Så du mener at elfly ikke vil trenge flaps for å ta av og lande eller haleflate for å styre? Gjerne utdyp litt mer hva du mener her.
Jupp. Du vil generere mer løft ved å styre motorene i riktig retning, og du vil styre ved å differensiere thrust på motorer som sitter forskjellige steder på flyet.
Lilium har allerede tatt dette helt ut. For større fly som har rullebane tilgjengelig vil det være andre parametre du kan skru på, men poenget er at du har mye større frihet som ingeniør til å tune mot optimalene.
I det hele tatt synes jeg stemningen er litt rar, det virker som en del tenker på elektrifiseringen av luftfarten er en sånn håpløs drøm, eller en tilogmed som en trussel.
For meg er det helt motsatt. Forbrenningsmotorer er altfor dyre og kompliserte, og drivstoffet er for dyrt og forurensende. Det var et framskritt framfor hest og hvalolje, og den forrige industrielle revolusjonen handlet om å bruke mer og mer energi, og sånn har det vært siden.
Framtiden til luftfarten, ja, så godt som all menneskelig virksomhet, ligger i å bruke energi fryktelig mye mer effektivt enn i dag, og vi vet hvordan, samt å gjøre denne energien mye billigere. I dag er det 10 ganger dyrere å kjøre fossilbil i India enn å kjøre elbil på solstrøm, problemet er at solstrømmen ikke er tilgjengelig så veldig mange steder. Dette er nettopp på grunn av energieffektivisering og fordi fornybare kilder blir veldig billige når de bygges ut på stor skala.
Dette er framtiden jeg ser for meg, og i den framtiden kommer luftfarten muligens til å spille en mye større rolle. Lilium flyr deg fra Møglestu til Nationaltheateret etter å ha plukket opp en i Nedenes, Eydehavn og Risør på vei innover. Litt større fly akselereres av en lineær motor i rullebanen før de spretter i få minutters rute mellom små flyplasser, og noen ganger inn til større, hvor størrelsen på flyene dikteres av hvor tett trafikk man kan ha.
Det som kan stoppe dette her er at man mislykkes med et grønt skifte, da vil lufttrafikken måtte skaleres ned, eller at man lykkes med hyperloops.
Det bør ikke være så vanskelig å få til, og det kommer til å bli veldig gøy for oss som liker fly.