DY longhaul - drømmetråden

Re: DY longhaul - drømmetråden

Sør-Afrika hadde vært kjekt, men i motsetning til mange vil jeg til JNB. MIA, samt karibiske destinasjoner hadde også vært kult.
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Henger meg med på ønsket om Sør-Afrika i sommersesongen (altså norsk vinter). JNB eller CPT er ett fett, jeg bor i PLZ når de starter opp med long haul, så med mindre de vil fly dit er både CPT og JNB godt nok, men de fleste nordmenn vil vel til CPT går jeg ut i fra. Garden Route, Table Mountain ++
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Jeg kunne tenkt meg en rute til Orlando, gjerne fra KRS. Ellers mange fine og gode forslag her. Og hvis prisene blir hyggelige nok i forhold til hva de klarer å levere er det for min del en sterk utfordrer til de mer etablerte long haul (heter det det) flyselskapene.

Tror dere at Norwegian vil inngå et samarbeid med et annet lavprisselskap i f.eks Thailand USA slik at det er mulig å komme seg videre uten å måtte sjekke inn en gang til?

CO har begynt med å ta betalt for AVOD på innenriksflyvninger. Jeg mener å huske at det var 6 dollar de skulle ha. Så sannsynligheten for at Norwegian gjør noe av det samme er til stede.

Jeg kunne i tillegg ønsket meg strøm ved alle setene, spesielt nå som de har begynt med internett ombord også.
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

DY longhaul - drømmetråden ----> må være at de ikke starter opp før SK har fått feitet seg opp litt mer:lol:
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Feitet seg opp??? Sist jeg sjekket rant pengene ut som i en sil.
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

En litt søvnløs natt ga tid til å spekulere på servicekonspetet om bord. Som jeg var inne på tror jeg at mulighet for bestiling på forhånd er lurt. Man ser jo at flere selskaper har dette allerede. Den siste jeg sjekket var AirBaltic, som har en omfattende meny. Men jeg synes kanskje den er litt vel omfattende og rotete.

Når jeg ser for meg hvordan dette skal presenteres ser jeg for meg et av DYs aller første fortrinn og det som umiddelbart renner meg ihug når jeg tenker på DY: Lavpriskalenderen!

Man må tenke enkelhet. Samtidig er ikke forventninger så ueffent.

Mitt forslag er at man kjører 2-3 matkonsepter om bord i tillegg til BOB. Jeg tror det kan være mer spennende for kundene og det gir mer frihet til cateringvirksomheten om man ikke bare har f.eks. "oksefilet"/"kjøttkaker"/"laks", men heller begrenser valget til "kjøtt" og "fisk", så får man det som er best for sesongen. Det blir også enklere for kundene.

Det kan være som følger:

1. MENY B - kjøtt. Dette er standardmåltidet, et typisk enkelt måltid med relativt billige råvarer. En råkostsalat koster lite. Hovedrett kan fære f.eks. kjøttboller, lasagne, en gryterett etc. Til dessert en enkel pudding, gjerne ferdigprodusert (f.eks. a la de dessertene Rema hadde for et år siden). En ostebit, to druer og en kjeksbit er rimelig, men tar seg fint ut. I tillegg bør man inkludere 1 drikke, enten billig rødvin, en øl eller mineralvann, altså etter valg.

2. Meny B - fisk. Mye det tilsvarende her. Man kan velge billige fiskeslag, som f.eks. laks ut fra Norge. Ellers det samme som meny B - kjøtt.

Pris for disse, med drikke, 130 kroner?

3. Meny A- kjøtt. Her kjører man opp til businessklasse pluss-standard. Snakker om filetstykker av lam, stofe og f.eks. and. Forretten bør inneholde noe mer med substans f.eks. litt skinke etc. Desserten er oppjustert med f.eks. friske bær/bærsaus. I tillegg er det litt mer ost etc. Her kjører man bedre vin, kanskje sågar en Nøgne Ø etc. (De har jo allrede en øl som heter Two Captains)

4. Meny A - fisk. Ditto, som over. Bedre fisk - alt etter tilgang.

Pris? Klarer man å tjene på dette ved å ta 180 kr?

5. "Festmeny" - det tar man hvis man vil slå på stortromma! Må gjerne forutsette at to reiser sammen, der man inkluderer champagne. Her har man de beste forretter, med scampi, Iberico - fiskerett, kjøttrett og ellers topp kvalitet hele veien. Det er logisk at denne menyen bare tas foran den gardina som ikke skal være der.

Pris? Veldig usikker. Vanskelig å beregne. Dette vil kanskje også være vanskelig å levere enkelte steder.

6. Diverse. I tillegg må man tilby vegetar,glutenfritt etc. (Men nå tipper jeg dette er en svært liten del av bestillingene). Er fristet til å ikke tilby kosher og lignende "særheter"...

I tillegg til dette kommer altså BOB.

Så har jeg tenkt litt på hvordan serveringen skal foregå. Det virker logisk å ta en runde med drikkevogna først. Da kan de som skal ha servering også kjøpe seg noe ekstra om de trenger mer til maten, eller en aperitif.

Deretter distribueres den varme maten til de som skal ha dette. Så starter man BOB-salget. Og her er jeg litt usikker. Det virker som det er ganske "jobbigt" for f.eks. Ryanair å ta opp bestilinger på enkel varmmat som pizza, burgere etc. Trolig bør man begrense seg til kald BOB, alle har jo fått anledning til å bestille mat på forhånd. Dog kan det være kjedelig for de som har ombestemt seg eller bestilt i siste liten, glemt å bestille etc... Likevel, man må også tenke på at det ikke skal være for mye merarbeid for de i kabinen.

Når det gjelder BOB virker det som om enkle klassikere som wraps, baguetter etc er populært. Jeg tror også sushi i brett vil kunne være en interessant mulighet om man sørger for god nok avkjøling underveis.

Noen vil kanskje forvente et måltid nummer to, og det er mulig at også dette bør kunne ordes som meny A/B, og da etter et enklere opplegg med kaldmat. Men konseptet bør være lag det samme som skissert ovenfor..

...ved nærmere ettertanke må man jo ha det hvis man starter fly om morgenen, men det er vel ikke så ofte det er aktuelt hvis man ser på hvordan mange av rutene går i dag.

.. OK, da skal jeg diskutere detaljene med DY til uka. :lol:
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Jeg tror Airbus Trond er inne på rett spor.
Enkel mat som smaker greit og gjør deg passe mett, i alle fall så du ikke behøver å sulte. Dersom 95% av pax velger et måltid ombord, kan de like gjerne inkludere det i prisen. Selv om det er inkludert i prisen, bør det være slik at pax velger hva de vil ha, før avreise, og så leverer catering matleveranser, i hennhold til bestilling, dermed reduseres svinn betydelig. Noen flighter starter så sent, at det mest aktuelle er frokost, neste morgen, på andre kan det være både frokost og middag som serveres. Mat servers i henhold til dette.
I Bussiness class kan det være et litt mere omfattende måltid, uten at det behøver å være noe stort og dyrt som serveres.
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Det er sikkert mange som drømmer om å reise jorden rundt. Om Norwegian kan jo gjøre det slik de er best, uten mellomlandinger.

Da slipper man også vaksinasjoner og visum. Man trenger vel kanskje ikke engang ta med passet. ;-)
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Det er sikkert mange som drømmer om å reise jorden rundt. Om Norwegian kan jo gjøre det slik de er best, uten mellomlandinger.

Da slipper man også vaksinasjoner og visum. Man trenger vel kanskje ikke engang ta med passet. ;-)
Hmm. Jeg betviler sterkt at det er det helt store markedet for jorden rundt uten mellomlandinger. Er jo litt av morroen med en jorden rundt billett å få lov til å gå av også, da, ikke bare passere 10.000m over...
 
En litt søvnløs natt ga tid til å spekulere på servicekonspetet om bord. Som jeg var inne på tror jeg at mulighet for bestiling på forhånd er lurt. Man ser jo at flere selskaper har dette allerede. Den siste jeg sjekket var AirBaltic, som har en omfattende meny. Men jeg synes kanskje den er litt vel omfattende og rotete.

Når jeg ser for meg hvordan dette skal presenteres ser jeg for meg et av DYs aller første fortrinn og det som umiddelbart renner meg ihug når jeg tenker på DY: Lavpriskalenderen!

Man må tenke enkelhet. Samtidig er ikke forventninger så ueffent.

Mitt forslag er at man kjører 2-3 matkonsepter om bord i tillegg til BOB. Jeg tror det kan være mer spennende for kundene og det gir mer frihet til cateringvirksomheten om man ikke bare har f.eks. "oksefilet"/"kjøttkaker"/"laks", men heller begrenser valget til "kjøtt" og "fisk", så får man det som er best for sesongen. Det blir også enklere for kundene.

Det kan være som følger:

1. MENY B - kjøtt. Dette er standardmåltidet, et typisk enkelt måltid med relativt billige råvarer. En råkostsalat koster lite. Hovedrett kan fære f.eks. kjøttboller, lasagne, en gryterett etc. Til dessert en enkel pudding, gjerne ferdigprodusert (f.eks. a la de dessertene Rema hadde for et år siden). En ostebit, to druer og en kjeksbit er rimelig, men tar seg fint ut. I tillegg bør man inkludere 1 drikke, enten billig rødvin, en øl eller mineralvann, altså etter valg.

2. Meny B - fisk. Mye det tilsvarende her. Man kan velge billige fiskeslag, som f.eks. laks ut fra Norge. Ellers det samme som meny B - kjøtt.

Pris for disse, med drikke, 130 kroner?

3. Meny A- kjøtt. Her kjører man opp til businessklasse pluss-standard. Snakker om filetstykker av lam, stofe og f.eks. and. Forretten bør inneholde noe mer med substans f.eks. litt skinke etc. Desserten er oppjustert med f.eks. friske bær/bærsaus. I tillegg er det litt mer ost etc. Her kjører man bedre vin, kanskje sågar en Nøgne Ø etc. (De har jo allrede en øl som heter Two Captains)

4. Meny A - fisk. Ditto, som over. Bedre fisk - alt etter tilgang.

Pris? Klarer man å tjene på dette ved å ta 180 kr?

5. "Festmeny" - det tar man hvis man vil slå på stortromma! Må gjerne forutsette at to reiser sammen, der man inkluderer champagne. Her har man de beste forretter, med scampi, Iberico - fiskerett, kjøttrett og ellers topp kvalitet hele veien. Det er logisk at denne menyen bare tas foran den gardina som ikke skal være der.

Pris? Veldig usikker. Vanskelig å beregne. Dette vil kanskje også være vanskelig å levere enkelte steder.

6. Diverse. I tillegg må man tilby vegetar,glutenfritt etc. (Men nå tipper jeg dette er en svært liten del av bestillingene). Er fristet til å ikke tilby kosher og lignende "særheter"...

I tillegg til dette kommer altså BOB.

Så har jeg tenkt litt på hvordan serveringen skal foregå. Det virker logisk å ta en runde med drikkevogna først. Da kan de som skal ha servering også kjøpe seg noe ekstra om de trenger mer til maten, eller en aperitif.

Deretter distribueres den varme maten til de som skal ha dette. Så starter man BOB-salget. Og her er jeg litt usikker. Det virker som det er ganske "jobbigt" for f.eks. Ryanair å ta opp bestilinger på enkel varmmat som pizza, burgere etc. Trolig bør man begrense seg til kald BOB, alle har jo fått anledning til å bestille mat på forhånd. Dog kan det være kjedelig for de som har ombestemt seg eller bestilt i siste liten, glemt å bestille etc... Likevel, man må også tenke på at det ikke skal være for mye merarbeid for de i kabinen.

Når det gjelder BOB virker det som om enkle klassikere som wraps, baguetter etc er populært. Jeg tror også sushi i brett vil kunne være en interessant mulighet om man sørger for god nok avkjøling underveis.

Noen vil kanskje forvente et måltid nummer to, og det er mulig at også dette bør kunne ordes som meny A/B, og da etter et enklere opplegg med kaldmat. Men konseptet bør være lag det samme som skissert ovenfor..

...ved nærmere ettertanke må man jo ha det hvis man starter fly om morgenen, men det er vel ikke så ofte det er aktuelt hvis man ser på hvordan mange av rutene går i dag.

.. OK, da skal jeg diskutere detaljene med DY til uka. :lol:

Drikke, småknask etc bestilles ifra AVOD systemet i stolryggen foran deg, og betales likedan ned kortet ;)
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

På 80 tallet gikk det jo charter til MIA. Det må jo være enn kjempemulighet å sette opp en rute der med forhåndssolgte seter til Ving etc?

Det virker også som det er enorme mengder nordmenn som velger Florida som destinasjon året rundt.

Det er i alle fall min "drømmerute" fra OSL i tillegg til SIN.

Hvis de har en relativt OK premium economy/biz light hadde jeg også satt pris på disse flyene til Kanariøyene. 5 og en halv time i en god stol til behagelige temperaturer midtvinters savner jeg.
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Eksotisk..., da kunne jeg tenke meg MQN (når den nye flyplassen står klar) - OSL - DEL - DHM for klatreinteresserte nordmenn. Himalaya here we come...
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

tvilsom om Miami blir bra rute å satser... ser KLM slutter å fly til Miami..
Men hva med rute til Minneapolis ? mange norskamerikaner der.....
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Jeg har lyst på en helgetur til IPC, men det er litt kronglete å få til idag. En direkterute fra OSL hadde gjort seg.
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

Tror nok en helgetur med bil til Helgeroa passer bedre enn en flytur til Hanga Roa :)
 
Re: DY longhaul - drømmetråden

tvilsom om Miami blir bra rute å satser... ser KLM slutter å fly til Miami..
Men hva med rute til Minneapolis ? mange norskamerikaner der.....


Nja, grunnen til at KLM la ned til Miami var vel pga Air France ?
Alle de andre store og små fly europa Miami.


Men Miami har de mange muligheter, cruise, disneyland pakker etc
 
Back
Top