Eget småfly, dyrt?

Sveinmk

ScanFlyer Blue
Eget småfly, dyrt?

Hva koster det (pr. år) å eie eget fly feks. cessna 172...? Tenker da på forsikring, vedlikehold osv...

Last edited:
Re: Eget småfly, dyrt?

- Forsikring 15-20.000 (med kasko og flere brukere)
- Årskort Avinors plasser 10.000 (andre årskort om du bor på østlandet..)
- Avgifter LT og Post og teletilsynet: 5.000
- CAMO årsgebyr 5.000 (?)
- årlig + uforutsette ting uavhengig av flytid (service bulletins etc.) 25-60.000
- Hangarleie 10-15000

Så, ca 50k pluss vedlikehold..

Koster å ha fly :)

Last edited:

Hvordan er det med micro-fly da?
Med fare for å tråkke noen på tærne; hvor mye koster det å vedlikeholde gressklipperen din? :-)

Fra www.mikro.nlf.no:
Drift av eget fly koster foruten vedlikehold, som du selv foretar, årlig besiktning på 600,- pluss obligatorisk forsikring på 2600,- for en-seter og 3675,- for to-seter (noe mer for Gyroplan). Les mer under Publikasjoner. Ønsker man å ha en kaskoforsikring, koster dette fra 2 til 10% av flyets verdi.
Eventuelle gebyr til Post- og teletilsynet kommer vel i tillegg til dette hvis flyet har radio og/eller transponder.

<liker>
Med fare for å tråkke noen på tærne; hvor mye koster det å vedlikeholde gressklipperen din? :-)
</liker>

Hvis en liten gjeng går sammen om å kjøpe et småfly, blir plutselig (logisk nok...) prisen en helt annen! :-) Det kan anbefales!

Flyr du hundre timer i året kan det bli en hyggelig timepris hvis du avstår fra "Retractable Landing Gear" og "Constant Speed Propeller" uten finanskostnader.

Sett deg godt inn i vedlikeholdprogrammet med SB`r og lovverkets AD`r. Også 10 / 12 års kontroller, rustkontroller på skrog / motor osv Dette er forskjellig på alle fly, kan være kjekt å betale noen kroner for hjelp her.

Hyggelig med lav kjøpspris, ikke sikkert det blir samme pris for luftdyktig fly her hjemme.

Jeg er muligens negativ men her gjelder det å holde tunga rett i munnen og da blir det en hyggelig opplevelse :)

Nylig kjøpt meg en Piper Cub. Dog uten luftdyktighetsserfikat, da dette ble kannsellert for en tid tilbake fordi tidligere eier ikke fløy lenger.

Men heldig som jeg er besitter jeg ett småbruk i Hedemark, men stor låve, og 12 mål med jorde, som egner seg perfekt for en liten cub :)

Lykke til isåfall! Morsomt er det

Gratulerer med fantastisk kosefly. Hva må gjøres for å få flyet luftdyktig, normalklasse eller experimental ?

Gratulerer med fantastisk kosefly. Hva må gjøres for å få flyet luftdyktig, normalklasse eller experimental ?

Takk :)
Foreløpig står den uten vinger. Har både fløyet og skrudd mye cub før, så det burde ikke være noe problem (håper jeg)...

Jeg forsker litt på akkurat dette. Men ender nok opp som experimental :)

Hvis ikke flyet allerede er experimental tror jeg det blir vanskelig å få det over da kravene eller reglene er endret nylig ....

Hvis ikke flyet allerede er experimental tror jeg det blir vanskelig å få det over da kravene eller reglene er endret nylig ....

Opprinnelig ble den registrert som normalklasse, men i senere tid ble det gjort om til experimental, før den ble satt på en låve, og slettet fra LT register :)

Da er det en experimental og det tror jeg er bra, i følge eiere av experimental fly så er det umulig å gå andre veien ...

Da er det en experimental og det tror jeg er bra, i følge eiere av experimental fly så er det umulig å gå andre veien ...

Okei, det visste jeg faktisk ikke. Men takk for info. Etter hva jeg har lest er det mye greiere regelverk på ett experimental. Så vi får nå se :)

Jeg vil inntil videre holde det for meg selv. Oppgjør, og en del praktiske ting mellom meg og selger ikke er utført helt enda :)

Back