Hei,
tenkte det hadde vært litt moro å se litt hva dere frequent travellers (og de som ikke kaller seg "frequent" traveller) vektlegger når det gjelder valg av flyselskap på en reise.
Selv kan jeg først starte. Jeg er nok ikke noen passasjer som har gullkort både i *A og OneWorld, etc. Jeg velger heller ikke business som førstevalg, men uansett så ligger nok dette i mine kritterier:
Service:
Dette vektlegger jeg veldig høyt. Mange mener nok ikke dette er så viktig, men selv har jeg opplevd at når spesielle situasjoner oppstår så blir service (spesielt på bakkenivå) veldig viktig. Dette opplevde vi jo veldig variert spesielt under askekaoset i fjor. Der mange flyselskaper hjalp mye til og andre selskap lot sine passasjerer klare seg helt selv.
Ombord i flyene syntes jeg alltid det er et ekstra pluss når selskapet byr på noe å drikke og bite i. Selv om dette ikke er noe must for korte turer. Her mener jeg selv at SAS har noe å lære av fra f.eks Lufthansa og KLM.
JetAirways i India må være noe av det beste jeg har flydd innenlands og når det kommer til service ombord. Servering, førsteklasses service i luften og på bakken.
En liten rapport som supplerer dette:
I 2009 reiste jeg og en gjeng til India (OSL-MCH-DEL) med Lufthansa. Flyet var en gammel traver av en 747-400. Flyreisen gikk greit med når vi skulle lande i DEL så merket jeg at kapteinen sjonglerte veldig med motorerene og høyden gikk opp og ned, uten at noe ble sagt over intercom. Så så jeg på skjermen i taket at Mumbai sto plutselig som destinasjon. Å nei tenkte jeg, vi skulle jo rekke videre innenlandsfly med Jet Airways. En reise til Mumbai ekstra var noe som ikke fristet denne gangen. På toppen av det hele så fikk vi ikke lov til å forlate flyet når vi sto i Mumbai, så vi fikk bare lesset inn noen drikkevarer og "mat" ombord i flyet og sto der i 3 timer på bakken mens vi ventet på været i Delhi skulle bli bedre. Etterhvert så ble været bedre og vi satte kursen tilbake til opprinnelig destinasjon. Videre kobling til innenlands gikk selvfølgelig i dass. På Indira Gandhi flyplassen snakket vi med en Lufthansa representant som førte oss over til en avdeling hvor han snakket med noen kollegaer i JetAirways, og vips så fikk vi nye biletter + hotell overnatting i Deli betalt av Lufthansa og Jet Airways
Pris:
Pris er alltid en viktig del av valget når man skal fly. Jeg har flydd en del forskjellige selskap. Selv er jeg ikke glad i å fly selskaper som Ryanair, men siden jeg bor bare 25 min. fra Rygge så syntes jeg det er greit å komme seg fort til en flyplass og være i London på kort tid for en billig penge. Istedenfor å rote seg inn til Gardermoen hele tiden.
Selv reiser jeg til USA neste uke og gikk heller opp i pris for å reise med SAS enn et amerikansk selskap, her slår selfølgelig service opp et par hakk igjen.
Flytyper:
Joda, vi er jo selfølgelig en del av de menneskene på jorda som velger selskaper etter flytypene de har. Selv har jeg valgt en annen rute en venner når vi skal til en destinasjon for å fly med et annen flytype eller selskap. Dette til mange mennesker forragelse. Men jeg må si det er mye morsommere å fly en MD80 fremfor en 737. Selv syntes jeg både Ryanair og Norwegian har en utrolig "kjedelig" flåte med kun bestående av 737-800/300.
Selskap/allianse:
Flyselskap og service ligger jo nærme hverandre. Men jeg liker også å prøve ut nye selskaper i blant. Selfølgelig er det et pluss om de er i Codeshare med f.eks SAS så man kan få noen bonuspoeng også. Er selv medlem av både Skyteam og *A. Jeg vektlegger stjernealliansen høyest. Da jeg føler jeg får mest ut av mitt medlemsskap i EuroBonus programmet.
Innenlands/regionalt/Interkontinentalt:
Nivået på de forskjellige selskapene varierer jo kraftig når det kommer til hva slags ruter man flyr. Som nevnt over så mener jeg at f.eks Lufthansa har et greit europeisk nivå på sine flygninger enn f.eks SAS har. Det å få det lille ekstra betyr jo mye for hele reisen hvor man skal. Siden flyturen er både starten og slutten på en tur, så kan det gi både negative og positive opplevlser for turen som sin helhet. Det å få en sur Ryanair ansatt til å kjefte på deg pga. 1 kg. overvekt på hjemreisen gjør alltid at turen får en liten nedtur på hjemreisen.
Vel, dette var bare noen tanker i natterstimene fra min side, er det noen fler som har noe andre synspunkter, eller til og med helt andre ting som jeg ikke har nevnt/glemt med å få med i en post som dette?
tenkte det hadde vært litt moro å se litt hva dere frequent travellers (og de som ikke kaller seg "frequent" traveller) vektlegger når det gjelder valg av flyselskap på en reise.
Selv kan jeg først starte. Jeg er nok ikke noen passasjer som har gullkort både i *A og OneWorld, etc. Jeg velger heller ikke business som førstevalg, men uansett så ligger nok dette i mine kritterier:
Service:
Dette vektlegger jeg veldig høyt. Mange mener nok ikke dette er så viktig, men selv har jeg opplevd at når spesielle situasjoner oppstår så blir service (spesielt på bakkenivå) veldig viktig. Dette opplevde vi jo veldig variert spesielt under askekaoset i fjor. Der mange flyselskaper hjalp mye til og andre selskap lot sine passasjerer klare seg helt selv.
Ombord i flyene syntes jeg alltid det er et ekstra pluss når selskapet byr på noe å drikke og bite i. Selv om dette ikke er noe must for korte turer. Her mener jeg selv at SAS har noe å lære av fra f.eks Lufthansa og KLM.
JetAirways i India må være noe av det beste jeg har flydd innenlands og når det kommer til service ombord. Servering, førsteklasses service i luften og på bakken.
En liten rapport som supplerer dette:
I 2009 reiste jeg og en gjeng til India (OSL-MCH-DEL) med Lufthansa. Flyet var en gammel traver av en 747-400. Flyreisen gikk greit med når vi skulle lande i DEL så merket jeg at kapteinen sjonglerte veldig med motorerene og høyden gikk opp og ned, uten at noe ble sagt over intercom. Så så jeg på skjermen i taket at Mumbai sto plutselig som destinasjon. Å nei tenkte jeg, vi skulle jo rekke videre innenlandsfly med Jet Airways. En reise til Mumbai ekstra var noe som ikke fristet denne gangen. På toppen av det hele så fikk vi ikke lov til å forlate flyet når vi sto i Mumbai, så vi fikk bare lesset inn noen drikkevarer og "mat" ombord i flyet og sto der i 3 timer på bakken mens vi ventet på været i Delhi skulle bli bedre. Etterhvert så ble været bedre og vi satte kursen tilbake til opprinnelig destinasjon. Videre kobling til innenlands gikk selvfølgelig i dass. På Indira Gandhi flyplassen snakket vi med en Lufthansa representant som førte oss over til en avdeling hvor han snakket med noen kollegaer i JetAirways, og vips så fikk vi nye biletter + hotell overnatting i Deli betalt av Lufthansa og Jet Airways

Pris:
Pris er alltid en viktig del av valget når man skal fly. Jeg har flydd en del forskjellige selskap. Selv er jeg ikke glad i å fly selskaper som Ryanair, men siden jeg bor bare 25 min. fra Rygge så syntes jeg det er greit å komme seg fort til en flyplass og være i London på kort tid for en billig penge. Istedenfor å rote seg inn til Gardermoen hele tiden.
Selv reiser jeg til USA neste uke og gikk heller opp i pris for å reise med SAS enn et amerikansk selskap, her slår selfølgelig service opp et par hakk igjen.
Flytyper:
Joda, vi er jo selfølgelig en del av de menneskene på jorda som velger selskaper etter flytypene de har. Selv har jeg valgt en annen rute en venner når vi skal til en destinasjon for å fly med et annen flytype eller selskap. Dette til mange mennesker forragelse. Men jeg må si det er mye morsommere å fly en MD80 fremfor en 737. Selv syntes jeg både Ryanair og Norwegian har en utrolig "kjedelig" flåte med kun bestående av 737-800/300.
Selskap/allianse:
Flyselskap og service ligger jo nærme hverandre. Men jeg liker også å prøve ut nye selskaper i blant. Selfølgelig er det et pluss om de er i Codeshare med f.eks SAS så man kan få noen bonuspoeng også. Er selv medlem av både Skyteam og *A. Jeg vektlegger stjernealliansen høyest. Da jeg føler jeg får mest ut av mitt medlemsskap i EuroBonus programmet.
Innenlands/regionalt/Interkontinentalt:
Nivået på de forskjellige selskapene varierer jo kraftig når det kommer til hva slags ruter man flyr. Som nevnt over så mener jeg at f.eks Lufthansa har et greit europeisk nivå på sine flygninger enn f.eks SAS har. Det å få det lille ekstra betyr jo mye for hele reisen hvor man skal. Siden flyturen er både starten og slutten på en tur, så kan det gi både negative og positive opplevlser for turen som sin helhet. Det å få en sur Ryanair ansatt til å kjefte på deg pga. 1 kg. overvekt på hjemreisen gjør alltid at turen får en liten nedtur på hjemreisen.
Vel, dette var bare noen tanker i natterstimene fra min side, er det noen fler som har noe andre synspunkter, eller til og med helt andre ting som jeg ikke har nevnt/glemt med å få med i en post som dette?
