Dubaitråden

Re: Dubaitråden

helluen folkens. Tenkte å ta meg en tur til Dubai i slutten av juni i ca to uker. vet det er svinvarmt , men tror jeg bare må ned å se galskapen. Vi er 4 stk a 2 voksne og to barn på 15 og 12. Lurer på å bo på forskellige hotell for å få litt variasjon. Litt budsjett og litt dyrere etterhvert i forskjellige områder av Dubai. Noen som har tips til bra hotell? budsjettet er fra 1000 kroner natta og oppover. Et annet spm er om en bor på et fancy hotell der nede som feks Waldorf Astoria , the palm. Om en skal spise på hotellet så koster det vel skjorta Og det hvite i øyet? er det kort vei til mer prismessige gode alternativer i nærheten.? Tar også i mot gode tips om aktiviteter for kidsa og oss voksne!

Tilbrakte en uke på Flora Creek Apartments, http://www.florahospitality.com/dubai/deira/dubai-flora-creek-hotel-apartments.aspx , for et par år siden. Ligger i Deira. Veldig god valuta for pengene dengang ihvertfall. To metrostopp fra flyplassen, gåavstand til Yachtklubben og Dubai Creek med dertil hørende restauranter etc..

helluen folkens. Tenkte å ta meg en tur til Dubai i slutten av juni i ca to uker. vet det er svinvarmt , men tror jeg bare må ned å se galskapen. Vi er 4 stk a 2 voksne og to barn på 15 og 12. Lurer på å bo på forskellige hotell for å få litt variasjon. Litt budsjett og litt dyrere etterhvert i forskjellige områder av Dubai. Noen som har tips til bra hotell? budsjettet er fra 1000 kroner natta og oppover. Et annet spm er om en bor på et fancy hotell der nede som feks Waldorf Astoria , the palm. Om en skal spise på hotellet så koster det vel skjorta Og det hvite i øyet? er det kort vei til mer prismessige gode alternativer i nærheten.? Tar også i mot gode tips om aktiviteter for kidsa og oss voksne!

Ligger v/poolen på Waldorf Astoria nå, 1/2 hotellet åpnet i romjula, resten åpner i April. Veldig fint hotel. Mange barnefamilier. Tidvis elendig i Internett.
Mat, frokostbuffet 145 Dirham, lunsj 165 og middag 195. Vet ikke prisen for barn. Finnes flere restauranter på hotellet. Kort vei til Atlantis. Send PM om du trenger info.

Testet Pai Thai nå i slutten av januar med kona. Var veldig bra, men uenig i at det var av en "annen verden".

Man drar ikke på Pai Thai for gastronomiske opplevelser, selv om det er svært høy standard. Grunnen til at dette er en av mine topper er uten tvil settingen som jeg refererer til som en annen verden. Jeg tror det er denne totalpakken som også gjør at blant annet Newsweek kåret denne til en av restaurantene man virkelig burde oppleve.

Juni er en grei tid å oppleve Dubai hvis man er forberedt på i likhet med gamlelandet tilbringe en del tid under tak eller i bil.

Jeg vil som vanlig anbefale å finne et av hotellene i Jumeirah kjeden og/eller ved sjøen. Du klarer fint noen timer på stranden, eller ved bassenget som aller er avkjølt.
Det beste med denne tiden er at om man kikker litt rundt så er det ufattelig mye bra tilbud ute og går – fort opptil halv pris på hotellene og mange deals og pakker. Jumeirah har ofte en halvpensjonspakke hvor du da har tilgang til noen av verdens beste restauranter.

De som var her juni i fjor var meget heldige, hvor det på dagene ofte holdt rund 36 grader og det var nede i 28-30 om kvelden.

Husk ar Ramadan begynner første juli i år som mange nordmenn finner ubehagelig.

Hva er god folkeskikk når det kommer til tips på restauranter, pikkoloer etc?

Her nede er det jo alt fra svenske-tipsing til god amerikansk tipsing. Takk og lov har alle restaurantene alt av tips og avgifter inkludert i prisene (allerede på menyer osv) så runder man normalt oppover (5-10%) så er de veldig happy. Taxi er veldig billig og gutt jobber hardt for lite penger, så de er vi glade i å runde opp ganske amerikansk.

Har du en bunke med fem dirhams (ca 8 kroner) og gir til de som ordner taxi osv. så er de meget glade.

I min guide kan man lese følgende:

Kvinner bør tildekke ankler, bryster og hår. Det er ikke samme krav til menn, men de oppfordres til å kle seg etter anledning. Det betyr ikke shorts eller kortbukse på resturant eller kjøpesentrene.

Fantastisk flott oversikt - tusen takk for at du deler tips! Vi reiser til Dubai i påska. Hva er kleskoden på alminnelig gode, men ikke super-poshe restauranter? Kommer man langt med en pen shorts og skjorte/pique, eller må man svette seg gjennom et måltid i bukse for å være kledd anstendig?

Generelt virker det som kleskoden på kvinner er meget fleksibel – spesielt på restauranter, barer og nattklubber. Selv arabiske kvinner dukker fort opp i ultrakorte kjoler eller bare mager. Er man på mer offentlige steder så boer jentene holde seg til klassiske fine norske sommerantrekk og ikke noe russerlook. Dragen bommet litt noen ganger i Abu Dhabi (som er litt mer konservativt), men det eneste som skjer er litt gloing fra menn og litt småsure blikk fra de lokale jentene.

Hos menn er det også fritt, men man bruker stort sett bukse når man ikke er i hagen eller på stranden. Krage er også greit og ha skjorten/piqueten og sandaler er mer for lokale. Dresskoden er ett hakk ”høyere” enn i Norge og ikke saa voldsomt casual.

Litt som amerikanerne med style sier; ”to all europeans – we stopped using Abercombie years ago” :p

Vil bare takke Sud for å ta seg tid til å gi oss så mange gode råd..:fly:drink

Vil bare takke Sud for å ta seg tid til å gi oss så mange gode råd..:fly:drink

Bare hyggelig - jeg har lange dager på jobb og røyker ikke – så vi får ta dette som mine små røykepauser.. Artig at jeg faktisk kan bidra med noe også da.;)

Kan gå god for Jumeirah Emirates Towers som ble anbefalt her. Fantastisk service og en fryd å sjekke inn, ble omtalt som Mr. Erik av vår venn i lobbyen hele oppholdet. Stort og fint rom, litt for hard seng på rommet vårt. Syns Fairmont like ved hadde hakket freshere rom og nesten på høyde servicemessig.

Hilton Jumeirah Beach anbefales pga tilgang til privat strand og flotte utearealer. Vi fikk airport transfer inkludert på executive rom forøvrig.

Hvis jeg ønsker å ta ut bonusbiletter til Dubai - hvilket selskap bør jeg bokke med, og hvor mange poeng må jeg påregne i buisniss

Mener bestemt det er 90000 om du bruker Eurobonuspoeng for C og 12000 i F. Beste alternativ i C er vel Austrian eller Swiss. Avgifter nå vil vel være fort 4000 kr.?::

Plukket opp mange gode råd hittil, så prøver igjen:
Har booket treroms leilighet på Marriott Dubai Harbour Hotel & Suites for påska. Sjekket litt nå i helgen, og ser at vi kan få en treroms leilighet på Jumeirah Living World Trade Centre Residences som ser hakket hvassere ut og med frokost inkludert, til noen hundrelapper mindre per natt. Fordelen jeg ser er at Jumeirah-leiligheten er større (fra 246 kvm) og finere, adgang til Jumeirah sin private strand (koster nær 500 AED per dag per pers) og at det ligger nærmere «det gamle Dubai». Vi har kun 4 dager, og tenker da å bruke en hel dag på strandliv, mens de andre blir til andre sysler som shopping, sightseeing og aktiviteter. Hvordan er beliggenheten til Jumeirah kontra Marriott med tanke på hva som finnes i nærområdet av restauranter?

Hva ville ekspertene valgt?
(Og ja, det er selvfølgelig mange mange andre alternativer, men for romslige leiligheter med tre soverom er det enten allerede mye som utilgjengelig ellers så er det hinsides dyrt.)

Jeg kjenner bare til Marhaba som vi alltid bruker paa oss selv og bestiller til gjester. Du blir fulgt fra gaten buggystasjonen, noe som tar fra ett til femten minutter. Deretter slippes du av ca et minutt fra immigration hvor du blir eskortert forbi køen. Familiepakken er mer eller mindra bare at man er en gruppe (trenger faktisk ikke være familie – også guttegjeng etc.)

Beste transporten er rett og slett taxi – bra og billig, mange av dem. Fem eller syvsetere og de har et halvluksuriøst Infiniti/Lexus alternativ.

Hmmm… For en nordboer er det nok strandvær – men det har vært unormalt kaldt siste ukene. Været i seg selv er i alle fall strålende nå med lite vind og knallblå himmel. Meld varmere neste uke.

Holder det med bronse-varianten, eller er silver påkrevd?

Tror daa maa paa Silver.

Har aldri proevd Marabah paa avreise - men tror det har lite for seg.

Til ev. glede for andre: Marabah bronse holdt i massevis - vi føyk forbi immigrasjonskøen (og dama som fulgte oss ble også med gjennom sikkerhetskontrollen). Nå var ikke køene veldig lange denne kvelden, men vi følte likevel at dette var verdt pengene. Takk for tips!

Heisann!

Kjapt spørsmål fra en som aldri har lekt i sandkassa før...:

Hvordan ligger prisene på turer til Dubai i Julen, er været bra der på årstiden, og hvordan er hotellprisene da?

Foretrekker selvsagt A* som EBD hos SAS, men tenkte å ta med familien på 3 pers noen dager til varmen i jula så spiller egentlig liten rolle om prisene er bra.. Kommer det noen tilbud her vanligvis? Så at Emirates direkte fra OSL koster over kr 6500 pr pers på eco, så det utgår...

Takknemlig for svar.

Kim

Hei Kimpe,

Har tilbragt mang-en jul, romjul og nyttår i DXB. Flybilletter kan vel bestilles med LH i disse dager til rundt NOK 3000,-
Hotellene er mild-sagt dyre på denne tiden. Bodde 5 netter på Atlantis The Palm i romjulen, og alt i alt havnet det på 70 hakk.
Mye rimeligere å overnatte i AUH, hvor man får helt "ordinære" 5 stjerners for NOK 2000 pr natt.

Bodde 5 netter på Atlantis The Palm i romjulen, og alt i alt havnet det på 70 hakk.
Mye rimeligere å overnatte i AUH, hvor man får helt "ordinære" 5 stjerners for NOK 2000 pr natt.

70K for 5 netter på et hotell....?? Gud bedre..... :drink :drink :drink

Back