfart. Det gikk jo ikke så bra med hydrogen i luftskip.
 
Hydrogen blir ofte nevnt som en alternativ og lovende energibærer i biler. Kanskje litt mer skummelt å bruke det i luftfart. Det gikk jo ikke så bra med hydrogen i luftskip.

Men der stod vel hydrogenet for løftet og ikke fremdriften? Og sikkert godt blandet med oksygen.
Men kanskje man kunne utvinne hydrogen underveis? Det må jo være enorme mengder som passerer viftene under flyvingene, selv om luften er tynn?
 
Men du forutsetter altså at lading og batterier er fremtiden. Jeg har mer tro på produksjon av energi underveis. Enten av noe lett og enkelt som man kan ta med seg, Uran eller hva de nå driver med nå for tiden, eller noe som kan sankes på veien; Sol, vind, vann, soppsporer...
Joda, men det er dette jeg omtaler som revolusjon innen "lagring/produktsjon av energi" og det er noe som sjelden kommer av seg selv uten massive investeringer.
Ford_Nucleon.jpg


Og i tillegg må man som sagt få frem noe revolusjonerende innen propulsjon da tradisjonelle propellfly rett og slett ikke klarer konkurrere på lengere distanser.
450px-H-4_Hercules_2.jpg


Og ionemotorer er ikke akkurat klare til å ta et fullastet fly opp i luften.
https://www.youtube.com/watch?v=IorDYGI1uqc
 
Tror ikke du har lyst til å ha radioaktive fly svirrende rundt. Sikkert fint helt til ett går i bakken...
Fusjon er det alle ønsker seg. Ingen farlige stoffer inn eller ut av prosessen. Når man klarer få det til i en liten enhet så endrer alt seg.

Man startet på 1920-tallet med planer for hvordan man skulle få til dette, men det er fortsatt langt unna.
 
Klart det blir dyrt. Men hydrokarbonene blir nok ikke billigere de heller.

Kul film. Jeg tror ikke på alt jeg ser på youtube, men dette virker troverdig. Det rant vel ikke over med gigawatt fra det første aggregatet heller.
Det er noe med veien og hvordan den blir til...
 
De har jo løst dette andre steder, så vi kommer sikkert etter. Borrelåsen stammer jo fra UFO-vraket i Roswell, så det er bare et tidsspørsmål til vi løser andre problemer. ;)

ufo-traits-promo-666735176.jpg
 
De har jo løst dette andre steder, så vi kommer sikkert etter. Borrelåsen stammer jo fra UFO-vraket i Roswell, så det er bare et tidsspørsmål til vi løser andre problemer. ;)

Nettopp!
Og tenk på alle krampesprettertene og blåserørene der ute. Det bare MÅ komme noe godt ut av det hele :)
 
Last edited:
Det vi trenger en ikke bare én, men flere revolusjoner innen både lagring/produktsjon av energi og av propulsjon. Er det virkelig noen som investerer seriøst i grunnforskning innen dette idag?

Denne artikkelen forteller ikke alt, men gir iallefall et innblikk i noen av akivitetene rundt alternative fremdriftsystemer i fly.
Representing a step change for the industry toward lower emissions, hybrids are powered by both conventional kerosene-fed turbine engines and electric motors using “clean” power stored in batteries or produced by hydrogen fuel cells.

https://www.forbes.com/sites/oliverwyman/2019/09/03/why-tomorrows-aircraft-will-be-hybrids/
 
Denne artikkelen forteller ikke alt, men gir iallefall et innblikk i noen av akivitetene rundt alternative fremdriftsystemer i fly.

https://www.forbes.com/sites/oliverwyman/2019/09/03/why-tomorrows-aircraft-will-be-hybrids/
Og artikkelen bekrefter det jeg sa at i overskuelig fremtid vil det kun komme hybrider som relle erstatninger, og det kun på kortere strekninger.

Og å lage energi av CO2 er noe som har foregått i over 2 milliarder år. Fotosyntese kalles det og om den globale temperaturen øker så øker også forbruket av CO2 gjennom fotosyntese.
 
Spørsmål: Kan en anta at elektrisk drift vil ha noe å si for hastigheten til flyene, og i så fall hva?
 
Søren altså, alle verdens produsenter glemte å sjekke med ekspertene på flyprat.no før de startet opp med elfly :(
 
Søren altså, alle verdens produsenter glemte å sjekke med ekspertene på flyprat.no før de startet opp med elfly :(

Hvorfor tror du det? Jeg tipper all verdens produsenter følger med på langt mer enn det folk aner. Skal man være ledende, må man være i front. Det er liksom det begrepet betyr.
 
Back
Top