• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

4 x småfly LYR

krølle

ScanFlyer Crusty
4 x småfly LYR

Noen som har peiling, på hvem/hva.
Ser der er 3(4) fly som ser er ut til å hatt følge fra Canada via, via, før osl-arn-hel-kkn-lyr. Før ferden går til AES

Re: 4 x småfly LYR

Hvem kan jeg ikke hjelpe med, men hva ser ut til å være en TBM9, en PC12, en lilleputt-Citation, og en Citation II. Litt spredning på ytelse, særlig mellom Citation II og PC12, mens TBM og Mustang er ganske lik i fart og evne.

xhJXWmu.png

Er en C172 det samme som et mikrofly? Samme sertifiserings standard og krav? Samme krav til piloten?

Last edited:

Begynner vi ikke å bli litt pirkete nå? For meg er 'småfly' alt under Dash 8 og det finnes vel ingen olympisk standard ... :old:

Last edited:

Tenker forskjellen ligger i «småfly» vs «små fly». 4 små fly til Svalbard kan for min del innebære CRJ200ish, mens småfly rent klassisk er hobbyfly i ikke-kommers sammenheng for min del. Tror mange har en veldig spesifikk forestilling til begrepet «småfly» - mens «små fly» som beskrivelse er mer bred.

Uttrykket "småfly" har neppe noe juridisk eller teknisk opprinnelse, men har blitt et folkelig begrep som de fleste oppfatter som en-motors fly med maks fire-seks personer.

Om man skal prøve seg på en litt mer offisiell klassifisering kan man ta utgangspunkt i sertifikatene: LAPL (Light Aircraft Pilot License) max 2000 kg, og PPL-A (Private Pilot License-A) max 5700 kg.

Uttrykket "småfly" har neppe noe juridisk eller teknisk opprinnelse, men har blitt et folkelig begrep som de fleste oppfatter som en-motors fly med maks fire-seks personer.

Om man skal prøve seg på en litt mer offisiell klassifisering kan man ta utgangspunkt i sertifikatene: LAPL (Light Aircraft Pilot License) max 2000 kg, og PPL-A (Private Pilot License-A) max 5700 kg.

Og for å forvirre ytterligere, kan man fly mange av de samme flyene med LAPL(A) som med PPL(A) ;) Sånn som C172 og PA28, og andre fly med opptil fire seter og maksvekt på under 2000 kg.

Back