4 x småfly LYR

krølle

ScanFlyer Crusty
4 x småfly LYR

Noen som har peiling, på hvem/hva.
Ser der er 3(4) fly som ser er ut til å hatt følge fra Canada via, via, før osl-arn-hel-kkn-lyr. Før ferden går til AES

Re: 4 x småfly LYR

Hvem kan jeg ikke hjelpe med, men hva ser ut til å være en TBM9, en PC12, en lilleputt-Citation, og en Citation II. Litt spredning på ytelse, særlig mellom Citation II og PC12, mens TBM og Mustang er ganske lik i fart og evne.

xhJXWmu.png

Er en C172 det samme som et mikrofly? Samme sertifiserings standard og krav? Samme krav til piloten?

Last edited:

Begynner vi ikke å bli litt pirkete nå? For meg er 'småfly' alt under Dash 8 og det finnes vel ingen olympisk standard ... :old:

Last edited:

Tenker forskjellen ligger i «småfly» vs «små fly». 4 små fly til Svalbard kan for min del innebære CRJ200ish, mens småfly rent klassisk er hobbyfly i ikke-kommers sammenheng for min del. Tror mange har en veldig spesifikk forestilling til begrepet «småfly» - mens «små fly» som beskrivelse er mer bred.

Uttrykket "småfly" har neppe noe juridisk eller teknisk opprinnelse, men har blitt et folkelig begrep som de fleste oppfatter som en-motors fly med maks fire-seks personer.

Om man skal prøve seg på en litt mer offisiell klassifisering kan man ta utgangspunkt i sertifikatene: LAPL (Light Aircraft Pilot License) max 2000 kg, og PPL-A (Private Pilot License-A) max 5700 kg.

Uttrykket "småfly" har neppe noe juridisk eller teknisk opprinnelse, men har blitt et folkelig begrep som de fleste oppfatter som en-motors fly med maks fire-seks personer.

Om man skal prøve seg på en litt mer offisiell klassifisering kan man ta utgangspunkt i sertifikatene: LAPL (Light Aircraft Pilot License) max 2000 kg, og PPL-A (Private Pilot License-A) max 5700 kg.

Og for å forvirre ytterligere, kan man fly mange av de samme flyene med LAPL(A) som med PPL(A) ;) Sånn som C172 og PA28, og andre fly med opptil fire seter og maksvekt på under 2000 kg.

Back