By November, the company is planning to be testing a de Havilland Canada DHC 2 Beaver, a six-passenger aircraft equipped with an all-electric motor developed by magniX, a company based in Redmond, Wash.
US startup Ampaire has begun flying a testbed for its electric propulsion conversion for regional aircraft. Unveiled publicly June 6 in Camarillo, California, the modified Cessna 337 Skymaster made its first flight on May 23
Det er etterhvert flere selskaper som jobber med elfly som er tenkt som feedere til større flyplasser.
https://www.eviation.co/
260 Wh/kg batteri. Effekten øker, og utviklingen har såvidt begynt.
Eviation Completes Prototype of Alice Electric Aircraft
Widerøe vil fly med strøm. De må bestille nye kortbanefly i løpet av få år, og stiller seg spørsmålet om de skal være fossile, hybride eller nullutslipp. I dag har vi truffet strategidirektør i Widerøe, Andreas Kolbye Aks og sjefen for Rolls Royce i Norge og ansvarlig for selskapets elektrifisering av fly, Sigurd Øvrebø.
Ingen kan vel tro de har et fullverdig kortbane-elfly innen et par år.
På så kort tid kan det jo ikkje verte heilt trygt heller... Elfly blir kansje fint ein gang, at det kjem til å gå heilt fint med 1. generasjon.... Skeptisk!I hvertfall ikke i samme størrelse på dagens dasher. Veien fra konseptstadie til sertifisering er jo svært lang, og hittil er det jo mest snakk om 9 eller 19 seters fly, når det er snakk om helelektrisk. Så kanskje de må ta omveien via hybrid?
Et veldig godt poeng.Et batteri blir jo heller ikke lettere av at man "brenner av" strømmen underveis, så el-flyet
vil veie like mye på hele turen. Altså høy landingsvekt, ihvertfall store fly på lengere distanser.
Det er en stor forskjell på å ha gummihjul godt plantet på bakken og å henge under et par vinger mange tusen meter oppe i lufta.Folk lo av strømbærende nyttelast for noen år siden, nå går det faste ruter med leddbusser på strøm i Oslo.
Det er en stor forskjell på å ha gummihjul godt plantet på bakken og å henge under et par vinger mange tusen meter oppe i lufta.
Så dessverre, elfly i regulær rutetrafikk har jeg ingen tro på.
I alle fall ikke med batterier som energibærer.
Som jeg har forklart kan hybrid komme på kortdistanse, men da kun for symbolpolitikk og subsidier. På mellom- og langdistanse kan jeg ikke se hvordan man skulle få hybridfly. Hva skal en elektromotor gjøre på en 737 liksom, slå med vingene?Jeg gjetter på at en eller annen form for hybrid kommer på langflygningene,
Vi snakker da antagelig om mini-shorthaul som ikke eksisterer idag. Ala fly med 4 passasjerer mellom Gardermoen og Rygge. Dette vil komme med masse mediejippo og politikere som gir store subsidier, men vil være flytilbud som ikke gir noen mening i det hele tatt.mens det blir rent 0-utslipp på shorthaul.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.