Dine viktige kriterier og valg av flyselskap

CFN_001

ScanFlyer Blue
Hei,

tenkte det hadde vært litt moro å se litt hva dere frequent travellers (og de som ikke kaller seg "frequent" traveller) vektlegger når det gjelder valg av flyselskap på en reise.

Selv kan jeg først starte. Jeg er nok ikke noen passasjer som har gullkort både i *A og OneWorld, etc. Jeg velger heller ikke business som førstevalg, men uansett så ligger nok dette i mine kritterier:

Service:
Dette vektlegger jeg veldig høyt. Mange mener nok ikke dette er så viktig, men selv har jeg opplevd at når spesielle situasjoner oppstår så blir service (spesielt på bakkenivå) veldig viktig. Dette opplevde vi jo veldig variert spesielt under askekaoset i fjor. Der mange flyselskaper hjalp mye til og andre selskap lot sine passasjerer klare seg helt selv.
Ombord i flyene syntes jeg alltid det er et ekstra pluss når selskapet byr på noe å drikke og bite i. Selv om dette ikke er noe must for korte turer. Her mener jeg selv at SAS har noe å lære av fra f.eks Lufthansa og KLM.
JetAirways i India må være noe av det beste jeg har flydd innenlands og når det kommer til service ombord. Servering, førsteklasses service i luften og på bakken.

En liten rapport som supplerer dette:
I 2009 reiste jeg og en gjeng til India (OSL-MCH-DEL) med Lufthansa. Flyet var en gammel traver av en 747-400. Flyreisen gikk greit med når vi skulle lande i DEL så merket jeg at kapteinen sjonglerte veldig med motorerene og høyden gikk opp og ned, uten at noe ble sagt over intercom. Så så jeg på skjermen i taket at Mumbai sto plutselig som destinasjon. Å nei tenkte jeg, vi skulle jo rekke videre innenlandsfly med Jet Airways. En reise til Mumbai ekstra var noe som ikke fristet denne gangen. På toppen av det hele så fikk vi ikke lov til å forlate flyet når vi sto i Mumbai, så vi fikk bare lesset inn noen drikkevarer og "mat" ombord i flyet og sto der i 3 timer på bakken mens vi ventet på været i Delhi skulle bli bedre. Etterhvert så ble været bedre og vi satte kursen tilbake til opprinnelig destinasjon. Videre kobling til innenlands gikk selvfølgelig i dass. På Indira Gandhi flyplassen snakket vi med en Lufthansa representant som førte oss over til en avdeling hvor han snakket med noen kollegaer i JetAirways, og vips så fikk vi nye biletter + hotell overnatting i Deli betalt av Lufthansa og Jet Airways :)

Pris:
Pris er alltid en viktig del av valget når man skal fly. Jeg har flydd en del forskjellige selskap. Selv er jeg ikke glad i å fly selskaper som Ryanair, men siden jeg bor bare 25 min. fra Rygge så syntes jeg det er greit å komme seg fort til en flyplass og være i London på kort tid for en billig penge. Istedenfor å rote seg inn til Gardermoen hele tiden.
Selv reiser jeg til USA neste uke og gikk heller opp i pris for å reise med SAS enn et amerikansk selskap, her slår selfølgelig service opp et par hakk igjen.

Flytyper:
Joda, vi er jo selfølgelig en del av de menneskene på jorda som velger selskaper etter flytypene de har. Selv har jeg valgt en annen rute en venner når vi skal til en destinasjon for å fly med et annen flytype eller selskap. Dette til mange mennesker forragelse. Men jeg må si det er mye morsommere å fly en MD80 fremfor en 737. Selv syntes jeg både Ryanair og Norwegian har en utrolig "kjedelig" flåte med kun bestående av 737-800/300.

Selskap/allianse:
Flyselskap og service ligger jo nærme hverandre. Men jeg liker også å prøve ut nye selskaper i blant. Selfølgelig er det et pluss om de er i Codeshare med f.eks SAS så man kan få noen bonuspoeng også. Er selv medlem av både Skyteam og *A. Jeg vektlegger stjernealliansen høyest. Da jeg føler jeg får mest ut av mitt medlemsskap i EuroBonus programmet.

Innenlands/regionalt/Interkontinentalt:
Nivået på de forskjellige selskapene varierer jo kraftig når det kommer til hva slags ruter man flyr. Som nevnt over så mener jeg at f.eks Lufthansa har et greit europeisk nivå på sine flygninger enn f.eks SAS har. Det å få det lille ekstra betyr jo mye for hele reisen hvor man skal. Siden flyturen er både starten og slutten på en tur, så kan det gi både negative og positive opplevlser for turen som sin helhet. Det å få en sur Ryanair ansatt til å kjefte på deg pga. 1 kg. overvekt på hjemreisen gjør alltid at turen får en liten nedtur på hjemreisen.

Vel, dette var bare noen tanker i natterstimene fra min side, er det noen fler som har noe andre synspunkter, eller til og med helt andre ting som jeg ikke har nevnt/glemt med å få med i en post som dette? :)

Service spiller en ganske stor rolle for min del, og at man blir tatt vare på om noe skjer. Valg av flyselskap gjenspeiler ofte det, men er ikke fremmed for å fly drittbillig om det passer best. Dette gjelder spesielt innenfor et kontinent. F.eks er Ryanair greit til sitt bruk, om man skal fra punkt A til punkt B, og det ikke spiller noen rolle om du blir forsinket eller satt igjen på bakken på et sted med noen dager til neste avgang. Men jeg ville aldri lagt planer som innebærer Ryanair som en del av en større reise, uansett hvor billig det hadde vært, dog kan jeg godt reise med dem på en weekendtur hvor hotell ikke er betalt på forhånd eller om jeg bare skal én vei.

Flytyper? Alltid moro å fly i fly man aldri har flydd før, men det er ikke avgjørende for valget av selskap.

Pris? Jeg kjøper ofte flyreiser på salg, og pris er selvsagt vektlagt. Men det er ikke 100% avgjørende, og jeg kan gjerne velge et selskap som er dyrere fordi det gir meg en bedre avgangstid, ankomsttid, service, total reisetid, flytype etc etc. At man slipper ekstra gebyrer på det ene og det andre ser jeg på som en stor fordel.

Valget av flyselskap avgjøres i stor grad av den totale pakken ift reisemålet.

Vel, nå er det selvsagt ikke jeg som bestiller reiser når jeg skal ut å fly, men det er jeg som titter etter hva som tilbys og har derfor "et ord med i spillet" når det skal bestilles. Husk at jeg er 16 og har i motsetning til visse andre her ikke flydd et par ganger til månen, eller solen for den saks skyld, når dere leser videre:

- Ikke fly med et norsk selskap.
Forstår at mange kanskje vil synes det er merkelig, men for meg starter reisen/ferien når jeg står på OSL (evt flytoget), ikke ved ankomst på destinasjon. For å få mest ut av reisen er det derfor viktig å ikke fly med SK eller DY, men heller å få oppleve mest mulig av hva som ikke er norsk. Aller helst vil jeg teste ut et nytt selskap.

- Flytype, specs i klasse og selskap vs pris
Ved punkt to bærer det rett inn på google for å finne ut pitch, om det er avod på flighten, lese om servering og div TR'er.
Finner jeg ut at det er KL eller LH som skal fly, er jeg villig til å legge ut opptill 250 kr for å fly Embraer, CRJ eller Fokker, uten at det går ut over samvittigheten (for betaleren), ettersom prisen uansett blir høy pga connection med IC eller noe... (mao ville jeg ikke gjort det om det kun var en billig reise til feks HAM). Nye selskaper prioriteres fremfor tidligere utprøvde, mot en realistisk pris.

- Service?
Service spiller ikke så veldig stor rolle for meg, siden jeg likevel ikke har mye erfaring hos så mange. Jeg er på det stadiet der erfaring fra en reise derimot har mye å si for neste gangen jeg skal ut å fly. Som de fleste vet kan servicen innad samme selskap dessuten være av to forskjellige verdener (selv om de ikke burde være det), og hva slags crew man får har mye å si. Vår alles venn og uvenn Hr. Flax har desverre litt for mye å si. Selvom man leser om en fantastisk flight med Swiss, behøver det ikke at min egen blir like god, nettopp på grunn av Hr. Flax, hvis dere lar meg kalle han det...

- Direkte vs flere stopovers?
Er det IC, så velger jeg lengre connection på utreise, og gjerne så mange mellomlandinger som mulig (men holder meg selvsagt realistisk, så max 4-5 timer).
På den måten for man max ut av en utreise. Det å oppleve nye flyplasser er ca like viktige som selskapene som transporterer meg mellom dem, og da skader det ikke å ha god tid. Som sagt flyr jeg i eco, og etter en viss tid blir det uansett kjedelig å sitte på samme spot over lengre tid (regner med at alle unntatt biz og first-passasjerer er enige med meg i akkurat den påstanden der). Derfor synes jeg det er like greit å komme seg ut av flyet, somle litt på en flyplass å gjøre opp sin mening om den, og deretter sette seg inn i en ny type med nytt crew og ny service osv som kan bedømmes og evalueres. Les om CO-flighten litt under her, den beskriver egentlig hvorfor jeg mener det jeg mener. (Dette er happeninger på en reise som samler energi, og enhver slik happening er en höjdare etter min mening).

På retur derimot vil jeg ha så få mellomlandinger som mulig, rett og slett fordi man sliten og "vil hjem".

Kan referere og bekrefte meg selv: flydde OSL-EWR-OSL med CO i 2005. Husker ikke mye av service og slikt, men jeg husker at fra og med Island ble det kjedelig å sitte ombord i den maskinen. Jeg setter pris på når ting "skjer" ombord i fly, som feks mat. Inflight meal er alltid en höjdare på alle flighter, nettopp fordi det "skjer noe". Men slike happeninger er det uheldigvis få av i eco, og nettopp derfor prioriterer jeg flere stopovers, på utreise. Som beskrevet over setter jeg derimot pris på nonstop-flighter på returen, nettopp av den grunn at man er sliten og vil hjem. Dermed hadde det bare vært slitsomt å måtte kave seg gjennom flere flyplasser og opp og ned med fly osv. Les videre:

Det høres kanskje ut som jeg motsier meg selv her, men her er det da snakk om "energien" (hvis det er riktig ord) som samles opp før utreise: Man skal få teste ut et eller flere nye selskaper, gjerne noen nye maskiner, og kanskje en eller to flyplasser. Returen er derimot fylt med energien "det var en skikkelig bra ferie, men nå er jeg sliten og vil raskest mulig hjem". Tror nok mange skjønner hva jeg mener.

- Allianse
Ser at det ble en del å lese her, så avslutter med allianse: jeg har over 6000 poeng i FB, så å kaste bort disse er selvsagt uaktuelt. Derfor vedlikeholdes denne kontoen. Har en Miles&More- og Finnair Plus-konto i tillegg, slik at jeg er registrert i alle tre alliansene. Dermed er jeg ikke så "lojal" som selskapene kanskje skal ha meg til, og jeg ser egentlig på meg selv som allianse-nøytral. For ikke så lenge siden fant jeg ut at jeg ville ha EB fremfor M&M av diverse grunner (hadde ikke noen poeng på M&M likevel). Jeg kan vel garantere for at EB-kontoen er den som vil fylles mest opp etterhvert, da jeg har fløyet mer med FB enn *A (og jeg prioriterer jo nye selskaper). Har 0 poeng hos EB og Finnair Plus, men å starte å samle opp poeng hos FP blir nok dumt, da det vil kreve vedlikeholding av tre programmer, noe som sikkert ikke vil lønne seg og skape en del unødvendig press. Den har jeg egentlig bare for være en krisekonto dersom det skulle være et super-salg hos OW en gang.

Takk til dere som tok dere tid til å lese gjennom dette, setter pris på det ettersom det tok litt tid å få det ned :). Vell og merke kan jeg også garantere at kriteriene mine vil endres etterhvert som jeg blir eldre.

Last edited:
Back