Da slipper man også vaksinasjoner og visum. Man trenger vel kanskje ikke engang ta med passet. ;-)
Hmm. Jeg betviler sterkt at det er det helt store markedet for jorden rundt uten mellomlandinger. Er jo litt av morroen med en jorden rundt billett å få lov til å gå av også, da, ikke bare passere 10.000m over...Det er sikkert mange som drømmer om å reise jorden rundt. Om Norwegian kan jo gjøre det slik de er best, uten mellomlandinger.
Da slipper man også vaksinasjoner og visum. Man trenger vel kanskje ikke engang ta med passet. ;-)
En litt søvnløs natt ga tid til å spekulere på servicekonspetet om bord. Som jeg var inne på tror jeg at mulighet for bestiling på forhånd er lurt. Man ser jo at flere selskaper har dette allerede. Den siste jeg sjekket var AirBaltic, som har en omfattende meny. Men jeg synes kanskje den er litt vel omfattende og rotete.
Når jeg ser for meg hvordan dette skal presenteres ser jeg for meg et av DYs aller første fortrinn og det som umiddelbart renner meg ihug når jeg tenker på DY: Lavpriskalenderen!
Man må tenke enkelhet. Samtidig er ikke forventninger så ueffent.
Mitt forslag er at man kjører 2-3 matkonsepter om bord i tillegg til BOB. Jeg tror det kan være mer spennende for kundene og det gir mer frihet til cateringvirksomheten om man ikke bare har f.eks. "oksefilet"/"kjøttkaker"/"laks", men heller begrenser valget til "kjøtt" og "fisk", så får man det som er best for sesongen. Det blir også enklere for kundene.
Det kan være som følger:
1. MENY B - kjøtt. Dette er standardmåltidet, et typisk enkelt måltid med relativt billige råvarer. En råkostsalat koster lite. Hovedrett kan fære f.eks. kjøttboller, lasagne, en gryterett etc. Til dessert en enkel pudding, gjerne ferdigprodusert (f.eks. a la de dessertene Rema hadde for et år siden). En ostebit, to druer og en kjeksbit er rimelig, men tar seg fint ut. I tillegg bør man inkludere 1 drikke, enten billig rødvin, en øl eller mineralvann, altså etter valg.
2. Meny B - fisk. Mye det tilsvarende her. Man kan velge billige fiskeslag, som f.eks. laks ut fra Norge. Ellers det samme som meny B - kjøtt.
Pris for disse, med drikke, 130 kroner?
3. Meny A- kjøtt. Her kjører man opp til businessklasse pluss-standard. Snakker om filetstykker av lam, stofe og f.eks. and. Forretten bør inneholde noe mer med substans f.eks. litt skinke etc. Desserten er oppjustert med f.eks. friske bær/bærsaus. I tillegg er det litt mer ost etc. Her kjører man bedre vin, kanskje sågar en Nøgne Ø etc. (De har jo allrede en øl som heter Two Captains)
4. Meny A - fisk. Ditto, som over. Bedre fisk - alt etter tilgang.
Pris? Klarer man å tjene på dette ved å ta 180 kr?
5. "Festmeny" - det tar man hvis man vil slå på stortromma! Må gjerne forutsette at to reiser sammen, der man inkluderer champagne. Her har man de beste forretter, med scampi, Iberico - fiskerett, kjøttrett og ellers topp kvalitet hele veien. Det er logisk at denne menyen bare tas foran den gardina som ikke skal være der.
Pris? Veldig usikker. Vanskelig å beregne. Dette vil kanskje også være vanskelig å levere enkelte steder.
6. Diverse. I tillegg må man tilby vegetar,glutenfritt etc. (Men nå tipper jeg dette er en svært liten del av bestillingene). Er fristet til å ikke tilby kosher og lignende "særheter"...
I tillegg til dette kommer altså BOB.
Så har jeg tenkt litt på hvordan serveringen skal foregå. Det virker logisk å ta en runde med drikkevogna først. Da kan de som skal ha servering også kjøpe seg noe ekstra om de trenger mer til maten, eller en aperitif.
Deretter distribueres den varme maten til de som skal ha dette. Så starter man BOB-salget. Og her er jeg litt usikker. Det virker som det er ganske "jobbigt" for f.eks. Ryanair å ta opp bestilinger på enkel varmmat som pizza, burgere etc. Trolig bør man begrense seg til kald BOB, alle har jo fått anledning til å bestille mat på forhånd. Dog kan det være kjedelig for de som har ombestemt seg eller bestilt i siste liten, glemt å bestille etc... Likevel, man må også tenke på at det ikke skal være for mye merarbeid for de i kabinen.
Når det gjelder BOB virker det som om enkle klassikere som wraps, baguetter etc er populært. Jeg tror også sushi i brett vil kunne være en interessant mulighet om man sørger for god nok avkjøling underveis.
Noen vil kanskje forvente et måltid nummer to, og det er mulig at også dette bør kunne ordes som meny A/B, og da etter et enklere opplegg med kaldmat. Men konseptet bør være lag det samme som skissert ovenfor..
...ved nærmere ettertanke må man jo ha det hvis man starter fly om morgenen, men det er vel ikke så ofte det er aktuelt hvis man ser på hvordan mange av rutene går i dag.
.. OK, da skal jeg diskutere detaljene med DY til uka. :lol:
¨Hva hvis man må foreta en nødlanding da? Eller en sikkerhetslanding?
tvilsom om Miami blir bra rute å satser... ser KLM slutter å fly til Miami..
Men hva med rute til Minneapolis ? mange norskamerikaner der.....
inneapolis ? mange norskamerikaner der.....
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.