Doble Bonuspoeng på Eurobonus?

Re: Doble Bonuspoeng på Eurobonus?

Originally posted by LCH78

Originally posted by TOS
når man kan risikere å tjene 150 poeng på LON-OSL så er det litt meningsløst.

Så heldig du va da.. trur jeg fikk 70 poeng for SVG-CPH-OSL i sommer :)

Lavest opptjening OSL-LON med EBB er 300 poeng og på en SVG-CPH-OSL tur får man de samme 300 poengene(150+150).
Det er ikke nødvendig å gjøre situasjonen for EB's medlemmer verre;)

Originally posted by Bizflyer

Det eneste positive jeg har sett med SAS EB er at når man flyr Business class, får man dobbelt så mange poeng som economy om man reiser intercontinentalt. Til sammenligning får man på Thai og SQ sine bonusprogrammer bare 25% ekstra poeng for å fly business, og 50% ekstra for First Class. På SAS får man 100% ekstra for business, men ikke noe ytterligere for First Class.

Hvordan er dette på UA MP, Tommy?

BFcool2

Kun 25 og 50% ekstra hos MP

Jeg kunne ikke sagt meg mer enig i kritikken av EB, SAS kaster bort muligheten til å ha et bra bonusprogram. 25 % inntjening er latterlig lite. Jeg blir sølvmedlem etter en tur down under til i februar, men jeg vil etter all sannsylighet miste dette igjen neste år, da jeg ikke reiser C og Australia drar jeg nok ikke til på en stund etter denne turen. Jeg har vært sølvmedlem en gang før, eneste virkelig merkbare forskjell var at man kunne ta med ekstram bagasje, noe som jeg har nytt godt av etter å ha flyttet mye med fly de siste årene. Når det gjelder hvilke fordeler man får som sølvmedlem har SAS en jobb å gjøre når det gjelder å informere sine ansatte, jeg har opplevet å måtte påpeke disse, f.eks check in i businessskranke, da jeg har blitt avvist med økonomibillett, lite profesjonelt.

Originally posted by OSLflyer

Originally posted by LCH78

Originally posted by TOS
når man kan risikere å tjene 150 poeng på LON-OSL så er det litt meningsløst.

Så heldig du va da.. trur jeg fikk 70 poeng for SVG-CPH-OSL i sommer :)

Lavest opptjening OSL-LON med EBB er 300 poeng og på en SVG-CPH-OSL tur får man de samme 300 poengene(150+150).
Det er ikke nødvendig å gjøre situasjonen for EB's medlemmer verre;)

Det har du selvsagt helt rett i. 300 poeng for OSL-LON. Det er fortsatt (nesten) like meningsløst å registrere poengene.... Det blir riktignok drøyt 3000 poeng for en tur OSL-SEA t/r i motsetning til 2750 som opprinnelig foreslått av meg.

Ja, optjeningen af point på EB er blevet sværere igennem de seneste år på de billgste billetter - til gengæld er prisen for de billigste billetklasser vel også faldet betydeligt - ligesom det nu også er muligt at købe one-way-billetter på de billigste klasser i Europa - man kan vel ikke få i både pose og sæk...

De billigste billetter er nu fuldt ud konkurrencedygtige med lavprisselskaberne, der ikke giver mulighed for at optjene bonuspoint - ligesom man også kan benytte sit guld-kort til loungeadgang og fasttrack selvom man rejser på de billigste billetter.

Alt i alt synes jeg faktisk det er meget fair at der bliver differentieret mere mellem de billigste og dyreste billetter - det er vel kun fair at dem der betaler skyhøje priser for billetterne også får betydeligt mere på bonusprogrammet.

For mig fungerer EB ganske godt - specielt efter der blev indført fasttrack på CPH - det er et stort konkurrenceparameter og får ofte mig til at vælge SAS - også på dyrere billetter engang imellem. Dertil kommer at der faktisk jævnligt er nogle ret gode bonus-tilbud med europæiske destinationer for 15.000 point på Business, hvilket er ganske billigt.

Så enig - så enig... Alt er ikke så svart...:D

Da synes jeg dere skulle tenke litt på følgende:

Jeg har sammenlignet en flyreise t/r Krs - London i uke 4 og det viser at man kan fly Krs-Lhr med SAS for 2300 kr (billigste alternativ) og få 600 poeng for hele turen. Eller man kan betale 457 kroner med Norwegian.

Tar man noen flere eksempler med Ryanair ut av Sandefjord, er jeg ikke i tvil om at de laveste prisene mellom SAS og LCC flyselskapene er milevis i fra hverandre.

Så jeg er sterkt uenig i den argumentasjonen som fremkommer at man ikke skal regne med noen poeng da SAS har blitt så veldig mye billigere.

Jeg skal være enig i at noe billigere har det blitt, men ilangt fra så langt ned som LCC. Og det er vel billigste alternativer vi sammenligner ut i fra??

Så det så!

BF:old

Det som er problemet med SK er at ledelsen ikke har bestemt seg for om de skal være et fullserviceselskap eller et LCC. Problemet for SK blir da at de TAPER på begge fronter.

Som LCC er de ikke billigst og SK ligger langt etter sine konkurrenter hvis de er frekke nok til å definere seg som et fullserviceselskap. Å tro og kunne drive flyselskap i dag med en mentalitet som sier "ja takk" til begge segmentene er vel en smule naivt:rolleyes:

Det er selvsagt riktig at billettene med f.eks. SAS er blitt billigere, men å trekke konklusjonen at man derfor ikke bør/kan få bra med bonuspoeng tror jeg vitner om en liten misforståelse mht. hva et slikt bonusprogram er ment å skulle være. Selskapene har bonusprogrammer for å skape lojalitet blant sine kunder, slik at man på sikt som selskap kan tjene noe mer penger enn i fraværet av bonusprogram, samt å gi kundene et tilbud som i utgangpunktet koster selskapet svært lite (ideen til AA som startet dette var vel at de uansett var ledige plasser på flyene, og at man ved å dele ut disse plassene til bonusreisende så fylte man egentlig i utgangspunktet tomme seter).

Hvem er det så man skal skape lojalitet for? De som betaler mye penger, eller de som kjøper billige billetter? Jeg tror at det i de fleste tilfeller er slik at de forretningsreisende i mye mindre grad skifter til LCC'er pga lavere pris, fordi de verdsetter hyppige avganger og enkle reiser (gjennomgående billetter slik at man slipper å legge inn veldig mye ekstra tid på transittflyplassene, gjennomgående innsjekk av baggasje, stort nettverk som gjør at man kan nå mange destinasjoner osv.). Jeg tror derimot at SAS skyter seg selv i foten når de velger å desimere bonusopptjeningen for de som kjøper billige billetter, fordi det ville vært mye enklere for SAS å konkurrere med LCC'ene om de kunne skilte med bonusopptjening som ekstra "bonus" ved bruk av SAS kontra f.eks. DY. Når jeg skal ut å reise i dag så er det på reiser i Europa slik at jeg ikke gidder å ta hensyn til bonuspoengene når jeg skal vurdere hva som er billigst totalt sett. det gjorde jeg tidligere, med det resultatet at SAS kunne holdt 10-15% høyere billettpriser men fortsatt vært det billigste alternativet totalt sett (når verdien av bonuspoengene ble tatt hensyn til). Jeg tror det er mange som er i samme situasjon som meg.

Det neste problemet, som mange har påpekt her på forumet, er jo at man må være spesialist på reiser om man skal kunne finne ut av hvor mange bonuspoeng man faktisk tjener på en gitt reise og til gitt pris. På KLM får man f.eks. opp ulike alternativer med dertilhørende nivå på bonusopptjeningen. Da kan man enkelt se hva det vil koste ekstra om man foretrekker full opptjening.

Når SAS først har et slikt program så burde man kanskje brukt det for det man kan, noe kun de mest hardbarkede SAS fans kan hevde at man gjør. Det er klart man får bonuspoeng i ny & ne, men designet av programmet er definitivt ikke egnet til å skape lojale kunder. Om programmet ikke skaper lojale kunder så kan man like godt legge ned hele Eurobonus, eller endre opplegget slik at man gjør noe fornuftig med programmet. EB fungere kanskje til å gi fordeler for de som reiser på dyre billetter, men de har ofte ikke så mange reelle alternativer til de som reiser på billige billetter og som ikke reiser så ofte. De som reiser ofte vil automatisk ønske å samle sine poeng hos et selskap for å få riktig farge på kortet, mens de som ikke reiser så ofte ikke trenger å bry seg med poengene en gang (fordi det er så lite, samt at de fjernes etter 5 år slik at de reelt sett ikke har noen verdi). SAS må gjerne fortsette å kjøre bonusprogrammet sitt i dass, men det er ikke spesielt lurt om de ønsker å hevde seg i konkurransen med andre selskaper (også de som ikke har bonusprogram).

Takk til siste taler, bifalles fullt ut!

Originally posted by FlyHi

Ja, optjeningen af point på EB er blevet sværere igennem de seneste år på de billgste billetter - til gengæld er prisen for de billigste billetklasser vel også faldet betydeligt - ligesom det nu også er muligt at købe one-way-billetter på de billigste klasser i Europa - man kan vel ikke få i både pose og sæk...

De billigste billetter er nu fuldt ud konkurrencedygtige med lavprisselskaberne, der ikke giver mulighed for at optjene bonuspoint - ligesom man også kan benytte sit guld-kort til loungeadgang og fasttrack selvom man rejser på de billigste billetter.

Alt i alt synes jeg faktisk det er meget fair at der bliver differentieret mere mellem de billigste og dyreste billetter - det er vel kun fair at dem der betaler skyhøje priser for billetterne også får betydeligt mere på bonusprogrammet.

For mig fungerer EB ganske godt - specielt efter der blev indført fasttrack på CPH - det er et stort konkurrenceparameter og får ofte mig til at vælge SAS - også på dyrere billetter engang imellem. Dertil kommer at der faktisk jævnligt er nogle ret gode bonus-tilbud med europæiske destinationer for 15.000 point på Business, hvilket er ganske billigt.

Det er riktig at man ikke kan få både i pose og sekk. Jeg er helt enig at de som betaler mer, bør tjene mer poeng. Den regelen har alle bonus programmer alltid hatt, inkludert Eurobonus som gir 150% for Flex/Extra og 200% for Business. Når man da velger å devaluere verdien av programmet sitt til å gi kun 25%, er det rimelig drastisk etter min mening. Og det at billetter har blitt mye billigere, er jo sant, men billetter som kostet det samme i 2003 og ga 100% poeng, gir nå 25% poeng

Jeg sjekket noen gamle kvitteringer i forbindelse med et møte med EB en tid tilbake
Det var billetter lenge før 25% regelen kom. En typisk weekend billett OSL-LHR kostet med 21 dagers forkjøp 2200.- t/r i 2003, enda billigere på diverse kampanjer. Skillet mellom 25% og 100% ligger på 2200 kroner t/r LHR i dag, billigste billett koster ca. 1200 t/r, dog er det MEGET tøft å få den prisen dersom man ikke velger meget ukurante avganger og bestiller månedsvis i forveien.

For å gjøre Eurobonus mer attraktivt og i tillegg stimulere til å kjøpe dyrere billetter, ville jeg, som LH, gitt 50%, ikke 25% på de aller billigste kampanjebillettene, men ikke på W på langdistanse. Jeg ville gitt 50% på: L,T og G på europa billetter/skandinavia og K,L og G på langdistanse. Resten ville jeg gitt 100% på.

I tillegg ville jeg hatt en opsjon på hjemmesiden til SAS der man soleklart kan velge å betale X antall kroner mer for å få 100& poeng eller betale X antall kroner mindre for å få 50%. Jeg tror SAS kommer til å tjene mange penger på det.

Og som mange her har sagt. EB er et LOJALITETSPROGRAM. Før 25% regelen og andre større endringer kom i 2005 var jeg 100% lojal mot SAS. Jeg har vært EBG siden programmet ble lansert i 1994. Programmet nå er for dårlig, men med enkle endringer kan det bli bra igjen.

Denne diskusjonen er jo stadig oppe her. Det beste å gjøre er rett å slett å gå inn å sammenlikne reglene for hvert program, og så trekke slutninger.

Jeg har utbrodert dette før, men nøyer meg denne gang med å si at jeg er er lykkelig UA 1P (*G), bosatt i Norge, ikke spesielt rik og flyr ikke ekstremt mye. Hadde aldri greid dette med EB. Go figure.......:p

- Thore

Godt å se at det ikke er mange Høyrevelgere her...det var jo Høyre som fjernet Bonusprogrammet i Norge.

Originally posted by EB

Godt å se at det ikke er mange Høyrevelgere her...det var jo Høyre som fjernet Bonusprogrammet i Norge.

Og det er grunnen til at SAS selv har herjet enda mer med EB slik at programmet har blitt SKIKKELIG rævva??

Nei, dette er SAS sitt eget verk

:p (fra Høyre velger i Chicago)

De fleste utflyttede nordmenn til USA blir jo konservative...;) med et hederlig unntak lenger vest!!!

Er det noen som kan gi en kjapp forklaring på hvordan man evt. kan opptjene mer Star-poeng med reiser på SAS? Er det så enkelt at man kan bytte til UA sitt program?

Du tjener ikke noe mer på SAS-flyvninger med UA eller noe annet *A program. (Du gjorde det en periode intil de andre i *A fulgte opp hva SAS hadde gjort i sitt eget program.) Men, med UA sitt program tjener du stort sett bra i alle andre *A selskap, noe du ikke gjør med EB. Jeg prøver stort sett å fly LH innen Europa, her gir UA 100% (bortsett fra T-klasse). Til USA flyr jeg alltid UA. Som 1P (*G) i selskapet får man 200% miles (d.v.s. man får doble RDM = redeemable miles, altså miles man kan bruke på uttak av biletter / oppgraderinger. For EQM = elite qualifying miles, som danner grunnlag for status, tjener man 100%) på alle bookingklasser i økonomi med UA og LH transatantisk, samt sete i E+ kabinen, noe som virkelig er et stort pluss for dette selskapet (Man får E+ f.o.m. 2P = *S = 25000 miles/år)

Den andre store fordelen med UA er at de har trolig industriens laveste antall miles for uttak av bonusbiletter, også innen Europa. En t/r Europa i Y koster 25000 miles, uansett hvor langt du skal.

Det er også med jevne mellomrom gode tilbud på ekstra miles. I fjor hadde de et tilbud hvor man i løpet av mars måned fikk tripple miles på all flyging med UA. Jeg skulle til til Hong Kong, og fløy like godt UA via USA!. Med 100% ekstra for 1P endte jeg opp med omtrent 120000 miles på den runden!

Ta en titt på united.com, så kan du jo selv sjekke hva programet tilbyr.

- Thore

Originally posted by EB

Det synes jeg er å ta ting ut av sammenheng. Bonusforbudet innenlands hadde som alle vet sin bakgrunn i man ønsket konkurranse og å gi folk et valg innenlands. På utlandet har SAS mange konkurrenter med bonusprogrammer som har en solid markedsposisjon og konkurrerer på lik linje.

Back