Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.

Liten kuriositet at British Aerospace 146 endelig skal få elektriske hårfønere under vingene. Ringen er på en måte sluttet da :D
 
Det er etterhvert flere selskaper som jobber med elfly som er tenkt som feedere til større flyplasser.
https://www.eviation.co/
260 Wh/kg batteri. Effekten øker, og utviklingen har såvidt begynt.

Prototypen er stil ut på Paris Air Show. Ser jo noe "futuristisk" ut

https://www.ainonline.com/aviation-...n-completes-prototype-alice-electric-aircraft

Eviation Completes Prototype of Alice Electric Aircraft

361_eviationaliceelectricaircraft.jpg
 
Teknisk ukeblad sin podcast, teknisk sett, har i dag en podcast vedrørende elektrifiseringen av kortbanenettet, i forbindelse med Arendalsuka.

Widerøe vil fly med strøm. De må bestille nye kortbanefly i løpet av få år, og stiller seg spørsmålet om de skal være fossile, hybride eller nullutslipp. I dag har vi truffet strategidirektør i Widerøe, Andreas Kolbye Aks og sjefen for Rolls Royce i Norge og ansvarlig for selskapets elektrifisering av fly, Sigurd Øvrebø.

https://www.tu.no/artikler/wideroe-vil-elektrifisere-kortbanerutene-verden-ser-til-norge/471407

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk
 
Widerøe sier at nå haster det med elektriske fly for å erstatte de gamle Dash 8-flya, helst innen 5 til 7 år:
https://www.nrk.no/finnmark/wideroe...s-ikke-elektriske-fly-kommer-snart-1.14693511
Personlig tror jeg nok løsningen må bli å forlenge rullebanene der det trengs, eller bruke helikopter.
Brukbare elfly med rekkevidde og kapasitet stor nok til å erstatte dagens fly har jeg dessverre ikke troen på, og slettes ikke allerede om 5-7 år.
 
Last edited:
Det må vel bli ATR 42-600S eller en ny Q200NG før det blir elektrisk tenker jeg. Kanskje de bare hyper det sånn opp for å få gode deals på ATR eller DHC? Ingen kan vel tro de har et fullverdig kortbane-elfly innen et par år. Var vel snakk om at Embraer skulle komme med noe også muligens? En Brasilia STOL feks? De har vel enda produksjonslinjen i gang ettersom de bruker mye av samme skroget til businessjets?
 
Ingen kan vel tro de har et fullverdig kortbane-elfly innen et par år.

I hvertfall ikke i samme størrelse på dagens dasher. Veien fra konseptstadie til sertifisering er jo svært lang, og hittil er det jo mest snakk om 9 eller 19 seters fly, når det er snakk om helelektrisk. Så kanskje de må ta omveien via hybrid?
 
I hvertfall ikke i samme størrelse på dagens dasher. Veien fra konseptstadie til sertifisering er jo svært lang, og hittil er det jo mest snakk om 9 eller 19 seters fly, når det er snakk om helelektrisk. Så kanskje de må ta omveien via hybrid?
På så kort tid kan det jo ikkje verte heilt trygt heller... Elfly blir kansje fint ein gang, at det kjem til å gå heilt fint med 1. generasjon.... Skeptisk!
 
Det er fortsatt kun to grunner til at elektriske bilder selges, subsidier og politisk korrekthet. Mange tror at de skal få til det samme med fly bare de er positive og gir nok subsidier, men mens tynge batterier er et problem som kan håndteres i biler er det ikke så lett å gjøre i fly. Og selv om man fortsetter å øke energitettheten i tiden fremover så vil batteriet enda ikke være noe godt alternativ i propellfly i 2050, og slettes ikke noe alternativ for jetfly. Alt man vil se av rent elektriske fly i overskuelig fremtid er små "lekefly" som ikke klarer komme seg fra en flyplass til en annen.

Det eneste alternativet er såkalte hybridfly hvor man har en elektromotor som gir ekstra kraft en kort stund ved takeoff og man kan klare seg med en litt mindre bensinmotor. Flyet blir likevel totalt tyngere og symbolpolitikk og subsidier vil være den eneste grunnen til å gjøre dette.
 
Ja, problemet er el-motorenes effekt pr kg. Så lenge batteriene er så tunge som de er
idag er det lang vei frem. Et batteri blir jo heller ikke lettere av at man "brenner av" strømmen underveis, så el-flyet
vil veie like mye på hele turen. Altså høy landingsvekt, ihvertfall store fly på lengere distanser.
 
Et batteri blir jo heller ikke lettere av at man "brenner av" strømmen underveis, så el-flyet
vil veie like mye på hele turen. Altså høy landingsvekt, ihvertfall store fly på lengere distanser.
Et veldig godt poeng.

Her vil jeg antagelig bli korrigert men om man tar fx Dash 8 Q400

Maks takeoff vekt 30,5 tonn hvorav 6,5 tonn er drivstoff. Den lander da kanskje med en vekt på 26 tonn. Om man ønsker gi flyet like mye energi fra batterier ville man med samme nyttelast ha en landingsvekt på over 100 tonn.
 
Folk lo av strømbærende nyttelast for noen år siden, nå går det faste ruter med leddbusser på strøm i Oslo. Det er ikke sikkert lading er fremtiden, men hydrokarbonenes tid er, om ikke over, så ihvertfall talte.
 
Folk lo av strømbærende nyttelast for noen år siden, nå går det faste ruter med leddbusser på strøm i Oslo.
Det er en stor forskjell på å ha gummihjul godt plantet på bakken og å henge under et par vinger mange tusen meter oppe i lufta.
Så dessverre, elfly i regulær rutetrafikk har jeg ingen tro på.
I alle fall ikke med batterier som energibærer.
 
Det er en stor forskjell på å ha gummihjul godt plantet på bakken og å henge under et par vinger mange tusen meter oppe i lufta.
Så dessverre, elfly i regulær rutetrafikk har jeg ingen tro på.
I alle fall ikke med batterier som energibærer.

Du må nesten forklare meg hvorfor elfly er en dårlig idè. Jeg gjetter på at en eller annen form for hybrid kommer på langflygningene, mens det blir rent 0-utslipp på shorthaul. Og det kommer til å skje fort, når det først starter. Quote denne posten om fem år, så kan vi evaluere :)
 
Jeg gjetter på at en eller annen form for hybrid kommer på langflygningene,
Som jeg har forklart kan hybrid komme på kortdistanse, men da kun for symbolpolitikk og subsidier. På mellom- og langdistanse kan jeg ikke se hvordan man skulle få hybridfly. Hva skal en elektromotor gjøre på en 737 liksom, slå med vingene?
mens det blir rent 0-utslipp på shorthaul.
Vi snakker da antagelig om mini-shorthaul som ikke eksisterer idag. Ala fly med 4 passasjerer mellom Gardermoen og Rygge. Dette vil komme med masse mediejippo og politikere som gir store subsidier, men vil være flytilbud som ikke gir noen mening i det hele tatt.

Og flyselskapene vil elske turnaround som økes til 3-4 timer.
 
Tror folket faktisk at også fremtidig vitenskap vil mene at den beste måten å komme seg fra A til B er å fylle to vinger med tusenvis av liter med parafin og henge en primus under hver av dem?

Som sagt, jeg er usikker på om ladbart er veien å gå, men fossilt drivstoff ser vi nok slutten på allerede før jeg går av med pensjon. Kanskje er det en eller annen dude som kommer på noe lurt med fusjon/fisjon eller noe med en membran og litte granne saltvann?
 
Back
Top