Cockpit film Norwegian 737 800

Ser ut til at planene kan gå ganske bra, dersom jeg får endelig svar fra Norwegian. Har fått indikasjoner på at det kan gå ganske bra. Jeg har planer om å selge filmen i Aviation Megastore i Amsterdam blant annet. Skal se om andre melder sin interesse. Jeg blir å reise nedover til Amsterdam til høsten og tar i samme slengen et møte med direktøren eller innkjøpsansvarlig for butikken og se om det er interesse for å selge den via de og deres nettside.

Det mest problematiske nå ser ut til å være produksjon av selve platene, samt laging av cover. Er det noen som vet noen som gjør slikt? Kanskje er det noen av dere her som er flinke med sånt, kanskje noen vil gjøre noe slikt for en fixed rate pr plate? Det som blir selve kostnaden med platen. Ser for meg en utgift på 50 kr pr plate, blue ray disk inkludert. Vet at platene som bulk burde være mulig å fremskaffe for ca 15 kr pr stk på spindel, men det er spørs hvordan kompatibiliteten er.

Ja det var jo en ide. Kanskje jeg kan prøve på det. Ser faktisk at det ikke ligger noen Blue ray cockpit filmer ute noen plasser pr dags dato. Noen som vet om noen?

Jeg har ett ønske, og det er at du kontakter Jan Mogren og samarbeider med han om en slik produksjon. Jeg spurte han for en tid tilbake om han kunne tenke seg å lage en film med Norwegian og det var noe han viste interesse for.

Her er siden hans http://aeropresentation.com/

Som Flopp skriver , Jan Mogren planlegger også en HD film fra Norwegian.

Ja vi vet ingen ting før alle avtaler er i boks, noe de enda ikke er.

Fikk avtale med Aviation Megastore idag om salg av DVD gjennom de. De selger gjerne DVD men ikke Blue Ray. Mulig man må lage en DVD versjon og en Blue Ray versjon. Dette er nå bare tenking forover i tid. Produksjonen er ikke kommet i gang ennå.

Det finnes en allerede:

Norwegian_Cover_x175_000.jpg

http://www.worldairroutes.com/List.html

Jan

Den DVDn er gammel da..

I fra 2003 å er kun B733 ikke B738 i den DVDn..:)

PLUSS at World Air Routes er utsolgt for den DVDn også..:)

Ja den vet jeg om. Planen er å lage en film litt mer teknisk og detaljrik. Den som lever får se.

Utrolig positivt at folk er positive til prosjektet:) det liker jeg å høre! Det blir nok et spennende prosjekt. Hovedformålet er å videreformidle den fantastiske og flytekniske stemningen som tidvis er i cockpit på en moderne airliner. Mye på gang på samme tid, samt mange fine inntrykk for flyinteresserte.

Hei igjen, ikke meninga å bumpe tråden unødvendig, men da har jeg en oppdatering til hvordan status er om dagen.

Jeg har fått litt kontakt med en innenfor Norwegians informasjonsavdeling og snakket med henne på telefon idag, hvor hun etterspurte litt mer informasjon på mail. Det kunne virke som om hun syntes dette virket ganske ok, i og med at det meste var ganske "bankers" allerede. Så lenge ikke NAX måtte organisere så alt for mye kunne kanskje en tillatelse til å lage film, være innenfor rekkevidde tror jeg hun kanskje mente.

Jeg skrev en mail ikveld og forklarte litt om hvordan det praktisk bør gjennomføres og gav henne noen referanser. Hun lovet å se på dette ganske snart og komme med tilbakemelding.

Når det gjelder film og teknisk kvalitet, så ser det ut til at hovedproduktet vil være DVD, da markedet ikke er klart for BlueRay enda. Nå snakker jeg om litt større mengde kjøpere. Dette etter samtale med aviation megastore. Når det gjelder pris for trykking av Blueray plater er dette langt dyrere enn trykking på DVD plater. Det er snakk om en enhetspris på ca 150 kr stk i motsetning til langt under det halve for DVD. Dette er grunnet lisensiering av Blueray. Dersom jeg selv brenner Bluerayplater på egen brenner, vil den kanskje ikke kunne leses av alle spillere, og slik kan vi ikke ha det. Jeg ønsker også at brenningen skal foregå profesjonelt av noen som kan sikre at kvaliteten blir god på alle avspillingene.

Det jeg tenker vil kunne skje, er at de som kjøper DVD, vil kunne få tilgang til en 1080-versjon av filmen via nett. Dette er kun på tankestadiet. Jeg har tenkt noe som at enten kan de få tilgang til filmen via min egen nettserver (står med 100/100 linje, location Canada), eller de kan få tilgang via YouTube / private. Siste avsnittet her er kun tanker, og ikke ferdigspikra plan. Ville vært fint å høre om folk synes det er bra/dumt/leit/kjedelig/interessant å få tilgang til en allerede kjøpt DVD på YouTube f.eks eller på nett. Problemet her er altså at distribusjonen på BR for tiden virker å være noe problemfylt. Jeg er kjempeglad for meninger og forslag fra folk som har noe på hjertet.

Hei folkens!

Da skjer det store ting på fronten. Det BLIR cockpitfilm fra NAX!

Slik det ser ut nå vil dette bli utgitt på DVD til å begynne med, men prosjektet filmes i 1080p slik at dette kan formidles over på Blu-Ray når tiden er inne.

Filmingen begynner sannsynligvis denne mnd og vil fortsette utover høsten.

Det kommer til å bli tatt med litt briefings, tekniske prosedyrer før flyturer, intervjuer og mye interessant. Filmen kommer til å være tilgjengelig ca 1. desember gjennom shoppen til Dag! Han har uttrykt ønske om en rykende norsk flyfilm så denne produseres med glede.

Så, er det noen som har ønsker for hva som skal taes med, så er det bare å komme med de. Det "beste" forslaget (alle forslag i en brain-storming er nøyaktig like gode, men det "beste" vil her være et tilfeldig valgt forslag som blir benyttet) vil premieres! =)

Slik det ser ut nå vil første filmdag være fredag 17/09 da på en "long haul" opp til Bardufoss og så tilbake til GM igjen, for deretter å fly t/r Stavanger. Er det noen flyplasser som ikke er dekket i flyfilmer fra Norge før som det ønskes at vi ser noe til denne gang? Noen med noen spesielle innflygningsprosedyrer? Circ to land 29 i Alta (ALF) hadde kanskje vært noe? Deretter vil det flys ca 8-10 dager til, for å få et utvalg å velge. Kommer til å vise ca 8-10 kanskje 12 legs.

OSL-BDU
TOS-OSL
OSL-SVG
OSL-BUD
AMS-OSL
KKN-OSL
OSL-ALF
OSL-BGO

er noen forslag fra min side sånn med en gang : )

Få til en walkaround med en tekniker som kan forklare litt om hvordan man skal inspisere flymaskin på et mer teknisk nivå enn kun pilotene gjør.

Være med på briefing for dagen i crewrommet etc.

Good! Godt tips jeg skal prøve å ta til etterretning. Var jo en god ide å få med litt rundt flyene i tillegg til cockpit situasjoner. Hmm.. noe å tenke på der : )

Hei fellows ! : )

Da er status i prosjektet: GOD TUR

Dvs, starter filming på fredag nå og blir og filme/flakse litt rundt. Første turen min går fra Oslo Gardermoen til Bodø og tilbake, for så og fly en tur til Tromsø dagen etterpå og tilbake. Søndagen blir å gå med til litt småturer på øst/sørlandet. Videre etter det er ikke satt opp ennå.

Kamerautstyret er klart, nå bare venter jeg på at tiden skal gå sakte men sikkert til fredag! : )

Jeg regner med å kanskje få filmet alt som trengs i løpet av september. Så vil dette settes sammen rimelig snart etterpå.

Har vært i kontakt med masse hyggelige mennesker i Norwegian og dette viser seg å være en spennende organisasjon! Gleder meg til å lage en promo og vise dere! :)))

Du må ikke glemme en tur til Værnes da :)

Jeg har et ønske om å få se innlegging av all data i FMC (closeup).

Hele startup prosedyren hadde heller ikke gjort noe. Alt fra strømmen skrus på ;)

Viss piloten i tillegg hadde fortalt litt om hva hver bryter gjør mens han/hun skrur de på så hadde dette blitt den beste filmen noen sinne.

Lykke til!

Last edited:
Back