Re: Doble Bonuspoeng på Eurobonus?
Originally posted by FlyHi
Ja, optjeningen af point på EB er blevet sværere igennem de seneste år på de billgste billetter - til gengæld er prisen for de billigste billetklasser vel også faldet betydeligt - ligesom det nu også er muligt at købe one-way-billetter på de billigste klasser i Europa - man kan vel ikke få i både pose og sæk...
De billigste billetter er nu fuldt ud konkurrencedygtige med lavprisselskaberne, der ikke giver mulighed for at optjene bonuspoint - ligesom man også kan benytte sit guld-kort til loungeadgang og fasttrack selvom man rejser på de billigste billetter.
Alt i alt synes jeg faktisk det er meget fair at der bliver differentieret mere mellem de billigste og dyreste billetter - det er vel kun fair at dem der betaler skyhøje priser for billetterne også får betydeligt mere på bonusprogrammet.
For mig fungerer EB ganske godt - specielt efter der blev indført fasttrack på CPH - det er et stort konkurrenceparameter og får ofte mig til at vælge SAS - også på dyrere billetter engang imellem. Dertil kommer at der faktisk jævnligt er nogle ret gode bonus-tilbud med europæiske destinationer for 15.000 point på Business, hvilket er ganske billigt.
Det er riktig at man ikke kan få både i pose og sekk. Jeg er helt enig at de som betaler mer, bør tjene mer poeng. Den regelen har alle bonus programmer alltid hatt, inkludert Eurobonus som gir 150% for Flex/Extra og 200% for Business. Når man da velger å devaluere verdien av programmet sitt til å gi kun 25%, er det rimelig drastisk etter min mening. Og det at billetter har blitt mye billigere, er jo sant, men billetter som kostet det samme i 2003 og ga 100% poeng, gir nå 25% poeng
Jeg sjekket noen gamle kvitteringer i forbindelse med et møte med EB en tid tilbake
Det var billetter lenge før 25% regelen kom. En typisk weekend billett OSL-LHR kostet med 21 dagers forkjøp 2200.- t/r i 2003, enda billigere på diverse kampanjer. Skillet mellom 25% og 100% ligger på 2200 kroner t/r LHR i dag, billigste billett koster ca. 1200 t/r, dog er det MEGET tøft å få den prisen dersom man ikke velger meget ukurante avganger og bestiller månedsvis i forveien.
For å gjøre Eurobonus mer attraktivt og i tillegg stimulere til å kjøpe dyrere billetter, ville jeg, som LH, gitt 50%, ikke 25% på de aller billigste kampanjebillettene, men ikke på W på langdistanse. Jeg ville gitt 50% på: L,T og G på europa billetter/skandinavia og K,L og G på langdistanse. Resten ville jeg gitt 100% på.
I tillegg ville jeg hatt en opsjon på hjemmesiden til SAS der man soleklart kan velge å betale X antall kroner mer for å få 100& poeng eller betale X antall kroner mindre for å få 50%. Jeg tror SAS kommer til å tjene mange penger på det.
Og som mange her har sagt. EB er et LOJALITETSPROGRAM. Før 25% regelen og andre større endringer kom i 2005 var jeg 100% lojal mot SAS. Jeg har vært EBG siden programmet ble lansert i 1994. Programmet nå er for dårlig, men med enkle endringer kan det bli bra igjen.