DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Status
Not open for further replies.
Nei helt korrekt de er ansatt på kontrakt - som er flere grader under vikar :D
Haha, det er det ikke det! :D (Ikke i prinsippet hvertfall, men kanskje i praksis) ;) (Er det femte eller sjette gang vi diskuterer det her i samme tråd nå? :)

Re: DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner

Haha, det er det ikke det! :D (Ikke i prinsippet hvertfall, men kanskje i praksis) ;) (Er det femte eller sjette gang vi diskuterer det her i samme tråd nå? :)

Det som er klart når det gjelder kontraktsarbeide er at de som ikke selv er berørt av ulempene har en klar tendens til å ubetydeliggjøre dem ;) Og de fleste som ikke berøres har vondt for å forstå de utrolige negative endringene som skjer i arbeidsforholdene for kontraktsarbeidere.

Det som er klart når det gjelder kontraktsarbeide er at de som ikke selv er berørt av ulempene har en klar tendens til å ubetydeliggjøre dem ;) Og de fleste som ikke berøres har vondt for å forstå de utrolige negative endringene som skjer i arbeidsforholdene for kontraktsarbeidere.

Beklager, men nå er du dessverre langt ut på viddene igjen. Det som er klart, er at en del av de som er berørt, ikke klarer å forholde seg saklig i slike diskusjoner. De har både en tendens til å overdrive ulempene ved egen situasjon, og å idyllisere den situasjonen de ønsker å være i. Dessuten har de en tendens til å diskvalifisere opplysninger fra de de antar ikke har tilsvarende erfaringer. Synd..

(Jeg mener ikke at det ikke kan være betydelige ulemper ved å være oppdragstaker vs fast ansatt, for det finnes det nok av eksempler på. Jeg sier heller ikke at ting ikke har blitt vanskeligere, for det har det opplagt blitt i luftfarten. Men de fleste problemene skyldes ikke oppdragstaker vs fast ansatt, men en kultur i kraftig endring. I negativ retning!)

Last edited:
Re: DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner

I dag skjer det saker og ting på Norwegian.no, rutekartet har fått opp landene USA og Thailand i rutekartet, uten destinasjon, bare landet. (+Reykjavik)
http://www.norwegian.no/fly/rutekart/

Det har allerede lagt på rutekartet en stund...

Da begynner det vel å bli på høy tid at DY skaffer seg et nytt, større, "interaktivt" kart - dagens er nok så rotete, med alle disse små kvadratene; (USA, Thailand, Dubai, Svalbar, Kanariøyene...) Legg til feks Brasil, Kina. Zoom-funksjon er det jo noe som heter. Dessuten er kvaliteten på kartet relativt dårlig og uskarp iforhold til hva det kunne vært.

Da begynner det vel å bli på høy tid at DY skaffer seg et nytt, større, "interaktivt" kart - dagens er nok så rotete, med alle disse små kvadratene; (USA, Thailand, Dubai, Svalbar, Kanariøyene...) Legg til feks Brasil, Kina. Zoom-funksjon er det jo noe som heter. Dessuten er kvaliteten på kartet relativt dårlig og uskarp iforhold til hva det kunne vært.

Den støtter jeg. Har ikke sett på dett før, men alle de blå strekene er jo bare irriterende. Det som betyr noe er jo hvor man kan fly direkte.

At det er mulig å fly fra Geneve til Grenoble, vis Stockholm med DY er jo åpenbart, men neppe det folk er ute etter.

Re: Statustråd: Norwegian og 787

Så man skal kunne bestille mat og drikke via IFE systemet? Kan nok bli slitsomt for kabinpersonalet på BKK flightene :lol:
DY prøver her å hause opp et medicore produkt, men jeg synes ikke det ser særlig "revolusjonerende" ut. Og med priser FRA 2400 til JFK ligger de ikke så langt under konkurentene i pris. Jeg regner heller ikke med at de har mange seter til den prisen på hver flyvning, så jeg vet ikke hvor konkuransedyktige de blir på pris heller.
Denne presentasjonen får meg iallefall ikke umiddelbart til å få lyst til å booke meg en long haul med DY.
Premiumsetene kunn ha vært bedre. Jeg tror DY hadde klart å selge endel "dyre" billetter dersom setene hadde vært litt sprekere enn dette premium economy produktet.

Vel jeg syntes ikke det så så veldig galt og og ikke stort værre en konkurenter med eldre fly og annet intreør. Det jeg er litt spent på her er beinplassen... for en som er 19X lang er ikke 30" så mye å glede seg til over en 9-10 timers flight. Nå aner jeg ikke hva det blir her, men dagens standard er 31" i økonomi og 35-37" i økonomi premium/ekstra hva en nå vil kalle det.

Noen som vet åssen pitch det blir her ? for min del er i allefall det helt avgjørende når jeg skal velge selskap å fly med på langdistanse.

Setekonfig'en har vel vært vist tidligere, enten i denne eller i en annen tråd, og jeg tror man regnet seg frem til 31 og 32" ettersom hvor man satt i kabinen, basert på Boeings standardopplegg.

Mao. en helt grei Reidar-klasse .. :lol:

Har ikke du klaget over SAS og LUfthansa sine litt udaterte bizseter SudCaravelle? Men du nå lovpriser disse lenestolene?

Sorry, men nå kaster du steiner så det regner glass ;)

Ja - utdaterte seter hos en "fullpris leverandører" er ikke det jeg foretrekker - der må jeg ærlig inrømme at jeg foretrekker Swiss osv.

Det jeg kommenterer her er nye freshe seter som sikkert ikke koster 22.000
til NYC ;)

Råtne seter som ikke fungerer og helt død AVOD i ni timer liker jeg lite (rapport fra CPH-ORD forrige uke kommer)

Ser stener, men lite glass.

Og med priser FRA 2400 til JFK ligger de ikke så langt under konkurentene i pris.

Hvis man ser på fremgangen til Kjos siste årene - tror du de er så dumme at de priser seg over de andre direkterutekonkurrentene? Skulle de gjøre det, så skjer vel det på de rutene hvor markedet er villige til å betale.

Eftersom Kjos ska ge sig på Easyjet på LGW kanske han har tappat omdömmet?
Matserveringen lär ta låååååååååååååååååååååånnnnnnnggg tid med BOB koncept för 291 pax. Är det bestämt ännu om Kjos inleder 787 operationerna från ARN eller OSL?

Har Kjos problem att hitta kompetent administrativ personal till sin ic verksamhet?
En god vän till mig som arbetar på BLX i Stockholm med ic flightplanning blir just nu "headhuntad" av DY.

Last edited:

Hvis man ser på fremgangen til Kjos siste årene - tror du de er så dumme at de priser seg over de andre direkterutekonkurrentene?
Det har jeg vel ikke sagt? Det jeg sier er at de ikke ligger langt under konkurentene i pris. Med BOB, baggasje osv. vill nok den totale prislappen ligge på nivå med konkurentene.
Det ble jo nevnt i media for en stund siden at prisen kunne komme til å ligge fra under tusenlappen til NY. Så i forhold til det er jo priser fra 2400 ikke så supert.

Eftersom Kjos ska ge sig på Easyjet på LGW kanske han har tappat omdömmet?
Matserveringen lär ta låååååååååååååååååååååånnnnnnnggg tid med BOB koncept för 291 pax. Är det bestämt ännu om Kjos inleder 787 operationerna från ARN eller OSL?

Spørs vel hvor ofte og hvor mange traller de bruker til å servere med det da, men husk at de små thaidamene i kabinen er rimelig kjappe til å jobbe da ;)

Har Kjos problem att hitta kompetent administrativ personal till sin ic verksamhet?
En god vän till mig som arbetar på BLX i Stockholm med ic flightplanning blir just nu "headhuntad" av DY. DY erbjuder honom en löneökning med 20 000 kr/mån för att sluta på BLX och börja arbeta åt dem i Oslo.

Det er vel neppe helt uvanlig at man ønsker personell med erfaring?

Det har jeg vel ikke sagt? Det jeg sier er at de ikke ligger langt under konkurentene i pris. Med BOB, baggasje osv. vill nok den totale prislappen ligge på nivå med konkurentene.
Det ble jo nevnt i media for en stund siden at prisen kunne komme til å ligge fra under tusenlappen til NY. Så i forhold til det er jo priser fra 2400 ikke så supert.

Den skjønte jeg ikke? Men i forhold til 5800 da? Eller 4200?

Husk at i følge de fleste her er BOB positivt.

Status
Not open for further replies.
Back